boller der skal stå natten over...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.490 visninger
5 svar
0 synes godt om
19. februar 2010

LotteN

Nogen der kender opskriften på de boller,  hvor de skal stå natten over og så bare tages med en ske næste morgen??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

penden

Sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" har en nem opskrift. Bogen ligger som pdf-fil gratis på deres hjemmeside, se linket http://www.sst.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

Håber den kan bruges

Anmeld

19. februar 2010

LotteN

penden skriver:

Sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" har en nem opskrift. Bogen ligger som pdf-fil gratis på deres hjemmeside, se linket http://www.sst.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

Håber den kan bruges

jep, lige nøjagtig den - tusind tak for det

Anmeld

19. februar 2010

CSB

Jeg bruger følgende: 10 g gær og 6 dl væske. Lidt salt og evt. sukker. Måske lidt olie (1 spsk) og så ellers frit valg af mel. Men brug mindst halvdelen i hvedemel - ellers synes jeg ikke de hæver særlig godt - og bliver tørre og kedelige. Du kan også sagtens lave dem med ren hvedemel..

Anmeld

22. februar 2010

DeeDee

Jeg bruger som basis 5 g gær, 5 dl vand, 1 dl tykmælk/yoghurt, 1 æg, 1 stor tsk salt, 1 spsk sukker/honning ca. 450 g mel.

Konsistensen skal være ret klæg - lidt lige som tyggegummi -  hvis du vælge at have  kerner, rosiner, soltørrede tomater eller andet, der suger, kan du med succes lave dejen lidt vådere. De fleste ingredienser suger/arbejder, når de står natten over i køleskabet.

Husk også at hvis du bruger grovere meltyper, så må du også gerne holde lidt igen med melet, så de ikke bliver for bastante.

Jeg varierer dem med rugmel, havregryn, kerner/frø, soltørrede tomater, kanel, revne æbler/gulerødder, rosiner og mere eller mindre sukker, alt efter om det er eftermiddags- eller madbrød jeg laver.

jeg plejer også at bruge durummel for at gøre dem lidt sejere i konsistensen. I den oprindelige opskrift er der 1 dl olie i, men jeg har eksperimenteret mig frem til at jeg ikke behøver olien overhovedet.

Bages ved 230 gader i 15-17 min ved varmluft

Anmeld

22. februar 2010

DeeDee

glemte lige at skrive at mht melmængden, så aner jeg faktisk ikke helt hvor meget jeg bruger... jeg slumper mig frem, så læg dig ikke for fast på de 450 g... det kan sagtens være mere eller mindre.

Et godt råd er at bruge en skål og en ske til at starte med, så kan du altid bruge en røremaskine senere... jeg havde tendens til at komme for meget mel i, da jeg brugte røremaskinen, fordi den kan ælte meget mere mel i, end jeg kunne med håndkraft. Når du bruger håndkraft, får du også en bedre fornemmelse af konsistensen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.