frumor skriver:
Hej Assi!
Jeg skal forsøge at svare.. det kan jo være et lidt farligt emne at komme ind på. Jeg ønsker ikke at støde nogen, men kun at fortælle mine anker om det!
Jeg har fravalgt nakkefold-scanningen fordi, at jeg ved med mig selv, at jeg ikke vil have en abort, hvis risikoen for et barn med downs er stor.
Jeg kunne selvfølgelig godt få lavet scanningen alligvel, men jeg tror egentlig, det vil give bekymringer jeg gerne vil undvære. Jeg synes ikke at risikoberegninger er nemme at have med at gøre...
Så det er nok den vægtigste grund til at jeg har fravalgt den. Misdannelsesscanningen skal jeg have. Her kan man jo også opdage sygdomme, som det er godt at kunne behandle lige fra fødsel af.
Kh Anne Mette
Jamen det forstår jeg fuldt ud!
Vi vil heller ikke vælge abort (og ja, det kan være et ømtåligt emne - men det handler jo om egne valg).Det med de bekymringer scanningen kan give, oplever vi desværre selv lige nu.
Med min store pige spurgte jeg lægen, om jeg kunne få scanningen men ikke få nakkefoldresultaterne - det måtte jeg ikke. Jeg endte så alligevel med at få scanningen, da lægen troede, jeg måske ventede tvillinger. I denne graviditet orkede jeg ikke diskussionen med lægen (havde psykisk brug for scanningen for at se liv), så vi tog den med alle informationerne. Men desværre fik vi et "dårligt" tal 1:142. Det er jo stadigvæk et flot tal (en risiko på 0,7 %), men det har helt klart skabt en bekymring for os. Vi fravalgte moderkageprøven pga. risikoen for at abortere - den er jo lav (mellem 0,5-1 %), men det er jo samme procentsats som vores nakkefoldtal. Når alt kommer til alt kan man aldrig vide sig sikker.
Nå, men det var egentlig bare for at fortælle, at jeg forstår jeres valg. Jeg ved ikke, om jeg fortryder, vi fik scanningen - jeg havde ikke gennemtænkt de bekymringer, der ville følge, hvis vi fik dårlige tal og ikke ville have moderkageprøven. Det var stort at få lov til at se vores baby og høre hjertet slå. Men det er en træls skygge, der er kommet over graviditeten.Vi håber at få mere ro indeni til MDscanningen - at de ikke finder åbentlyse hjertefejl m.m. Men helt vished får vi ikke, før babyen er født.
Det blev en længere smøre fra mig