Side-stik...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

463 visninger
2 svar
0 synes godt om
16. april 2010

Kloster

Hej løbe-tøser...

Hvordan undgår I sidestik ell hvordan får I det væk, hvis I får det??

VH Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2010

mariamiss6

Kloster skriver:

Hej løbe-tøser...

Hvordan undgår I sidestik ell hvordan får I det væk, hvis I får det??

VH Kloster

Og hvem ved, hvad sidestik egentlig er i virkeligheden?

altså jeg kender godt følelsen, men hvad er sidestik egentlig for noget?

har desværre ingen gode råd

Anmeld

16. april 2010

AnneBJ

Sakset fra bodybuilding.dk

Jeg citere fra Gyldendals Løbebog af Christian Neergaard og Thomas Larsen

Selvom sidestik ikke er nogen decideret skade, er tilstanden ubehagelig velkendt og frygtet af de fleste løbere, Tilstanden er på ingen måde farlig, men særdeles irriterende. Sidestik kan ramme alle, men ses især hos nybegyndere.
Man ved ikke med sikkerhed, hvad årsagen til sidestik er, og der er flere mulige forklaringer på det.
Højst sandsynlig skyldes sidestik muskelkrampe i mellemgulvets muskler. Når man pludselig skal bruge meget ilt ved løb, skal den store mellemgulvsmuskel arbejde kraftigt. Er musklen ikke vant til det, kan der opstå krampe i den. Sæt løbetempoet ned eller gå i et par minutter. Vejrtrækningen skal samtidig ske med den øverste del af brystkassen. Tryk eventuelt et par fingre op under ribbenskanten, så musklen spændes ud.
Muskelkramperne kan også stamme fra mavemusklerne. Forsøg at strække mavemusklerne forsigtigt, mens vejret trækkes rolig. Undgå her at forcere udåndingen. OPstår disse kramper ofte, kan det være tegn på svage mavemuskler, som så bør styrketrænes...

...Uanset årsagen til sidestikket skal tempoet sættes ned. Hjælper det ikke, bør man stoppe helt op og evt. bøje overkroppen sammen, mens knæet i den smertende side føres op mod maven. Når sidestikket er forsvundet, skal løbet genoptages i langsomt tempo.

Jeg undlod lige et afsnit om, at man ikke skal løbe efter man har spist.

Nogle mener at det hjælper at knytte hånden om sin tommelfinger når man løber, men jeg ved ikke om det gør...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.