Hue på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.415 visninger
14 svar
0 synes godt om
7. april 2010

Banditten´s mor

Hej alle sammen.

Hvornår kan holde op med at give baby hue på? Det er jo ved at blive lunt i vejret og i dag var sønnike ved at koge over i voksiposen. Så bukser og hue røg af.

Jeg spurgte min mor, men kunne ikke rigtig bruge hendes svar til noget. Hun sagde at jeg skulle give ham en tyn bomuldshue på. Det er så den han har haft på hele tiden... Min mor (og svigermor) er af "Pak-ungen-max-ind"-generationen og de kan ikke rigtig forstå at jeg ikke pakker ungen ind i store uldtrøjer.

Jeg har aldrig haft fornemmelsen af at han fryser og han har altid været dejlig varm, når han er blevet taget op. Babyalarmen måler temperaturen i barnevognen og den er sjældent under 15 grader.

Det eneste der stopper mig fra at tage huen af ham, er at jeg er nervøs for øreproblemer. Jeg led selv af øreproblemer da jeg var lille og det er ikke gode minder.

Hvad gør I andre?

Mange hilsner Sylvester´s mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2010

B&J

Jeg spurgte min SP i dag og hun sagde hvis min søn skal i barnevognen så uden hue og hvis han skulle i bæresele så ville hun syntes han skulle..

Anmeld

7. april 2010

Laulund87

jeg har læst at det er fra september til maj de små skal have hue på..min datter er også varm og jeg har da overvejet at tage den af hende, men jeg vil ikke risikere hun bliver syg

Anmeld

7. april 2010

Lone Jakobsen

rasmus har heller ikke hue på i barnevognen...men han har den på om morgenen hvor han skal ind og ud af bilen mange gange.

Anmeld

7. april 2010

Ina33

Altså jeg tror faktisk ikke kulde på hovedet giver øreproblemer? Er det ikke forårsaget af virus?

Mine børn (9,4) er så store at de selv bestemmer om de vil have hue på.  Nogle dage vælger de den fra, men de dage hvor det er køligt, ber de selv om at få hue på.

Jeg synes det er svært med de helt små, men hvis han virker tilpas lun uden hue, så synes jeg da ikke du skal give ham hue på.

Louise

Anmeld

7. april 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har taget huen af når Lina sover udenfor. Det er alt for varmt for hende, at sove med hue på.

Jeg er ikke nervøs for problemer med ørerne, da man har fundet ud af, at det ikke hænger sammen med om man har hue på.

Anmeld

7. april 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har taget huen af når Lina sover udenfor. Det er alt for varmt for hende, at sove med hue på.

Jeg er ikke nervøs for problemer med ørerne, da man har fundet ud af, at det ikke hænger sammen med om man har hue på.

Anmeld

7. april 2010

BK

sylvestersmor skriver:

Hej alle sammen.

Hvornår kan holde op med at give baby hue på? Det er jo ved at blive lunt i vejret og i dag var sønnike ved at koge over i voksiposen. Så bukser og hue røg af.

Jeg spurgte min mor, men kunne ikke rigtig bruge hendes svar til noget. Hun sagde at jeg skulle give ham en tyn bomuldshue på. Det er så den han har haft på hele tiden... Min mor (og svigermor) er af "Pak-ungen-max-ind"-generationen og de kan ikke rigtig forstå at jeg ikke pakker ungen ind i store uldtrøjer.

Jeg har aldrig haft fornemmelsen af at han fryser og han har altid været dejlig varm, når han er blevet taget op. Babyalarmen måler temperaturen i barnevognen og den er sjældent under 15 grader.

Det eneste der stopper mig fra at tage huen af ham, er at jeg er nervøs for øreproblemer. Jeg led selv af øreproblemer da jeg var lille og det er ikke gode minder.

Hvad gør I andre?

Mange hilsner Sylvester´s mor

Hvad er mellemørebetændelse?

Akut mellemørebetændelse er en af de hyppigste infektioner hos børn, men optræder også hos voksne. Risikoen aftager efter de første 3 leveår. Akut mellemørebetændelse skyldes betændelse i slimhinden i mellemøret, med bakterier eller virus. Mellemøret er et luftfyldt hulrum mellem trommehinden og det indre øre. En spalteformet kanal (det eustakiske rør) mellem mellemøret og næsesvælget sørger under normale omstændigheder for, at der bliver tilført luft til mellemøret. Virus og bakterier spredes fra polypperne i næsesvælget via det eustakiske rør til mellemøret, hvor der dannes pus.

Hvorfor får man mellemørebetændelse? 

Akut mellemørebetændelse opstår typisk i forbindelse med infektion med for eksempel  forkølelsesvirus, forkølelsesbakterier eller  influenzavirus. 

Hyppigste risikofaktorer er:

• kontaktsmitte via legetøj, dørhåndtag m.m. på grund af mangelfuld hygiejne 

• pasning i børneinstitution idet risikoen for luftvejsinfektioner er seks til syv gange større end i hjemmet

• betændte polypper i næsesvælget

• passiv rygning

• arvelige forhold

• umodent immunsystem hos småbørn

• børnesygdomme 

• bihulebetændelse 

• sjældent: Immundefekter hos børn.

