Hvad skal der testees (barnløshedsbehandling)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

525 visninger
6 svar
0 synes godt om
12. maj 2010

Anonym trådstarter

Hej piger.
Jeg og manden var igår til læge for og spørge om hjælp da mig og manden har prøvet og blive gravide i ca. 15 måneder uden held, og men mens er meget urreglmæssig og kommer kun ca. hver 3. måned.
Han sendte en besked til syghuset så min mand kan få testet hans sæd, så der for vi snart tid til. Så lavede han en gyn. undersøgelse på mig, han kiggede og mærkede og skulle teste for klamydia. Han sagde det så fint ud og han kunne ikke mærke nogle cyster. Jeg har pletblødning stort set hver dag og spurgte ham om råd til det, og der sagde han at det var ikke nået, hvis klamydiaen var normal.
Hvad betyder det så? Betyder det at hvis jeg ikke har klamydia, så gør det ikke nået jeg pletbløder?
Nå men så sagde han at næste gang jeg for min mens, så skal jeg ringe ind og få taget en blodprøve og det samme skal jeg på min 21. dag i min cyklus. Hvad er det der skal testes?
Og så sagde han at jeg skulle have en eller anden scanning. Hvad er det for nået?

Håber I kan hjælpe mig, er lidt forvirret. Undskyld de dumme spørgsmål.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2010

Anonym trådstarter

lige et par spørgsmål til.
Er det vi har været til hos lægen det i kalder for udredning?
kan se at i andre blev sendt vidrer efter og have været hos jeres læge, er det for og få taget de samme prøv som jeg, bortset fra min læge kan gøre det selv?

Anmeld

12. maj 2010

oo

hejhej

og velkommen til

ja, det er det man kalder en udredning, altså at få taget prøver og tests inden man kommer til samtale på klinikken.

de tager blodprøverne for at tjekke at du ikke har nogle hormoner der forstyrrer din cyklus, fx kan man se om du har PCO på denne måde (så vidt jeg ved, men der er flere PCO piger herinde, de rkan fortælle meget mere om det).

Scanningen du skal have foretaget er højst sandsynlig en undersøgelse hvor de sprøjter kontrastvæske ind i dine æggeledere for at se om der er normal passage - det er der også mange andre der kan fortælle om.

vi var selv uforklarligt barnløse, dvs at min cyklus og hormonbalance var i topform, Sørens sædtal lå på normalen og vi burde kunne undfange selv. jeg fik ikke lavet undersøgelsen med kontrastvæske, men vi startede i IUI behandling ved OUH i december 2008 og kørte 6 IUI behandlinger inden vi blev naturligt gravide i janaur i år

rigtig meget held og lykke - og stil spørgsmål! hos alle I kommer i kontakt med, det er jeres kroppe og jeres fremtid der skal igennem de her undersøgelser osv

Anmeld

12. maj 2010

Anonym trådstarter

Tjuhl skriver:

hejhej

og velkommen til

ja, det er det man kalder en udredning, altså at få taget prøver og tests inden man kommer til samtale på klinikken.

de tager blodprøverne for at tjekke at du ikke har nogle hormoner der forstyrrer din cyklus, fx kan man se om du har PCO på denne måde (så vidt jeg ved, men der er flere PCO piger herinde, de rkan fortælle meget mere om det).

Scanningen du skal have foretaget er højst sandsynlig en undersøgelse hvor de sprøjter kontrastvæske ind i dine æggeledere for at se om der er normal passage - det er der også mange andre der kan fortælle om.

vi var selv uforklarligt barnløse, dvs at min cyklus og hormonbalance var i topform, Sørens sædtal lå på normalen og vi burde kunne undfange selv. jeg fik ikke lavet undersøgelsen med kontrastvæske, men vi startede i IUI behandling ved OUH i december 2008 og kørte 6 IUI behandlinger inden vi blev naturligt gravide i janaur i år

rigtig meget held og lykke - og stil spørgsmål! hos alle I kommer i kontakt med, det er jeres kroppe og jeres fremtid der skal igennem de her undersøgelser osv

Mange tak for dit svar det svarede godt på mine spørgsmål.
Jeg er bare glad for og være igang, men jeg synes der er mange forvirrende ting og ord man skal ind i.
Så der skal nok nå og komme mange spørgsmål.

Anmeld

12. maj 2010

oo

Anonym skriver:

Mange tak for dit svar det svarede godt på mine spørgsmål.
Jeg er bare glad for og være igang, men jeg synes der er mange forvirrende ting og ord man skal ind i.
Så der skal nok nå og komme mange spørgsmål.

ja, det er en meget forvirrende tid, men der er heldigvis mange tøser herinde der kan svare (og hvis du ikke får svar, så send din tråd op igen, så flere ser den )

du skal bare spørge alt hvad du har brug for

Anmeld

12. maj 2010

Anonym trådstarter

Tjuhl skriver:

ja, det er en meget forvirrende tid, men der er heldigvis mange tøser herinde der kan svare (og hvis du ikke får svar, så send din tråd op igen, så flere ser den )

du skal bare spørge alt hvad du har brug for

Okay mange tak.
jamen jeg bliver simpelthen også nød til og spørge hva de forkortelser betyder og hvornår man skal til det og hvad der sker osv, altså de der OUH og IUI og hvad der ellers er?

Anmeld

12. maj 2010

oo

Anonym skriver:

Okay mange tak.
jamen jeg bliver simpelthen også nød til og spørge hva de forkortelser betyder og hvornår man skal til det og hvad der sker osv, altså de der OUH og IUI og hvad der ellers er?

OUH er bare Odense Universitets Hospital IUI er inseminationsbehandlingen, eller den lille behandling som jeg kalder den. her tager man oftest nogle hormoner derhjemme i pille og evt sprøjteform, hvorefter man bliver scannet så de kan følge ens ægudvikling. når æggene når en hvis størrelse går de i ægløsning, her tager man ofte en ÆL sprøjte for at kunne vide det eksakte tidspunkt for ÆL'en, og så møder man op på klinikken med en sædprøve som de oprenser over nogle timer og derefter lægger op i kvinden ved en gynækologisk undersøgelse

Hvis der ikke er det store i vejen med hverken manden eller kvinden plejer man at starte med minimum 3 IUI forsøg.

derefter følger IVF, hvor man tager flere og stærkere hormoner, hvorefter de tager æggene helt ud af kvindens krop og blander dem med sædceller i laboratoriet og hvis det lykkedes at befrugte et æg, lægger man det tilbage i kvinden nogle dage efter og så skal det "bare" sætte sig fast. Her har man også 3 forsøg (på det offentliges regning).

men alt det får I mange flere informationer om når I kommer til samtale på jeres fertilitetsklinik

allerførst skal I have jeres undersøgelser og testresultater, så kan lægerne meget bedre hjælpe jer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.