Hvordan gjorde I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2010

GryHSB

Først og fremmest: Tillykke.

Læg hende når hun er mæt og har fået ren ble. Lad hende sove så længe hun kan, giv hende kærlighed, tryghed, kærlighed, tryghed etc. Ja det er altså vigtigere end at de kan ligge selv. Det skal nok komme. Her har vi givet så meget kropskontakt og opmærksomhed som overhovedet muligt.

Vi har tvillinger, og det kan altså sagtens lade sig gøre, at give opmærksomhed til begge to, lade dem få al den kropskontakt de vil og stadig have et samliv med manden samt være sig selv. Man kan evt. se fjernsyn imens de ligger hos en, hvis man gerne vil lave noget selv også. Det er nu dit barn har brug for kontakten og omsorgen. Hellere et barn der har svært ved at sove alene pga. tæt tilknytning til mor, end et barn der har mistillid til omverdenen og dårligt selvværd pga. manglende kontakt til den primære omsorgsperson (Den person, der tager sig af barnet).

Som skrevet gav vi børnene meget opmærksomhed, og de lå sjældent alene (kun i barnevognen og til natten, når de var faldet i søvn - ja vi gik dem i søvn/holdt om dem til de sov etc.) indtil de blev mere og mere selvstændige, hvilket jeg klart synes de begyndte at give udtryk for omkring de 3-4måneder. Her begyndte de at ligge mere og mere selv på aktivitetstæppe, i kravlegård etc, og stille og roligt er vi nu nået til at de sover på eget værelse, og bare skal lægges i barnevogn eller tremmeseng, og så sover de, samt de kan lege selv - eller med hinanden - i næsten halve timer (De er knap 7 måneder)

Det blev lidt langt, men det jeg vil sige er. Har dit barn brug for omsorg og nærvær, så giv det. Du kan altid lade barnet ligge lidt selv på evt. aktivitetstæppe, når det lige er vågnet og er glad og tilfreds. Der er nysgerrigheden størst, og barnet får en positiv oplevelse ud af at ligge selv, hvilket i sidste ende giver mere lyst til at ligge selv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2010

BetonSlotsPrinsesserne

Jeg tog det afslappet helt fra start. Havde den holdning at barnet skulle ku ligge og lege selv og skulle sove i sin egen seng. Var dog rigtig bange for nogle ville tage hende da jeg lå på sygehuset så der sov hun sammen med mig og hun var med mig over alt, men da vi kom hjem kørte vi hendes rytme. Fx- hun faldt nemt i søvn når hun spiste hos mig, så blev hun lagt i sin lift og tog en go' lang lur. Sådan gik de første par uger. Vi snakkede tæt kontakt og så spiste hun og sov.
Da hun så blev lidt større legede hun i sin kravlegård hvor hun havde legetøj over sig og rundt om sig. Det var som at komme i himlen for hende, og hun kunne bruge meget tid der. Og til tider lagde hun sig også til at sove deri.
Nårh jeg legede med hende lege vi på gulvet hvor hun oftest lå på maven for at træne nakken. Det har hun heller aldrig brokket sig over, men det skal lige siges at min datter har været nem hele vejen igennem.
Når hun blev puttet om aftenen har hun altid sovet til næste morgen, hvor hun så blev ammet i sengen og så sov vi videre.

Men alle børn læser jo deres forældres udtryg og bekymringer og det kan de jo mærke. Så stol på dig selv og vis dit selvsikkerhed;-) Stol på det DU GØR er det RIGTIGE. Det gør alt meget lettere.
Jeg ved ikke hvor gammelt dit barn er. men hvis det er så nyfødt som jeg tror det er er, og du ammer. Så tilbyd barnet brystet til det ikke vil have mere, eller fx falder i søvn. Lad det falde i søvn hos dig. Det sker der ikke noget ved her de første måneder. Det kan sagtens ske dit barn selv fravælger det senere hen. Det gjorde min..

