Rygeforbud på jobbet rammer børn i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2010

LotteGabriella

gabriellasmor skriver:

ej det er sq da forældrenes egen skyld. ikke rygeforbuddet. typisk at smide skylden over på alt muligt andet 

Ja lige præcis

Herhjemme er der rygeforbud indenfor, så alt rygning SKAL foregå i haven, og det er ligegyldigt om det er far, morfar, mormor eller venner 

Heldigvis så er der også rygeforbud hjemme hos mine forældre, selvom de selv ryger, men det er pga. Daniella ikke kan tåle røg at de også har valgt det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2010

Skouboe

Inden dette indlæg bliver en lang "pudse hinandens og sin egen glorie", har jeg lige et par kommentarer, fra en ex-ryger (og inden jeg bliver beskyldt for vanrøgt, stoppede jeg 6 måneder FØR jeg blev gravid... ). (Jeg gør mig iøvrigt allerede her skyldig i grov generalisering og løse antagelser, når jeg antager at ingen af de folk der har svaret her, har røget i længere tid...)

Først til selve historien: Jeg tvivler du rent grundlovsmæssigt kan forbyde folk at ryge på deres egen matrikel, børn i nærheden eller ej. Uanset hvad, er det noget nær umuligt at håndhæve det... 

Jeg mener at i den sammenhæng er oplysningskampagner og gratis ryge-stop tilbud vejen frem. Og hvis man kigger på statistikkerne så virker det rent faktisk - antallet af rygere er støt faldende...

Langt hovedparten af de forældre, der ryger mens de er gravide, ved godt at det ikke er sundt for deres ufødte barn og er kede og frustrerede over at de ikke "bare" kan holde op - de har brug for hjælp og værktøjer, ikke fordømmelse fra tilfældige mennesker, der aldrig har stået i deres situation.. Dette gælder iøvrigt også efter fødslen. 

"Så kan de da bare gå udenfor og ryge"

Jeg boede på 4. sal og med rygeforbud på trappen... skulle jeg så efterlade mit barn alene i lejligheden mens jeg var nede og ryge? Eller gøre det så godt jeg kunne og gå ind i et andet rum og stille mig ved et åbent vindue (som nævnt i artiklen) og så udsætter jeg alligevel mit barn for rygning?

Det er nemt at fordømme, men sværere at komme med konkrete forslag til en løsning. Langt de fleste folk gør det efter bedste evne (eller i nogle tilfælde viden) og det de har brug for at oplysning og helt konkret hjælp...

Anmeld

17. marts 2010

Bayze

Skouboe skriver:

Inden dette indlæg bliver en lang "pudse hinandens og sin egen glorie", har jeg lige et par kommentarer, fra en ex-ryger (og inden jeg bliver beskyldt for vanrøgt, stoppede jeg 6 måneder FØR jeg blev gravid... ). (Jeg gør mig iøvrigt allerede her skyldig i grov generalisering og løse antagelser, når jeg antager at ingen af de folk der har svaret her, har røget i længere tid...)

Først til selve historien: Jeg tvivler du rent grundlovsmæssigt kan forbyde folk at ryge på deres egen matrikel, børn i nærheden eller ej. Uanset hvad, er det noget nær umuligt at håndhæve det... 

Jeg mener at i den sammenhæng er oplysningskampagner og gratis ryge-stop tilbud vejen frem. Og hvis man kigger på statistikkerne så virker det rent faktisk - antallet af rygere er støt faldende...

Langt hovedparten af de forældre, der ryger mens de er gravide, ved godt at det ikke er sundt for deres ufødte barn og er kede og frustrerede over at de ikke "bare" kan holde op - de har brug for hjælp og værktøjer, ikke fordømmelse fra tilfældige mennesker, der aldrig har stået i deres situation.. Dette gælder iøvrigt også efter fødslen. 

Jeg boede på 4. sal og med rygeforbud på trappen... skulle jeg så efterlade mit barn alene i lejligheden mens jeg var nede og ryge? Eller gøre det så godt jeg kunne og gå ind i et andet rum og stille mig ved et åbent vindue (som nævnt i artiklen) og så udsætter jeg alligevel mit barn for rygning?

Det er nemt at fordømme, men sværere at komme med konkrete forslag til en løsning. Langt de fleste folk gør det efter bedste evne (eller i nogle tilfælde viden) og det de har brug for at oplysning og helt konkret hjælp...

Hvor var det et dejligt og nuanceret input i denne tråd - tak for det og er i øvrigt meget enig med dig i dit syn på sagen:-)

Anmeld

17. marts 2010

Honningblomst

Skouboe skriver:

Jeg tænker du kunne stoppe med at ryge...der er masser af måder og jeg vil gerne komme med konkrete forslag...

Men jal jeg er dømmende på det her område, har nemlig endnu ikke set eller hørt om en eneste hvor jeg mener der er en reel forklaring eller undskyldning for at skade sine børn med røg.

Er ellers rummelig og forstående, men ikke med røg...føj.

Knus Eva..

Anmeld

17. marts 2010

Corn

Lige med røg er jeg meget hys... Netop fordi at man i samme lokale som en ryger, ikke har mulighed for at takke nej. Det kan man, hvis det drejer sig om alkohol, at få en portion mad mere osv... Røgen går direkte dér hvor den ikke skal være...

Jeg har selv røget i 10 år inden jeg blev gravid og da jeg så den positive test hos lægen, gik jeg hjem i sofaen, tændte en smøg, tog et hiv, kiggede på den og smed den ud.. Og det var den sidste vanesmøg... Manden fulgte trop, for det skulle vores børn ikke vokse op i.

Jeg kan stadig tage en smøg, men kun i voksent selskab, og af princip ryger jeg ikke indenfor, ikke når der er børn og gravide og heller ikke når jeg selv er gravid... Så det er helt klart et valg man tager, om man er ryger eller ej.

Macaab 24+

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.