Hejsa Piger!
Vi var ude for en meget grim oplevelse tirsdag aften.
Nicklas, vores søn på 3 år har siden han var 8 mdr døjet en del med falsk strube hoste. Vi har dog altid kunne styre det herhjemme. Sidst var det dog lidt værre så vi fik en astma-spray vi skulle give ham nogen dage, og begynde igen når han fik det igen næste gang.
Tirsdag aften kl 22.00 skulle jeg lige på wc for at gøre mig klar til natten, og da jeg gik forbi døren ind til Nicklas værelse kunne jeg godt høre på hans vejrtrækning at der var tegn på falsk strube hoste. Han begyndte lige efter at hoste rigtig meget, og jeg gik ind for at give ham hans astma-medicin. Andreas høre at Nicklas hoster rigtig meget og kommer ind til os og siger med det samme, at jeg skal ringe efter en ambulance for det her kan vi ikke selv styre. Jeg ringer med det samme, og mens jeg har vagt centralen i røret råber andreas pludselig inde fra værelset at nu skal det satme gå stærkt for Nicklas mister bevistheden og bliver helt blå i hovedet..... Og der går ca 3 minutter også står der to falckreddere, narkose læge og en alm læge i værelset. Vi kommer hurtig i ambulancen hvor han får noget ilt og en maske på, som skal virke på den måde at den går ned og åbner i hans hals, så han igen kan få luft, bare nogenlunde... Det går rimelig godt, og han falder i søvn. Men får så endnu et hoste anfald og bliver meget hurtig blå i hovedet og jeg kan bare se angsten i hans øjne, også mister han igen bevistheden. Så råber narkose lægen at nu skal vi laves om til en kørsel 1. (dvs udrykning) 7 minutter senere køre vi ind til herning sygehus, som ligger 45 km væk....
Da vi kom derop, fik han igen ilt, og nogen som skulle skabe frie luftveje, og det hjalp med det samme. Lagde så til obsevasion (staves) et par timer også ku vi ta hjem igen...
Har nu snakket med egen læge, og hun siger vi var meget heldige med at der ku komme en ambulance så hurtig ellers tør hun slet ik tænke på hvordan det var gået. Og fordi det hele gik så hurtig med ham, fra han begyndte at hoste til det var HELT galt, mener hun at vi selv skal have udstyret hjemme til at give ham ilt og dem maskine som giver ham det "medicin" ned som skaber frie luftveje for ham. For en anden gang er det ik sikkert vi kan få en ambulance så hurtig, også er vi nød til selv at kunne gøre noget. Så de ting skal jeg hente hos hende i morgen, også får vi et kursus i hvordan de skal bruges.....
En rigtig barsk omgang, som er dejligt at få ned på skrift...
Kram
Anmeld