Smertelindring, fødestilling mm....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.087 visninger
12 svar
0 synes godt om
22. april 2010

linemus

Nu er fødslen lige om hjørnet, og jeg, der troede jeg havde tjek på det hele, er bare helt blank. Hader uvisheden om, hvornår og hvordan og hvad der skal ske, men sådan er det jo.

Jeg fødte vaginalt for snart 6 år siden. Der sad jeg i vand, indtil vandet gik, hvorefter jeg kom op på briksen og lå på siden, mens jeg fødte.

2. gang fik jeg pks, så det tæller ikke i forhold til erfaring til denne gang

Denne gang må jeg ikke komme i vand, så nu er det som at starte forfra. Derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer og gode råd mht. fødestilling og smertelindring. Jeg blev også lige skræmt af tråden om bivirkninger af epiduralblokade , men vil også allerhelst føde så "naturligt" som muligt - har bare glemt hvilke muligheder der er.

Håber I kan rådføre en snarlig fødende, lettere panisk 3. gangsfødende

- Line 37+6

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2010

Mor til Frederic og Freya

nogle siger at den der amerikaner stilling er kanon.

Den hvor de har kørt hovedgærdet helt op og så hænger med armene/overkrop op over den - står på knæene i sengen. Den skulle vist være kanon, men ikke brugt så meget herhjemme.

Vi har kun Frederic og han kom ud ved pks (tværs ligger)..

Anmeld

22. april 2010

Mira0911

linemus skriver:

Nu er fødslen lige om hjørnet, og jeg, der troede jeg havde tjek på det hele, er bare helt blank. Hader uvisheden om, hvornår og hvordan og hvad der skal ske, men sådan er det jo.

Jeg fødte vaginalt for snart 6 år siden. Der sad jeg i vand, indtil vandet gik, hvorefter jeg kom op på briksen og lå på siden, mens jeg fødte.

2. gang fik jeg pks, så det tæller ikke i forhold til erfaring til denne gang

Denne gang må jeg ikke komme i vand, så nu er det som at starte forfra. Derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer og gode råd mht. fødestilling og smertelindring. Jeg blev også lige skræmt af tråden om bivirkninger af epiduralblokade , men vil også allerhelst føde så "naturligt" som muligt - har bare glemt hvilke muligheder der er.

Håber I kan rådføre en snarlig fødende, lettere panisk 3. gangsfødende

- Line 37+6

Hvorfor må du ikke komme i vand?

Jeg fik epiduralen... Jeg havde slet ikke nogen bevirkninger... Det er jo forskelligt fra kvinde til kvinde....

Anmeld

22. april 2010

Tullebobs

Hej Line

Da jeg fødte Simon for 4 1/2 år siden var det med vedrop og div. målere sat på her og der. Jeg var derfor "låst" fast til briksen, og det var smertefuldt ad h til, og jeg fik derfor epidural (uden bivirkninger dog). Jeg følte ikke at jeg havde kontrol med noget, og jeg håbede derfor på noget andet denne gang, nemlig at kunne være i bevægelse...

Og det ønske fik jeg opfyldt. Jeg stod op under alle veerne og sad ned i stol og hvilede imellem. Det var FANTASTISK! Jeg følte mig i kontrol over min krop, hvilket gjorde smerterne helt anderledes tålelige denne gang. Eneste smertelindring var en varmepude. Jeg stod også op da presseveerne kom, men måtte op og ligge da lillens hjertelyd var for længe om at rette sig imellem veerne. Jeg frygtede det lidt, men da jeg kom op og ligge viste det sig at det var meget bedre. Jeg holdt om mine ben og manden skubbede mig i ryggen, sådan at jeg næsten sad op. 3 presseveer senere havde jeg født!

Det var en helt igennem skøn oplevelse og helt helt anderledes end første gang! Så mit råd må være bevægelse, bevægelse og så lige lidt tyngdekraft.

Rigtig god fødsel Line! Glæder mig til at høre om det hele og se jeres baby (ved I om det er en lillebror eller søster?).

Kh Trine

Anmeld

22. april 2010

Mathilde

Hvorfor må du ikke føde i vand?

Nu har jeg kun født en gang og det blev på en fødebriks liggende på ryggen, hvilket ikke var min plan!

