Opskrift på boller der skal hæve over natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.770 visninger
13 svar
0 synes godt om
16. maj 2010

TbCp

Er der nogle af jer der har det... hvor der ikke skal bruges andet mel end hvedemel... synes kun jeg kan finde nogle med speltmel, grahamsmel, durummel.... men det har jeg ikke lige i huset.

Mon nogle har en god opskrift... skal gerne have bagt imorgen tidlig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

ALLE boller har bedst af at hæve natten over

Du kan bruge alle slag mel, men naturligvis mest hvede eller (sigtet) spelt.

Hvis du bruger primært hvede skal du bruge ca 10 g. pr. 3,5 dl væske. - Når det langtidshæver.

Som tommelregel:

3,5 dl væske (yougurt, øl, mælk, vand hvadsomhelst).
450 g. tørt. Mest hvedemel/sigtet spelt, men 1/3 kan være alt muligt andet. (lidt mere hvis du godt vil have rundere boller og ikke splattede boller. Det skal være godt klistret uden at være flydende - 450 g tørt, er mest til bagning i form.)
Primært hvede: 10-12 g gær
Primært spelt: ca 20 g gær.

Du kan komme alt muuuuuuuuligt i. hvis du putter et æg i, bliver det lækkert. Hvis du putter eddike og sirup i smager det godt. Naturligvis altid en lille ts salt. Revet gulerod, æble, kerner/ingen kerner, lidt smeltet smør, hakkede brændenælder osv.

Så det er så gaaaaaaaaaaanske nemt nemt nemt

Men boller kan krydres med alt. og man kan naturligvis putte

Anmeld

16. maj 2010

Moderator

Ovenstående passer til ca 4-5 personers morgenmad HVis du skal lave mange, så skal der lidt mere gær i, hvis de skal i ovnen. Og altid stil dem i KOLD ovn!!!... Så blir de aller bedst...

Og NÅååååja. 170 grader varmluft, til de siger duk-duk, når man banker dem under bunden Men RØR IKKE VED dem før de har fået skorpe, så kan de klaske.

Og du kan sagtens lade dem hæve længere end natten over, hvis du fx kun har tid til at lave dej om eftermiddagen og ikke mens du børster bisser om aftenen

Anmeld

16. maj 2010

TbCp

Zafir skriver:

Ovenstående passer til ca 4-5 personers morgenmad HVis du skal lave mange, så skal der lidt mere gær i, hvis de skal i ovnen. Og altid stil dem i KOLD ovn!!!... Så blir de aller bedst...

Og NÅååååja. 170 grader varmluft, til de siger duk-duk, når man banker dem under bunden Men RØR IKKE VED dem før de har fået skorpe, så kan de klaske.

Og du kan sagtens lade dem hæve længere end natten over, hvis du fx kun har tid til at lave dej om eftermiddagen og ikke mens du børster bisser om aftenen

Fantastisk!

Tak for det. Jeg går straks igang

Anmeld

16. maj 2010

Moderator

TbCp skriver:

Fantastisk!

Tak for det. Jeg går straks igang

Jeg har lagt varianten Fødselsdagsboller ind i opskrifter et sted Den er møg lækker...

Anmeld

16. maj 2010

TbCp

Zafir skriver:

ALLE boller har bedst af at hæve natten over

Du kan bruge alle slag mel, men naturligvis mest hvede eller (sigtet) spelt.

Hvis du bruger primært hvede skal du bruge ca 10 g. pr. 3,5 dl væske. - Når det langtidshæver.

Som tommelregel:

3,5 dl væske (yougurt, øl, mælk, vand hvadsomhelst).
450 g. tørt. Mest hvedemel/sigtet spelt, men 1/3 kan være alt muligt andet. (lidt mere hvis du godt vil have rundere boller og ikke splattede boller. Det skal være godt klistret uden at være flydende - 450 g tørt, er mest til bagning i form.)
Primært hvede: 10-12 g gær
Primært spelt: ca 20 g gær.

Du kan komme alt muuuuuuuuligt i. hvis du putter et æg i, bliver det lækkert. Hvis du putter eddike og sirup i smager det godt. Naturligvis altid en lille ts salt. Revet gulerod, æble, kerner/ingen kerner, lidt smeltet smør, hakkede brændenælder osv.

Så det er så gaaaaaaaaaaanske nemt nemt nemt

Men boller kan krydres med alt. og man kan naturligvis putte

Nu skriver du først 10g mel til 3,5dl væske og nedenunder i selve opskriften.. 3,5dl væske og 450g mel.....

Tror jeg har fået en fin dej nu dog

Vores varmluft er gået i udu, så den kommer i almindelig ovn, men så er det vel bare 200 grader

Anmeld

16. maj 2010

Moderator

TbCp skriver:

Nu skriver du først 10g mel til 3,5dl væske og nedenunder i selve opskriften.. 3,5dl væske og 450g mel.....

Tror jeg har fået en fin dej nu dog

Vores varmluft er gået i udu, så den kommer i almindelig ovn, men så er det vel bare 200 grader

Jeg er gravid Du skal hsuke at læse, hvad jeg mener og ikke hvad jeg skriver hehe...

GÆR NATURLIGVIS

Anmeld

16. maj 2010

TbCp

Zafir skriver:

Jeg er gravid Du skal hsuke at læse, hvad jeg mener og ikke hvad jeg skriver hehe...

GÆR NATURLIGVIS

Ahhh fint fint, ingen skade sket... og det var da ekstremt nemt at lave dem... eller nu må vi se hvordan de smager imorgen

Anmeld

16. maj 2010

Moderator

TbCp skriver:

Ahhh fint fint, ingen skade sket... og det var da ekstremt nemt at lave dem... eller nu må vi se hvordan de smager imorgen

Super. Glæder mig til at høre opfølgningen

Anmeld

18. maj 2010

TbCp

Zafir skriver:

Super. Glæder mig til at høre opfølgningen

De blev kanon gode!!!!!

Det er absolut ikke sidste gang de bliver bagt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.