Hvordan føles mellemørebetændelse?

De hyppigste symptomer er stærk ørepine, øresusen, trykken i øret og nedsat hørelse. Tilstanden kan eventuelt ledsages af  feber. Hvis trommehinden sprænger, kan der komme blodigt materie ud af øret og smerterne aftager.

Hvornår skal man være særlig opmærksom?

• hvis små børn har høj feber i over to dage

• samtidig svimmelhed

• smerter og rødme bag øret, specielt hvis øret begynder at stritte

• børn med hyppigt tilbagevendende akut mellemørebetændelse 

Hvad kan man selv gøre for at undgå mellemørebetændelse?

• Undgå at der ryges i hjemmet, da det øger risikoen for luftvejsinfektioner og dermed mellemørebetændelse betydeligt. Det skyldes blandt andet, at funktionen af de små fimrehår i slimhinden, som transporterer slimen væk, bliver lammet af tobaksrøg.

• Undgå at børn bruger sut bortset fra til trøst og indsovning.

• god håndhygiejne (håndsprit tilsat hudplejemiddel), hyppig afvaskning af legetøj, dørhåndtag osv.

• Børn med hyppige mellemørebetændelser kan, for at nedsætte smitterisikoen, passes i hjemmet i en periode. enten derhjemme eller i dagpleje. Det nedsætter antallet af infektioner i de øvre luftveje såsom forkølelse. Derved falder også risikoen for mellemørebetændelser.

Her er lidt fakta om mellemørebetændelse, sakset direkte fra Netdoktor.dk

Han får ikke mellemørebetændelse fordi du piller hatten af ham... Så vidt mig bekendt...

Anmeld

7. april 2010

Banditten´s mor

Klock skriver:

Hvad er mellemørebetændelse?

Akut mellemørebetændelse er en af de hyppigste infektioner hos børn, men optræder også hos voksne. Risikoen aftager efter de første 3 leveår. Akut mellemørebetændelse skyldes betændelse i slimhinden i mellemøret, med bakterier eller virus. Mellemøret er et luftfyldt hulrum mellem trommehinden og det indre øre. En spalteformet kanal (det eustakiske rør) mellem mellemøret og næsesvælget sørger under normale omstændigheder for, at der bliver tilført luft til mellemøret. Virus og bakterier spredes fra polypperne i næsesvælget via det eustakiske rør til mellemøret, hvor der dannes pus.

Hvorfor får man mellemørebetændelse? 

Akut mellemørebetændelse opstår typisk i forbindelse med infektion med for eksempel  forkølelsesvirus, forkølelsesbakterier eller  influenzavirus. 

Hyppigste risikofaktorer er:

• kontaktsmitte via legetøj, dørhåndtag m.m. på grund af mangelfuld hygiejne 

• pasning i børneinstitution idet risikoen for luftvejsinfektioner er seks til syv gange større end i hjemmet

• betændte polypper i næsesvælget

• passiv rygning

• arvelige forhold

• umodent immunsystem hos småbørn

• børnesygdomme 

• bihulebetændelse 

• sjældent: Immundefekter hos børn.

Hvordan føles mellemørebetændelse?

De hyppigste symptomer er stærk ørepine, øresusen, trykken i øret og nedsat hørelse. Tilstanden kan eventuelt ledsages af  feber. Hvis trommehinden sprænger, kan der komme blodigt materie ud af øret og smerterne aftager.

Hvornår skal man være særlig opmærksom?

• hvis små børn har høj feber i over to dage

• samtidig svimmelhed

• smerter og rødme bag øret, specielt hvis øret begynder at stritte

• børn med hyppigt tilbagevendende akut mellemørebetændelse 

Hvad kan man selv gøre for at undgå mellemørebetændelse?

• Undgå at der ryges i hjemmet, da det øger risikoen for luftvejsinfektioner og dermed mellemørebetændelse betydeligt. Det skyldes blandt andet, at funktionen af de små fimrehår i slimhinden, som transporterer slimen væk, bliver lammet af tobaksrøg.

• Undgå at børn bruger sut bortset fra til trøst og indsovning.

• god håndhygiejne (håndsprit tilsat hudplejemiddel), hyppig afvaskning af legetøj, dørhåndtag osv.

• Børn med hyppige mellemørebetændelser kan, for at nedsætte smitterisikoen, passes i hjemmet i en periode. enten derhjemme eller i dagpleje. Det nedsætter antallet af infektioner i de øvre luftveje såsom forkølelse. Derved falder også risikoen for mellemørebetændelser.

Her er lidt fakta om mellemørebetændelse, sakset direkte fra Netdoktor.dk

Han får ikke mellemørebetændelse fordi du piller hatten af ham... Så vidt mig bekendt...

Mange tak for dit svar. Det kunne jeg da egentligt selv há fundet. Men det er ikke sådan, når ens barndomstraumer står meget tydeligt, så går forstanden ud. Onde, onde læger med lange instrumenter, der skulle ind i ørene og stikke hul. Hvor er jeg glad for at man ikke gør det mere!

Anmeld

7. april 2010

Mira0911

Julie har stadig hue på...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.