Anmeld

14. april 2010

L-Mortil3

Det er svært hvordan og hvorledes man lige skal tackle det, da Liam var helt lille lod jeg ham falde i søvn i mine arme, fordi det var sådan det passede os begge bedst vi nød at putte og så gled jeg ham i vuggen når han sov. Nu er han idag næsten 5 mdr og har sovet på eget værelse siden han var 3 uger, uden problemer, vi er så lige i en "jeg har brug for mor" fase lige nu, så nu sover han i sin egen seng det halve af natten og hos mig resten...

Jeg tror bare det er om at gøre hvad man SELV føler er bedst.

Anmeld

14. april 2010

Anonym trådstarter

Sabrina17 skriver:

Hvordan ser jeres dag ud? Altså hvornår står hun op, mad, puttes mm.? Eller er det forskelligt fra dag til dag?

Det kan være hun bare ikke har brug for at sove længere lige på det tidspunkt.. Selvom hun er så lille og burde! Du skal lægge hende lige efter hun har spist - så er hun godt mæt og kan falde hurtigere i søvn...

Hmm..nu har vi ikke været hjemme så længe. Hun er jo ikke så gammel.

Hun spiser ca 30 min kl 5.30, så sover vi begge til ca. kl. 8.00, så skiftes hun og vi snakker lidt... så ligger hun og kigger på sin ven bien mens jeg bader og spiser til kl. ca 9.30. der bliver hun altid lidt utålmodig til sidst - og fair nok :-) Så spiser hun ved 9.30 - 10.00 alt efter hvornår vi kommer igang. Og det er derefter, at jeg kan have svært ved at få hende til at sove, men jeg skal nok bare få hende lagt til med det samme. Så vågner hun ved 12 tiden og så skiftes hun og spiser igen. Så lægger jeg hende til. Og lidt forskelligt - men oftest kan jeg få hende til at sove her. Men det er lidt forskelligt. Her har hun altid ca. 1 times vågentid - nogle gange mere, hvor hun er glad og aktiv...og ligger på dynen ved sofaen mens jeg ordner et eller andet. Og forskelligt om det er kl. 15.30 - 17 men i det tidsrum spiser hun igen og skiftes... og så er hun lidt vågen eller også sover hun 1-2 timer. Skiftes, ammes og så hygger hun som regelt ved os og falder i søvn enten hos os, eller liggende på tæppet... og sååå spiser hun for sidste gang inden hun sover kl. ca 22 - 23, hvoerefter det starter forfra kl. 5.30 ca.

Tror egentligt det er fint nok med vores lille cyklus...men jeg er bare lidt usikker på, hvor meget eller hvor lidt, jeg skal tage hende op. På den anden side kan hun jo også have dage, hvor hun er mere ked end andre...?? Hun er en dejlig lille nem pige ellers. Hendes mor vil bare gerne gøre det rigtige fra start :-)  

Anmeld

14. april 2010

<3

Jeg synes der er en mærkelig tendens at tildele små børn og babyer intentioner som de slet ikke har. Som om de på en eller anden måde er ude på at være til besvær.

babyer vil være i fysisk nærhed med deres mor fordi det er hvad der gør dem trygge/og hvad de kender til.

Vi lod Tjalfe lægge på os i vågen tilstand og sove konstant i de første par måneder. Det var nok at han skulle ned at lægge ved pusling i bad osv. Hvis jeg skulle noget så var det i bæresele (babybjørn) de få minutter også ellers bare tage det med ro. Opvasken klarer sgu nok at vente til I er to hjemme eller en veninde kommer på besøg.

Efter de første måneder så var det intet problem at få ham til at være alene læggende på aktivitetstæppe el lign. Faktisk var der en mindeværdig begivenhed hvor han bare ville være i fred og græd til han fik lov Og det gjorde han da også til sidst.

Nu hvor han er 2år vil han helst sove i egen seng på eget værelse og det har været siden han fik det og jeg er sikker på at det er fordi han i sin kerne er sikker på at hvis han skulle få behov for nærhed fx. når han er syg så er det intet problem. Det synes jeg er en stor gave at give til sit barn. En fundamental tro på at være ønsket og ikke at være i vejen.

