løsning på forskel på "æg" størrelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.680 visninger
5 svar
0 synes godt om
5. april 2010

Miepige

Hej

Håber på at nogle af jer andre erfarne IVF/ICSI piger måske kan komme med gode erfaringer med at have stor forskel på folliklerne og dermed både mange umodne, modne og overmodne æg på samme tid.

i første behandling, kort protokol med 200 IE Puregon, havde jeg ca. 15 follikler som voksede. På dag 11 i cyklus fik jeg taget 6 æg ud, resten blev ikke tømt, da de stadig var alt for små. 2 æg var stadig for umodne og der kunne ikke stikkes i dem. Ud af 4 havde 3 heldigvis delt sig og fik da også sat 1 op og blev gravid, som dog endte i SA i 9 uge. ingen fryseæg pga. fragmenter

Så 2. forsøg lød på den lange protokol, med næsespray og kun 150 IE puregon per dag. Igen var æggene meget forskellig størrelse fra 9-14 mm - her målte de kun de 12 største æg. Så vi fortsatte 2 dage mere, og her var æggene så 11-18 mm. Nu her i dag på 14 dagen under ægudtagningen var de små stadig alt for små, mens de store var op til 22 mm og vi fik kun taget 5 æg ud. Så nu står man og har været i gennem den lange protokol og ender med færre æg, som måske i sidste ende både kan være for umodne og overmodne på en gang, så krydser fingre for at der er nogen æg som kan bruges.

Har i andre oplevet forskellige størrelser og har i fået det løst? For har da spekuleret på om det havde været bedre hvis der havde været mere hormon? skal lige siges at jeg ikke har kunne mærke det, ikke engang ømhed eller spændthed i maven, så umiddelbart har jeg ikke været tæt på overstimulering.

Hvis 2. forsøg ikke lykkedes nu her, så overvejer jeg at være ægdonor nu her allerede i stedet for bagefter, for så kan det bruges til at gøre behandlingen mere optimeret til mig, så jeg forhåbentlig kan få alle dannede æg lige langt på en gang.

For den lange protokol skulle jo kunne give flere og mere ens æg end den korte, men mit er jo ikke blevet bedre

MVH

Mie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2010

mariamiss6

Har overhovedet ingen forstand på det. Men nu er den lige rykket op, så kan det være du får nogle brugbare svar

Anmeld

5. april 2010

Miepige

Hej Mariamiss6

Mange tak for hjælpen For håber da ikke jeg er den eneste som har prøvet det- for det er lidt frustrerende - for man vil jo gerne gøre det "bedst muligt" og få så mange gode æg som muligt - også så der forhåbentlig kan blive gode æg til fryseren - er det egoistisk at tænke sådan?  For de siger jo at alt mellem 2-8 æg er godt, men synes bare ikke at 5 er mange, når man nu fik 6 på den korte behandling!

MVH

Mie

Anmeld

5. april 2010

mariamiss6

Miepige skriver:

Hej Mariamiss6

Mange tak for hjælpen For håber da ikke jeg er den eneste som har prøvet det- for det er lidt frustrerende - for man vil jo gerne gøre det "bedst muligt" og få så mange gode æg som muligt - også så der forhåbentlig kan blive gode æg til fryseren - er det egoistisk at tænke sådan?  For de siger jo at alt mellem 2-8 æg er godt, men synes bare ikke at 5 er mange, når man nu fik 6 på den korte behandling!

MVH

Mie

Jeg aner jo som sagt ikke en disse om det....

Jeg vil sige både og til om det er egoistisk. for selvfølgelig er det da ikke det. Dit ønske om et barn er jo stort, og når der så ikke ser noget, eller der er nedgang i ægproduktionen, så forstår jeg sandelig godt du bliver frustreret...

Men jeg tror måske du er nødt til at se lidt på det, sådan at uanset om det er stimuleret eller ustimuleret ægproduktion, så kan der jo være både mange og få, det kommer jo an på måneden, og kroppen....

For eksempel. Jeg har højst sandsynligt arvet evnen til at afsætte 2 eller flere æg. Hvilket jo burde øge risikoen for tvillinger. Men det er jo langt fra sikkert jeg får det, for man skal jo ramme lige nøjagtig den måned, hvor min krop vælger at udskille 2 æg. Og det kan man jo ikke så godt styre

Altså chancen for at der er 5 æg i stedet for 6, på den store tur, er måske kun i denne måned sådan... hvor i næste måned kan der være 8 på samme kur.... Altså forstår du? man kan vel ikke sætte det hele på kemi og statestik... eller hvad?

Jeg synes du skal puste en masse held i de æg du nu engang får som er klar

Og så tror jeg heller ikke man skal "give op" efter "kun" 2 forsøg. Selvom det hele selvfølgelig er rigtig hårdt og skide unfair

Anmeld

5. april 2010

MM1987

Jeg har ikke oplevet det du beskriver, men jeg har også forskellig størrelse æg hver gang...

1. gang kun 1 æg så det var nemt - fik kun pergotime...

2. gang først 3 æg, så 5 æg og så 7 æg....og de var ikke alle ens i størrelsen igennem processen men endte vidst med at være rimelig ens - dog var der kun 2 æg da de blevet taget ud, resten var tomme - et delte sig og jeg fik sat det op (fik senere afvide det ikke var noget rigtig godt æg)... Der havde jeg fået pergotime og 3 dage med gonal-f og fortsatte 2 dage med gonal-f efter første scanning hvor der "kun" var 3 ikke så store æg...

3. forsøg fik kun pergotime for at jeg ikke skulle overstimuleres - havde ingen æg...

4. pergotime og 2 dage med gonal-f - første scanning 1 æg på 13 mm og nogen mindre omkring 9 mm, 2 dage senere var der to på omkring 14-15 mm og 2 mindre som hun sagde måske kunne vokse til på onsdag hvor jeg skal insemineres...

Jeg bliver jo så insemineret så de vælger at gå efter de "store" og resten regner de ikke med...

Men jeg har tit tænkt over det...

Jeg er sikker på lægerne gør hvad der er bedst og rammer den dag hvor de mener der er størst chance for flest æg...

Jeg tror det er meget svært at ramme for dem, og de siger også at jeg er svær at ramme - det går aldrig helt som de regner med.....

Det blev meget lang, og fik faktisk ikke svaret på dit spørgsmål, men håber du kan bruge det og ønsker dig held og lykke med behandlingen...

Knus

Anmeld

5. april 2010

Sofiedk

Jeg villle ønske jeg kunne komme med kvalificeret hjælp, men det er desværre kun 2. hånds erfaring jeg har gennem min veninde. Men efter hvad jeg ved har hun ikke haft nogle problemer med at æggene bliver for store? Hun havde også noget med 12 folliker og fik taget 9 ud som alle var store nok og 6 delte sig rigtigt.

Det virker da vildt med så stor forskel. Måske det kan have noget at gøre med at du ikke er blevet nedreguleret ordenligt, altså fået renset kroppen ud for alle æg og stoppet ÆL. Men det er intet jeg skal gøre mig klog på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.