Puha...bliver sgu også helt berørt af dine ord. Jeg har også prøvet at forlade børnehaven med en ubehagelig fornemmelse i maven.
Tobias har ikke problemer med at søge de andre børn. Han leger med flere forskellige, men han er ligenu den næstyngste dreng på stuen. Alle de store drenge og piger på 5 år, som var nogle gode og stærke børn, er kommet i storebørnsgruppe. Det var en stor flok, - der havde nogle meget stærke, fornuftige og samarbejdsivrige forældre. Det har derfor været en KÆMPE og uhensigtsmæssig omvæltning for alle. Mellemgruppen af drenge på 4 år, som nu er de ældste, har svært ved at håndtere deres nye status på en fornuftig måde. Jeg er klar over, at det er helt normalt og sundt at der kæmpes lidt i hierkiet, men det virker ret voldsomt. Der er tale om 3 nye "store" drenge, som ikke har den fornødne opbakning omkring sociale spilleregler og grænser hjemmefra. Forældre, vi aldrig ser til møder og arrangementer, desværre. Det kan sgu godt være lidt hårdt at se på, da de 3-årige på mange måder ser op til de nye store, - på trods af at deres adfærd langt fra er værd at lade sig imponere af.
Vi taler meget med Tobias om, hvordan man er en god ven, om regler osv. Vi taler selvfølgelig altid kun positivt om BH, børn og voksne herhjemme for at opretholde den gode stemning. Jeg bliver altid og "leger af" med Tobias og de øvrige børn, når jeg henter ham. Og i den forbindelse er jeg tit involveret i at tale med de pågældende børn om deres adfærd. Jeg kan slet ikke lade være.
Jeg har tillid til, at pædagogen + medhjælperne gør deres bedste for at afhjælpe situationen. Jeg ytrer mig af samme årsag ikke meget om forholdene overfor dem, selvom jeg nogle gange er gået derfra med en skidt fornemmelse i kroppen.
Nå, sikke en sympati-smøre fra mig. Håber at du får opbakning omkring Sebastian. Er der nogle forældre på stuen, som du taler godt med? Jeg synes, at forælder til forælder-snakken er meget befriende og givende. Selvom de er små, kan man godt opfordre børnene til at vise større forståelse og tolerance for hinanden.
Hilsen C.
Anmeld