Anmeld

14. april 2010

GryHSB

Det lyder da bestemt også til du gør det helt rigtige. Kan kun tilføje en enkelt ting, som jeg selv ikke tænkte over, da de små var på din datters alder: Måske hun når at blive overtræt inden hun bliver lagt til formiddag - så er de jo umulige at få til at sove. Du skriver hun godt kan blive lidt utålmodig når du har været i bad og spiser. Hvad med enten at vente med at spise eller tage bad til hun sover til formiddag?

Lyder ellers til i har en dejlig rytme

Anmeld

14. april 2010

angelmom

Anonym skriver:

Kære alle,

Der er mange spørgsmål, når man er nybagt mor. På sygehuset siger de, at man nærmest skal sidde med babyen konstant og give nærhed og tryghed - og alligevel hører man jo, at det bare er med at lære babyen tidligt, at de skal kunne lægge selv, sove selv osv. Jeg synes det er svært... fordi jeg vil gerne give min baby al den nærhed den overhovedet kan tage, men jeg kan godt se, at hverdagen bliver besværligt, hvis den ikke kan ligge alene lige 5 min.

Hvordan har I tacket det? Jeg synes sgu det er svært, når babyen ligger og skriger i sin lift for at skulle sove, og jeg går ind hver 4 minut og siger: sov nu lille skat, mor er lige inde ved siden af...mor er lige her..eller sådan noget. 

Var I også usikre?? Og hvordan tacklede I det?

Knus

Lige i starten kunne jeg slet ikke lade min søn værre alene, så jeg fik købt mig en "vugge" slynge hvor i jeg kunne ligge ham i om dagen, hvis vi altså ikke var ude og gå med barnevognen!!
Også sov han hos mig om natten, ( hvad han stadigtvæk gør, når han altså ikke lige er lånt ud)

Jeg måtte hele tiden rør ved ham og nøsse ham og nusse ham, men jo ældre han blev jo mere alene tid krævede han faktisk osse af mig, når han havde sovet ude i sin barnevogn kunne jeg høre ham i babyalarm ligge og pulerede med sig selv i ca. 20 minutter før at han begyndte at kalde på mig..Men han var ca. 2-4 mdr. gamle da han begyndte at sove igennem, hvis han fik sin falske og en tør numse ved 22.00 tiden om aften så sov han godt igennem lige indtil 07.55 om morgen, så skulle jeg osse bare stå klar med en flaske, for han var sulten!! så jeg pillede hans våde ble af ham, og lagde ham på et håndklæde under min dyne og skyndte mig ud og  lave en morgen flaske til ham, så lå han derinde i min seng under dynen og bare rå hygget sig ( har billeder af det)

Han var ca. et halvandet år gamle da han kom i dagpleje!!

Jeg valgte totalt at lukke ørene overfor de "gode" råd jeg fik af pædagoger og af min sundhedsplejske og fik faktisk ingen gode råd overhovedet på barsel gangen, hvis jeg bad om noget fra personalet af fik jeg faktisk bidt hovedet af...

Men nu er jeg gravid igen, og jeg har valgt at bruge min sunde fornuft og min moderlige kærlighed til mine børn, også handle derud fra!! ( jeg har valgt bevist at jeg ikke vil eje en eneste bog omkring børne opdragelse, men har dog lige en fra sigrid riise af og vist nok osse et par stykker med vibeke manniche)

Anmeld

14. april 2010

Anonym trådstarter

angelmom skriver:

Lige i starten kunne jeg slet ikke lade min søn værre alene, så jeg fik købt mig en "vugge" slynge hvor i jeg kunne ligge ham i om dagen, hvis vi altså ikke var ude og gå med barnevognen!!
Også sov han hos mig om natten, ( hvad han stadigtvæk gør, når han altså ikke lige er lånt ud)

