Tulle28 skriver:
Vores 5 dage gamle datter har så svært ved at holde sig vågen når hun ammes. Vi indleder "seancen" med at pusle hende så hun er rigtig vågen, og ammer hende kun iført en ble. Mens jeg ammer skal jeg konstant "nive" hende i kinderne, under fødderne, i hænderne og puste på hende for at hun holder sig vågen.
Mit spørgsmål er; hvordan ved jeg om hun får nok mælk - altså tømmer brystet? Hun siger ikke rigtig selv til når hun har fået nok. Idag har jeg ammet hende ca. 20 minutter, holdt en pause hvor jeg har prøvet at få hende til at vågne rigtig igen, og tilbyder hende derefter det andet bryst, men tit ligger hun der kun 5-10 minutter, hvorefter hun falder i så dyb søvn at jeg ikke kan vække hende længere.
Når jeg så får givet hende tøj på igen, vågner hun som oftest og laver signaler om at hun gerne vil ammes - sutter på sine fingre og smasker, men når jeg lægger hende til, gentager historien sig - hun får nærmest bare brystet i munden, så snorksover hun.
Nogen andre som har prøvet det samme?
Hejsa... :-)
Nu efter 10 dage på hospitalet synes jeg selv, at jeg er blevet lidt en amme-freak ;-) Jeg har da i hvert fald lært meget, men babyer er naturligvis forskellige, så jeg kan kun give dig MIN holdning og erfaring.
Jeg havde samme problem i starten, men for min babys vedkommende havde hun svært ved at holde sig vågen, fordi hun ikke havde energi til mere. Hvordan er hun i starten de fleste gange, når du ammer? Er hun aktiv, dvs. kigger hun?? Hvis hun virker aktiv i starten men efter 5-10 minutter falder i, så kunne det være, at hun rigtigt gerne vil, men ikke har energien til det??
Om hun får nok at spise, det kan du kun vide ved at veje hende og se, om hun tager på. Hun skal helst tisse i hver ble - mens afføring nogle gange kan lade vente på sig. Min sundhedsplejerske siger, at det er en god indikation på, om hun får nok. Du kan også se på mavsen om den er udspillet dvs. om hun tager på og hernæst kan man se det på fingrene.
Jeg ammer ofte 15 min - nogle gange mere. Men jeg har også en baby, som kan suge meget ud af mit bryst hurtigt. Ikke at det er noget jeg kan mærke som sådan udover at jeg kan se via. kæben, at hun suger meget, men det er noget jeg ved fordi jeg har vejet hende på hospitalet. Så ammetiden varierer meget fra kvinde til kvinde - og det kommer helt an på, hvor meget og hvor hurtigt din baby spiser.
vi har en sundhedsplejerske linje, som man kan ringe til også søndag og helligdage. Dem ringer jeg til, hvis jeg er i tvivl. De er super søde og gode til at berolige en. Hun kan sikkert give dig gode råd, så du kan føle dig rolig.
Held og lykke med det - husk at stole på din intuision. Hvis den siger dig, at hun ikke får nok - så er der nok noget om det! Og omvendt...!!
De kærligste hilsner Lisbeth