Et par spm. ang. barsel som pædagogstuderende.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.512 visninger
5 svar
0 synes godt om
4. april 2010

Senza

Jeg er pædagogstuderende og planlægger at få nr. 2 under uddannelsen. Vi håber jo på at kunne planlægge det bedst muligt økonomisk, men ved godt det ikke altid går som man håber (blev gravid i første forsøg med nr. 1)

Af hvad jeg har kunne forhøre mig frem til og læse om, så er jeg kommet frem til at det optimale vil være at få det til at passe med en lønnet praktik. Jeg skal i min første lønnede praktik til feb. 2011.

Planen er så at jeg skal gennemføre minimum 3 mdr af praktikken før jeg vil gå fra på barsel, så jeg kan få den godkendt.

Mit spm er så om jeg har forstået det rigtigt, at jeg skal føde inden jeg skulle være startet på skole igen for at kunne få barselsdagpenge? Altså skal jeg have født inden 1. august 2011?

Har nemlig læst en andens indlæg herinde, og der synes jeg, at jeg ud fra et af svarene kunne læse mig til, at man bare skulle være gået fra inden man skulle have været på skole igen for at være berettiget til barselsdagpengene.

Og så lige et spm. mere. Hvis det nu lykkes for os som vi håber, så regner vi med at jeg vil få termin i juni 2011. Planen er så at jeg først skal starte igen august 2012, altså holde 14 mdr barsel. Er der en grænse for hvor længe man må blive væk fra sit studie? Er godt klar over, at den sidste tid vil blive fra egen lomme (eller så vil jeg forlænge min barsel med 8 uger, så jeg får nedsatte dagpenge)

Og et sidste spm. Jeg kan ikke nogen steder finde en sats på hvad man kan regne med at få i barselsdagpenge. Nogle der ved hvor man kan se det?

Beklager det blev så langt, men må bare have nogle svar på mine spørgsmål, og ja det er jo ikke ligefrem noget man går til sin studievejleder og spørger om. Jeg gør i hvert fald ikke.

Håber nogle kan svare.

Mvh Senza.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2010

Senza

Er der virkelig ingen der kan svare på bare et af mine spm?

Kunne se i en anden tråd, at der var flere som stod eller har stået i den situation, at de er/har været på barsel under pædagogstudiet.

Mvh Senza.

Anmeld

7. april 2010

Sara.

Når man er i lønnet praktik må man gå fra 4 uger før forventet fødsel (i hvert fald her i Århus kommune). Når man er studerende i skolen må man gå fra 8 uger før.

Jeg havde (har) termin d.26 marts så jeg måtte gå fra 1 feb fra skole (lige som jeg kom tilbage fra 1 lønnet praktik.) Men havde ikke ret til at gå fra i praktik som sluttede d.31 jan.

Så jeg får su klip under barsel.

Min veninde som også var uge i 1 lønnet praktik og fødte d.29 dec er på barselsdagpenge... Er dog ikke klar over hvor længe hun kan være det og hvad hun får men kan undersøge det??

Jeg blev sygemeldt under min praktik (deltids i dec. og fuldtids i jan) pga bækkenløsning og er faktisk i tvivl om jeg ku ha modtaget dagpenge videre under barsel...... Men det for sent for mig at tænke på nu...

Mht. at der går 14 mdr før du skal starte igen tror jeg godt du kan det, men er ikke sikker........

Mvh Sara, pæd. studerende på barsel.....

Anmeld

7. april 2010

Senza

Tusind tak for din kommentar Sara!

Hvis du har tid og overskud må du meget gerne undersøge hvor meget man får i barselspenge, når man går fra i 1. praktik. Er ret sikker på at det er de "alm." barselsregler der gælder mht hvor lang barsel man har dagpenge (med mindre man jeg forlænger 8 eller 14 uger, og dermed får nedsatte barselsdagpenge).

Det jeg rigtig rigtig godt kunne tænke mig at vide er:

Hvis jeg nu slutter min praktik 31/7 og har termin 21/8 (altså når jeg skulle have været på skole igen) men så går fra 4 uger før altså d. 3/7 (mens jeg er i praktik). Får jeg så barselsdagpenge?

Mvh Maria.

Anmeld

14. maj 2010

mor til Isabel,Shane og Caitlin

Hej. Nu  er jeg selv på barsel fra pædagosem. hvor jeg går. jeg gik på barsel lige efter eksamen da han kom dagen efter. Jeg får barselsklip hvilket vil sige at jeg får min alm su under barsel og da jeg kun holder 6 måneders barsel får jeg dobbelt klip.

du har ret til 12 måneder og kan få penge for 12 måneder så hvid du kun holder 6 måneder kan du få dobbeltklip = dobbelt su i de 6 måneder.

Anmeld

14. maj 2010

trunte24

Hej Senza.

Jeg er selv pæd. stud. og skal gå fra i min 1.lønnede praktik. Jeg ved ikke noget om det med om det er terminsdatoen eller den dag du går fra i praktikken der afgøre om du kan modtage dagpenge. Men jeg ved at den sats du får svare til den praktikløn du ellers ville have fået. Det var hvad jeg fik at vide, da jeg ringede til kommunen.

Jeg har forstået det sådan at man skal gennemføre 2/3 af praktikken for at man kan bestå den, og ikke behøver at tage den om. Men det ved jeg ikke om er rigtigt.

Håber du finder du af det hele.

Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.