Jeg var kun sammen med jm til den sidste del af pressefasen så jeg havde ikke energi til at sige hvad jeg gerne ville, da veerne på det tidspunkt var meget smertefulde. Jeg ville gerne have bare et eller andet der kunne hjælpe lidt på smerterne (ikke epi), men kunne ikke få det sagt og jeg ville ikke ligge på ryggen, da veerne sad i lænden og jeg følte jeg blev flået midt over...

Men...jeg endte på ryggen med benene i vejret uden hverken ilt eller andet smertestillende

Til gengæld tog jeg selv imod min datter og trak hende det sidste stykke ud og op på maven. Det kan varmt anbefales!

Så mit bedste råd er at komme afsted i ordentlig tid så du kan snakke med jm om dine ønsker...og ikke mindst om hvad du ikke ønsker, selvom det selvf ikke altid går efter planen

Anmeld

22. april 2010

Mathilde

Hov ja, bevægelse som Trine også skriver... Jeg kunne slet ikke ligge og stod op til det sidste. Det gjorde veerne lidt mere tålelige...

Anmeld

22. april 2010

Mutti2

Jeg har født liggende,  uden smertestillende, så det kan jeg ikke tale med om!!

Men min plan var at stå op!! Tyngdekraften, gør at det er "nemmere" at føde på den måde, og det skulle efter signede også være den mest behagelige!!

Som Mathilde skriver kan det varmt anbefales, selv at tage imod barnet. Da Milla-Victoria var på vej ud, tog jordemor og sygeplejersken et skridt tilbage, jeg satte mig op, og tog selv imod hende Det var heeeelt fantastisk

Held og lykke

Knus Pernille

Anmeld

22. april 2010

Lone Jakobsen

jeg er lidt fantasi forladt...så jeg har født på ryggen med hovedet højt hver gang. har gået rundt til jeg ikke orkede mere....og så været i sengen resten af tiden.

jeg har prøvet saltvandspapler, lattergas og akupunktur....men har altid haft mest succes med at koncentrere mig om bare at trække vejret gennem næse og puste ud af munden....mens min fødselshjælper har masseret min lænd

Anmeld

26. april 2010

Tina2

Jeg vil IKKE ha epidural... Fik en operation engang hvor jeg fik den der sindssyge hovedpine bagefter, det var så forfærdeligt... Så den skal jeg IKKE ha!

Har dog heldigvis heller ikke været nødvendigt, da jeg ikke har specielt ondt under udvidelsesveerne.....

Førwste gang fik jeg akupunktur som ikke virkede overhovedet og så noget bedøvelse forneden da hovedet skulle ud (hun var stjernekigger og lå tilmed skævt)

2. gang fødte jeg i vand og det var rigelig lindring for mig, havde faktisk først ondt da jeg var 9 cm åben.

Når jeg skal føde denne gang bliver det herhjemme i vand, så heller ingen smertelindring udover vand der..... Men igen, har slet ikke brug for det....

Kan se mange spørger hvorfor du ikke må føde i vand og jeg går ud fra det er fordi du fik KS sidst?

Ang fødestilling så er jeg nærmest rædselsslagen for at føde på en seng.... Helt sikkert pga 1. fødsel og sidst i vand var det jo bare FANTASTISK!

Vil i hvert fald anbafale dig en anden stilling end liggende/siddende som de fleste gør, det lukker rent faktisk fødselskanalen med 30%  Jeg gik også en del i stykker 1. gang hvorimod jeg 2. gang fødte en kæmpe knægt på 4800 g og ikke gik i stykker overhovedet... Men vand skulle jo også afhjælpe det problem meget....

Anmeld

23. maj 2010

linemus

Hej, jeg har aldrig fået skrevet tak for alle jeres svar, så tak

Nu er det hele overstået, og Sofie er 19 dage gammel. Det endte med at jeg sad halvt op i sengen, og under presseveerne havde jeg sådan nogle "fodpedaler", som jeg brugte til at støtte imod med. Det var ligesom det der faldt naturligt. Som lindring havde jeg kun varmepuder, men nøj hvor presseveerne gjorde nas, men det gik også hurtigt tilsidst.

For lige at svare på det med at jeg ikke måtte komme i vand, så var det fordi jeg fik kejsersnit sidste gang, og derfor skulle jeg have en måler om maven hele tiden til at måle babys hjertelyd.

Knus Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.