Jeg avler kaniner, og vil da gerne komme med et par råd
ang. race så kommer det nok meget andpå hvad den skal være til, hvis det er til et lille barn (under 5 år) vil jeg anbefalde en lidt stor race; fransk vædder, lille tysk vædder eller noget deroppe af. hvis det er en kanin til et større barn eller voksen vil jeg sige at dværgvædder og hermeliner er glimmene kælekaniner, de er mere aktive og fylder mine end de store race. ( jeg avler selv Lille tysk vædder og mener selvfølgelig at det er en bedste race, både til kæl og hygge)
Ang. dyrelæge så kan man godt gå til årlig kontrol med sin kanin, men ellers "plejer" det at være sådan at når man opdager at ens kanin er syg, så er det gerne for sent, kaniner er meget gode til skjule at de er syge.
ang. foder, så vil jeg klart anbefale at fodre med kaninpiller og lidt grønt, ved at fodre med piller sikkere man sig at kaninen får det som den har brug for og at den ikke kan sutere noget fra. kaniner spiser grønt, men ikke i så store mængder som f.eks. marsvin.
ang. hvor man køber sin kanin. vil jeg sige at jeg også anbefaler at man køber hos en avler eller privat person, grunden at jeg tit oplever folk som henvender sig til mig med en kanin som er købt som en lille dværgvædder og så bliver den pluselig en 6 kg. stor blaning. eller at det kønnet at det forkerte. men når det er sagt vil jeg også sige at hvis det er en kanin til kæl er det vigtigt at finde en avler som har sine kaniner i hændere så man får et dyr som er vant til at blive håndteret.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at skrive til mig, jeg kan sikkert også hjælp dgi med at finde en avler med race du nu beslutter dig for i nærheden af dig
Anmeld