3rollinger skriver:
Mine boern er generelt ret sociale og ikke specielt generte. Selvom de selvfoelgelig af og til kan have visse oejeblikke.
Det kan godt vaere lidt irriterende naar de ikke svarer, men jeg siger bare altid til personen der snakker til dem "naa, hun/han er genert" og saa er det ligesom det. Jeg kan ogsaa godt sige til dem at de skal svare og af og til goer de det og andre gange goer de det ikke. Men jeg ligger ikke saa meget i det. De skal ogsaa have lov at have deres egen personlighed.
Men maaske kunne du proeve et par uger ikke at naevne det, og kun sige "Det var flot, Stefanie" naar hun svarer folk.
Alt det hun goer kan jo sagtens vaere for at faa opmaerksomhed nu hun har faaet en lillebror (selvom det er lang tid siden han kom til). Hvis hun kan tirre dig faar hun jo mere opmaerksomhed end hvis hun bare goer hvad du siger. Og i den alder er daarlig opmaerksomhed bedre end ingen opmaerksomhed. Det har Daniel da helt klart haft en periode med.
Ja, du har sikkert ret mht opmærksomheden....jeg syntes bare det er underligt, at hun aldrig vil svare pædagogerne, når vi kommer/går!!
Stefanie har heller ikke været god til, at sige tak til nogen der kom med gaver eller andet. Altså hun siger tak for mad hver dag herhjemme - og nu osse når vi er ude. Men når nogen gav hende en gave, så blev hun genert. Vi sagde så til hende, at hvis hun ikke huskede at sige tak, så fik hun ikke noget en anden gang. SÅ skal jeg da lige love for frk. stædig kom ud af starthullerne, så nu siger hun altid tak og det roser vi hende meget for 
Syntes bare det er noget underligt noget, selv når veninderne siger hej til hende, så griner hun bare og siger intet. Jeg sagde til hende i går, hvis ikke hun osse sagde hej til dem, jamen så gider de lige pludselig ikke sige hej til hende mere.....så kiggede hun lidt og sagde: det husker jeg imorgen mor
Det gjorde hun så ikke, men vi kan vel ikke andet end fortsætte med at forklare hende det!
En pædagog fortalte mig så her til morgen, at de heller ikke altid kunne få hende til at svare, mens hun andre gange godt vil. Jeg syntes det er noget underligt noget!
Yderligere det med bleen....hun er den eneste af veninderne der bruger ble...hun går nogle gange med dem ud på toilettet, når veninderne er herhjemme på besøg og skal på toilettet, så løber Stefanie med ud og skal kigge. Jeg forstår bare ikke, hvorfor hun ikke osse vil af med den, når hun nu har fulgt med i alle veninderne på tæt hold, at de har smidt bleen....hun er virkelig meget stædig!
Lone - som nok er lidt frustreret over det lige nu