Sofias fødsel d. 16-03-10 - min FB

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.366 visninger
27 svar
0 synes godt om
19. marts 2010

bagger26

Så har jeg vist fået samlet mine tanker lidt, omkring fødselen af Sofia, så her kommer min beretning.

D. 16 marts 2010, Mike har fødselsdag og vi har ofte joket med, at jeg føder på denne dag. Mads fødte jeg d. 24 dec 2007, så det ville da ligne os at ramme fars fødselsdag d. 16 marts.

Jeg vågnede kl 06.45 sammen med Mads og Mike, skulle kører ham på job inden jeg skulle aflevere Mads i dagpleje. Havde tid på sygehuset kl 09.30 til igangsættelsessamtale.

Imens jeg går og gør Mads klar om morgenen, så får jeg et par plukveer som strammer lidt om i lænden. Dem har jeg jo haft meget længe gennem denne graviditet, så tænker såmænd ikke så meget over det. Men nævner det for sjov for mike, da vi nu havde joket med at det sikkert blev idag. Vi kørte kl 07.30 afsted mod Mikes job, tilbage med Mads i dagpleje og hjem igen, tog et bad og så afsted mod sygehuset til kl 09.30. De er forsinket til scanningen så kommer først til kl 10, men alt så fint ud. Havde i ventetiden endnu en plukve som strammede lidt mere end normalt. Hun blev skønnet til at veje ca. 3580 g.

Skulle derefter have kørt en strimmel, kom til kl 10.55 og havde mellem scanningen og kl 10.55 haft endnu 2 plukveer, men ikke noget jeg troede var veer endnu. Det at jeg kom ned og ligge må have sat gang i noget mere, de begyndt at bide lidt mere, og skulle nu lige lukke øjnene og trække vejret dybt, havde 4 stk imens jeg lå og fik kørt strimmel. Jordemoderen kom og tjekkede og spurgte og jeg havde lidt små veer, og ja det troede jeg havde. Hun tilbød så lige at tjekke mig, og hvis jeg ville få lagt en stikpille. Sagde ja til hun gerne lige måtte tjekke mig men, at jeg gerne ville vente med pillen til dagen efter, vi aftalte en tid til d. 17 kl 08.00.

Vi gik ned i et undersøgelsesrum, og havde en ve på vej derned så gik ikke så stærkt. Hun undersøgte mig og begyndte at små grine og sagde så "ja du bliver nok nød til og sige til Mike, at han ikke får fødselsdag alene idag, du er 4 cm åben, så vi får ikke brug for pillen.." Hun ville give fødegangen besked om, at jeg var på vej op. Hun fik mig til at love, at jeg kun lige ville gå ud og ringe til mike og så gå direkte derop bagefter. Tror måske hun havde på fornemmelsen, at det ville komme til at gå stærkt.

Mike er taxachauffør, og holdte helt tilfældigvis lige udenfor hovedindgangen da jeg kom ud, han havde sjovt nok lige fået en tur fra fødegangen, hvor han skulle køre et par på patienthotellet. Ringede derfor istedet til min søster som skulle være med til fødselen for at sige hun gerne kommet komme ind, fordi det var tid nu. Der var kl 11.38. 

Mike fulgte mig derefter op på fødegangen, veerne begyndte på vejen der op at gøre rimelig ondt nu, og måtte lige stoppe op når de kom nu, kunne ikke gå. Vi ventede en evighed på elevatoren så var først på fødegangen kl 11.50. Da vi kom derop ventede de på os. Jeg fik en stue, og mike kørte det par han skulle hente på patienthotellet. Jeg sagde til ham, at han godt lige måtte skynde sig.

Jordemoderen kom indtil mig på stuen ca kl 11.55 og stilte en masse spørgsmål, mine veer besyndte at komme tættere og begyndte at gøre pænt ondt nu, stod og rokkede og koncentrede mig og vejrtrækningen. Men var ellers helt klar og frisk i veepauserne. Jeg huske fra fødslen med Mads, at der var jeg i min helt egen verden og lukkede alt ude. Det var helt omvendt denne gang.

Det var meningen, at Mike ville have været ude og aflevere taxaen først og så derefter komme ind. Men det turde han alligelvel ikke, så han var hurtigt tilbage igen. Min søster og Mike var hos mig på fødestuen kl 12. Da de kom var det som om at det hele bare kom stormende, veerne kom meget tæt og gjorde rigtig ondt nu. kl 12.05 var jeg 8 cm åben. Kl 12.10 begyndte presseveerne at komme, og jeg var 10 cm åben og måtte presse alt det jeg ville.  

Men det var lidt som om, at det gik lidt for hurtigt for mig, jeg var jo stadig helt klar og frisk i hovedet, kunne mærke hver en smerte ved veerne og de her presseveer gjorde bare sindsygt ondt. Ved den første presseve tog hun vandet, hvis ikke hun gjorde det ville hun være født inde i hinden. Ved 2. presseve kom hovedet og 3. presseve kom resten af kroppen. Der var kl 12.17, så nåede at tilbringe 27 min på fødegange.

Det er den mest surrealistiske oplevelse, da jeg kom på fødegangen kl 11.50 troede jeg stadig, at der var nogle timer til at jeg skulle føde endnu, så da kl blev 12.05 og det hele lige pludselig kom væltende oveni i hinanden kom det meget bag på mig. Så rystede bare over hele kroppen, da jeg lige pludselig bare lå med denne lille fantastiske pige på maven. Det var vildt, men også meget fantastisk, at det kunne gå så hurtigt og at jeg var så lidt påvirket af det bagefter. Det er efter min mening den absolute drømme fødsel.

Vi fødte ambulant, så tog hjem igen ca. kl 15. Det var dejligt lige og komme hjem og sunde sig lidt oven på den oplevelse.

Så lille Sofia blev født kl 12.17 d. 16. marts , var 52 cm lang og vejede 3630 gram, helt igennem perfekt.

Lidt billeder skal i også have, min søster var fotograf til fødsel og fik tage nogle helt fantastiske billeder.  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2010

BabyStella!

Tillykke tillykke Hun ser bare dejlig ud!

Anmeld

19. marts 2010

Bavianis

Hold da op! Det klarede du som en mis! Sikken en skøn lille datter I fik - og en dejlig storebror også;-)

Tillykke med Sofia - det er et flot navn!

Anmeld

19. marts 2010

maiken81

Rigtig mange gange tillykke  Det lød som en rigtig dejlig fødsel!

Anmeld

20. marts 2010

Gaia

Stort tillykke og dejligt at læse din fødselsberetning. Skønne skønne billeder af din datter.

Anmeld

20. marts 2010

lillemunk

Super god FB .
Stort tillykke med Lillesøster hvor er hun bare fin
Så sødt billede af storebror han ser sørme stolt ud.

Anmeld

20. marts 2010

bette

tak fordi jeg måtte læse med.. det var da en skøn fb..

og sikke en skøn pige du har fået.. hun er bare SÅ fin

Anmeld

20. marts 2010

B&J

Dett lyder som en sej oplevelse hatten af for dig og mega stor tillykke med den dejlige lille prinsesse

Anmeld

20. marts 2010

Vidunderligeunger

Skøøøøn FB! og dejligt let at læse

Stort tillykke med lille sofia, hun er da helt sikkert bare for skøn!

Anmeld

20. marts 2010

lululupo

hvor er hun smuk...... tillykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.