Jeg måtte hele tiden rør ved ham og nøsse ham og nusse ham, men jo ældre han blev jo mere alene tid krævede han faktisk osse af mig, når han havde sovet ude i sin barnevogn kunne jeg høre ham i babyalarm ligge og pulerede med sig selv i ca. 20 minutter før at han begyndte at kalde på mig..Men han var ca. 2-4 mdr. gamle da han begyndte at sove igennem, hvis han fik sin falske og en tør numse ved 22.00 tiden om aften så sov han godt igennem lige indtil 07.55 om morgen, så skulle jeg osse bare stå klar med en flaske, for han var sulten!! så jeg pillede hans våde ble af ham, og lagde ham på et håndklæde under min dyne og skyndte mig ud og  lave en morgen flaske til ham, så lå han derinde i min seng under dynen og bare rå hygget sig ( har billeder af det)

Han var ca. et halvandet år gamle da han kom i dagpleje!!

Jeg valgte totalt at lukke ørene overfor de "gode" råd jeg fik af pædagoger og af min sundhedsplejske og fik faktisk ingen gode råd overhovedet på barsel gangen, hvis jeg bad om noget fra personalet af fik jeg faktisk bidt hovedet af...

Men nu er jeg gravid igen, og jeg har valgt at bruge min sunde fornuft og min moderlige kærlighed til mine børn, også handle derud fra!! ( jeg har valgt bevist at jeg ikke vil eje en eneste bog omkring børne opdragelse, men har dog lige en fra sigrid riise af og vist nok osse et par stykker med vibeke manniche)

Jeg tror du har ret - den sunde fornuft og ens egen intuision må vide, hvad der er bedst for ens barn. Den må jeg lige have lyttet lidt til ;-)

Rigtigt godt indlæg du skrev - ingen børn er ens, så interessant læsning. Tak fordi du skrev 

Anmeld

14. april 2010

Anonym trådstarter

GryHSB skriver:

Det lyder da bestemt også til du gør det helt rigtige. Kan kun tilføje en enkelt ting, som jeg selv ikke tænkte over, da de små var på din datters alder: Måske hun når at blive overtræt inden hun bliver lagt til formiddag - så er de jo umulige at få til at sove. Du skriver hun godt kan blive lidt utålmodig når du har været i bad og spiser. Hvad med enten at vente med at spise eller tage bad til hun sover til formiddag?

Lyder ellers til i har en dejlig rytme

Hm...ja den har også strejfet mig...! synes jeg kan høre forskel på hendes gråd, men mangler lige helt at kode mig ind på den. God pointe i hvert fald ;-) Men spise, det skal jeg der om morgenen, he he!! Der har nemlig været dage, hvor jeg helt har glemt at spise. Det går jo ikke ;-)

Anmeld

14. april 2010

Anonym trådstarter

Kirle skriver:

Jeg synes der er en mærkelig tendens at tildele små børn og babyer intentioner som de slet ikke har. Som om de på en eller anden måde er ude på at være til besvær.

babyer vil være i fysisk nærhed med deres mor fordi det er hvad der gør dem trygge/og hvad de kender til.

Vi lod Tjalfe lægge på os i vågen tilstand og sove konstant i de første par måneder. Det var nok at han skulle ned at lægge ved pusling i bad osv. Hvis jeg skulle noget så var det i bæresele (babybjørn) de få minutter også ellers bare tage det med ro. Opvasken klarer sgu nok at vente til I er to hjemme eller en veninde kommer på besøg.

Efter de første måneder så var det intet problem at få ham til at være alene læggende på aktivitetstæppe el lign. Faktisk var der en mindeværdig begivenhed hvor han bare ville være i fred og græd til han fik lov Og det gjorde han da også til sidst.

Nu hvor han er 2år vil han helst sove i egen seng på eget værelse og det har været siden han fik det og jeg er sikker på at det er fordi han i sin kerne er sikker på at hvis han skulle få behov for nærhed fx. når han er syg så er det intet problem. Det synes jeg er en stor gave at give til sit barn. En fundamental tro på at være ønsket og ikke at være i vejen.

Super indlæg :-) det lyder meget som det sygeplejerskerne sagde!! 

Jeg har da lidt at tænke over med jeres dejlige indlæg ;-) Tak for det i hvert fald 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.