12 årig dreng DOVEN i skolen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.939 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. april 2010

Kloster

Hej.

Håber nogen har erfaring med dette...

Vi var til forældresamte ved Rasmus i går. Han går i 6. klasse. Vi har altid fået at vide at han er meget dygtig til både dansk, engelsk og matematik. (dansklæren var desværre syg i går, men hun vil ringe til os i dag) Han er videnbegærlig og ligger som klart en af de bedste i klassen. Men men men...........

I går sagde englsk og matematik lærene så at Rasmus er doven. Han får lavet sine ting, men heller ikke mere end det. Det tager ham 20 min for at finde en blyant og evt få den spidset. Ell han stiller sig med vilje/langsomst ud til computerne, så der kun er de mindre gode computere tilbage, hvis der overhovedet er nogle tilbage. Han laver aldrig extraopgaver, men laver kun lige det han skal lave.

Og begge lærer siger, at det kan han sagtens. Han er bare for langsom, sløset og doven.

Han har sådan en gave... Et godt hovede... Til både dansk, eng og mat. Og han både kan og vil gerne. Men han kan bare ikke slæbe sig til at gøre noget udover det, han lige SKAL.

Jeg ved godt at alderen har noget at sige og vi kan også nemt mærke teenagerhormonerne. Men jeg vil bare ikke se, at han spilder det hele på gulvet.

Næste år, i 7. klasse, bliver kravene til ham jo endnu større. Med afleveringer, fremtid, hormoner, livet osv osv...

Og han klarer det så fint herhjemme, men i skolen, gider han bare ikke yde sit bedste.

Erfaring søges...

VH Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2010

Honningblomst

Min Jeppe er præcis som din og det hele er gået i stå efter hans elskede lærer stoppede og de nu kun har en mildest talt inkompetent lærer til de fleste fag. Og så er Jeppe så genert at han ikke engang tør spørge læreren om noget..

Jeg trøster mig med at evnen har han og motivationen skal nok komme igen, enten ved større udfordringer eller når han skal på efterskole og gymnasie, han skal bare lave der han skal og der skal jeg presse ham lidt.

Knus Eva.

Anmeld

14. april 2010

Vidunderligeunger

uh, den er svær.. hver teenager med hvert sit sind.. (er lige kommet derfra)  

Da jeg gik i 6-7 kl. blev jeg akkurat som dun søn, jeg GAD ik lave mere end højest nødvendigt, og nogle gange blev dét ikke engang gjort - jeg sprang simpelthen over hvor gærdet var lavest. 

I dag betyder det så at jeg ikke fik noget ud af efterskolen, gymnasiet, handelsskolen og VUC - jeg blev ved med at springe over hvor gærdet var lavest. 

Hvad du skal gøre for at hjælpe din søn til ikke at komme i sådan en dum og ret ond cirkel, ved jeg virkelig ikke men jeg ved hvad du IKKE skal gøre... Lad ham for guds skyld ikke løbe om hjørner med dig, jeg bildte mine forældre ind at det var lavet, og som de tillidsfulde mennesker forældre jo er, så troede de på mig.. Du må virkelig bide i det sure æble (selvom det virkelig er meget surt) og BLIVE VED med at være OBS på om han laver det han skal... 

Held og lykke... jeg ville ønske mine forældre havde været hårdere mod mig, og havde holdt bedre fast. Ikke at det er deres skyld, slet ikke, men de skulle ha holdt bedre fast i at når man har lektier for, el. ekstra opgaver - jamen så laver man dem, hvis man vil noget længere ud i livet... !!!!

Knus Mitzie - som gik i 7. kl. for kun 7 år siden og TYDELIG kan huske det...

Anmeld

14. april 2010

AnneBJ

BlyViol skriver:

uh, den er svær.. hver teenager med hvert sit sind.. (er lige kommet derfra)  

Da jeg gik i 6-7 kl. blev jeg akkurat som dun søn, jeg GAD ik lave mere end højest nødvendigt, og nogle gange blev dét ikke engang gjort - jeg sprang simpelthen over hvor gærdet var lavest. 

I dag betyder det så at jeg ikke fik noget ud af efterskolen, gymnasiet, handelsskolen og VUC - jeg blev ved med at springe over hvor gærdet var lavest. 

Hvad du skal gøre for at hjælpe din søn til ikke at komme i sådan en dum og ret ond cirkel, ved jeg virkelig ikke men jeg ved hvad du IKKE skal gøre... Lad ham for guds skyld ikke løbe om hjørner med dig, jeg bildte mine forældre ind at det var lavet, og som de tillidsfulde mennesker forældre jo er, så troede de på mig.. Du må virkelig bide i det sure æble (selvom det virkelig er meget surt) og BLIVE VED med at være OBS på om han laver det han skal... 

Held og lykke... jeg ville ønske mine forældre havde været hårdere mod mig, og havde holdt bedre fast. Ikke at det er deres skyld, slet ikke, men de skulle ha holdt bedre fast i at når man har lektier for, el. ekstra opgaver - jamen så laver man dem, hvis man vil noget længere ud i livet... !!!!

Knus Mitzie - som gik i 7. kl. for kun 7 år siden og TYDELIG kan huske det...

Enig! Men husk også at give udtryk for, at du godt ved du er skidetræls, men at du håber han vil glæde sig over det senere hen (måske ikke ordret, men så han i hvert fald ved det )

Anne - som gik i 7. klasse for 10 år siden og også sagtens kan huske hvordan det var..

Anmeld

14. april 2010

Vidunderligeunger

god detalje  

Anmeld

14. april 2010

Delilah

Jeg havde præcis det samme problem og dovenskaben kommer af hans gode hovede. Alting er for nemt. Du må sørge for det begynder at blive svært for ham så han skal gøre noget for at få det løst. Ellers ender ham som mig der ikke kan finde  ud af at lave lektier og har de største problemer i de videregående uddannelser.  For selvom han er klog vil han blive overhalet hvis han ikke laver noget. Så jeg er rivende enig med BlyViol - det skal tages hånd om med det samme.

Anmeld

14. april 2010

GryHSB

Har ikke lige læst de andre svar så kan godt være jeg gentager. Men han keder sig da. Præcis på samme måde var jeg - og mine søstre - i skolen, og vores hoveder er godt skruet på Det er frygteligt at kede sig i skolen, og jo han kunne da sikkert godt lave ekstraopgaver, men er det ikke lidt dengseagtigt i vennernes øjne? 12 år og på vej til at være teenager og vild med piger, uden at ville indrømme det etc. - så er det ikke sjovt også at være klogere end gennemsnittet. I må prøve at finde nye måde at motivere hans indlæring på. Her var det kreative ting, samt diskussioner i hjemmet frem for skoleindlæring, der gjorde at jeg idag stadig har et godt hoved (Der dog er ved at drukne i baby, bleer etc. ) Mine forældre havde lært en del af min skoletid, og lod min søster gå i skole som hun ville. Dvs. det var ikke mange timer hun var der, men alligevel har hun et snit over 11 fra gymnasiel uddannelse (selvstuderende) og er ved at gøre kæmpe karriere 22 år gammel Det jeg vil sige er: Hjælp ham, inspirer ham, men pak ham ikke ind i skolesystemets kasser og bokse. Find ud af hvad der interesserer ham, og styrk ham i det - hos mig var det filosofi, kunst og teater. Det blev til manuskripter om filosoffer etc Og jeg lærte mere at teaterlivet med ældre mennesker, og deres livserfaring, end jeg gjorde i skolen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.