Boller i karry

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.509 visninger
5 svar
0 synes godt om
27. maj 2008

sbs78

Jeg mangler en nem og god opskrift på boller i karry.
Kom lige med jeres opskrifter:D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2008

xxx

Brug medister til at lave bollerne af;) derefter kan du bruge vandet til sovsen. Den nemme er at bruge Knorr's Karrysauce som er rigtig god til boller i karry.

Anmeld

27. maj 2008

Line

Ja Ja grin bare men her kommer en mindre roman fra mig - ved ikke om det er nemt men det smager f........ godt:D

Du tager noget hk skinekød og blander det sammen med salt, peber, fint revet løg (et lille løg) en sjat mel og en lille smule vand. Samler det hele. Farsen må ikke være for "fast" men heller ikke må smattet.

Lader det stå 15-30 min afhængring af hvor lang tid du har..

Fylder en gryde med vand og kommer 2 boullion terninger i (svine eller grøntsags). Bringer vandet i kog og skruer ned så det ikke koger mere - først der tager du en teske og laver små boller som du kommer ned i vandet. Når du har lavet boller af alt farsen lader du dem stå i vandet i ca 15 min. Vandet må på INTET tidspunkt koge for så bliver kødbollerne som gummi..

Tager kødbollerne op og sier vandet over i en skål. Så tager du en klat (ca 50 g) smør og lader det smelte i en gryde. Kommer karry i og lader det brænde af i smøret (jo længere tid du lader det brænde jo stærkere bliver det) (vil tro at 2-3 tsk fulde er fint så det ikke bliver for stærkt for ungerne). Kommer næsten en hel kop mel i smør/karry blandingen mens du rør godt rundt. Når det har samlet sig til en bolle kommer du vandet fra bollerne i lidt af gangen.. Rører godt igennem indtil blandingen er "blank". Så kommer du lidt mere vand i. Jeg plejer at kommer en sjat mælk i det gør at den bliver mere cremet. Men du kommer vand i sovsen indtil den har den tykkelse som du gerne vil ha den. Det er vigtigt at sovsen får lov til at koge inden du kommer mere vand i. Tilsidst kommes bollerne i og det hele bliver varmet igennem.

Serverer med ris til. (og ferskner på dåse.. MUMS)

PS Ved godt at du sikkert synes at den er besværtlig men det tager altså ikke lang tid når du først har prøvet den et par gange - og jeg lover dig at den smager meget bedre end købe karrysovs og hvad man ellers kan skyde af genveje...

Prøv den og hvis du er i tvivl om noget ringer du bare:)

Anmeld

27. maj 2008

sbs78

Line skriver:

Ja Ja grin bare men her kommer en mindre roman fra mig - ved ikke om det er nemt men det smager f........ godt:D

Du tager noget hk skinekød og blander det sammen med salt, peber, fint revet løg (et lille løg) en sjat mel og en lille smule vand. Samler det hele. Farsen må ikke være for "fast" men heller ikke må smattet.

Lader det stå 15-30 min afhængring af hvor lang tid du har..

Fylder en gryde med vand og kommer 2 boullion terninger i (svine eller grøntsags). Bringer vandet i kog og skruer ned så det ikke koger mere - først der tager du en teske og laver små boller som du kommer ned i vandet. Når du har lavet boller af alt farsen lader du dem stå i vandet i ca 15 min. Vandet må på INTET tidspunkt koge for så bliver kødbollerne som gummi..

Tager kødbollerne op og sier vandet over i en skål. Så tager du en klat (ca 50 g) smør og lader det smelte i en gryde. Kommer karry i og lader det brænde af i smøret (jo længere tid du lader det brænde jo stærkere bliver det) (vil tro at 2-3 tsk fulde er fint så det ikke bliver for stærkt for ungerne). Kommer næsten en hel kop mel i smør/karry blandingen mens du rør godt rundt. Når det har samlet sig til en bolle kommer du vandet fra bollerne i lidt af gangen.. Rører godt igennem indtil blandingen er "blank". Så kommer du lidt mere vand i. Jeg plejer at kommer en sjat mælk i det gør at den bliver mere cremet. Men du kommer vand i sovsen indtil den har den tykkelse som du gerne vil ha den. Det er vigtigt at sovsen får lov til at koge inden du kommer mere vand i. Tilsidst kommes bollerne i og det hele bliver varmet igennem.

Serverer med ris til. (og ferskner på dåse.. MUMS)

PS Ved godt at du sikkert synes at den er besværtlig men det tager altså ikke lang tid når du først har prøvet den et par gange - og jeg lover dig at den smager meget bedre end købe karrysovs og hvad man ellers kan skyde af genveje...

Prøv den og hvis du er i tvivl om noget ringer du bare:)

ja ja kommer du ud og laver det til os:P Jeg sagde nemt:))

Anmeld

27. maj 2008

Line

Der findes ingen nemme måder at lave boller i karry på - hvis det skal smage rigtig godt... Bare min menning. Kunne ikke forstille mig at købe karrysovs og købe kødboller vil smage godt+o( Så heller undvære

Kom nu i gang og prøv opskriften :)

Anmeld

7. juni 2008

Loggidut

vil lige hilse jer og sige at peanuts dertil smager kanont...og forresten, den opskrift line...den er jo slet ikke svær, det er jo nærmest min opskrift, og det tager ingen tid...et godt hint er dog, at skal man have frikadeller, en aften, så lav dobbelt portion fars, steg den ene halvdel til dunser, og den anden koges til boller i karry...så får vi altid det dagen efter...to fluer med et smæk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.