Dicte´s ´halve´ liv... (lidt lang)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.031 visninger
7 svar
0 synes godt om
19. februar 2010

lotte32

Jeg har en skøn datter på 6 år, hun er en glad, frisk, dygtig, aktiv pige, som følger sin udvikling fint, (blot lidt lille) og trods hun kun går i 0. klasse, kan hun allerede læse og skrive, hun mangler aldrig nogle at lege med, dog har hun altid foretrukket at lege med en enkelt af gangen, og hun bliver hurtigt træt og pjevset og hænger på mig, hun er helt flad efter en skoledag og er vi i byen, går der længe før hun forlader min side. Hver anden weekend er hun ved sin far, hvor de er 5 børn, og hun er totalt kvæstet og ofte trist og ked når hun kommer hjem.. 

og sådan har det været altid, og vi har bare troet, at sådan er Dicte...

Men..... for 3 uger siden var vi så til sundhedsplejersken i skolen, og hun mente at Dicte havde lidt nedsat syn på højre øje, og måske lidt nedsat hørelse også.. og i denne uge har vi været ved både øjenlæge og ørelæge for at få det tjekket lidt mere grundigt, og det har så vist sig at hendes hørelse er nedsat med 50% og hun har +6 og +7 på øjnene, dvs. hun kan faktisk hverken høre eller se ret meget så hun skal have briller og lagt dræn og muligvis høreapperat..

og jeg syntes det er hårdt, ikke at hun får briller og måske høreapperat, for det er da fantastisk og vil forbedre hendes livskvalitet helt enormt, men jeg syntes det er hårdt at hun formentlig i flere år har haft det sådan, og det forklarer jo fint hvorfor hun er lidt pjevset og tilbageholdende og ofte træt, for hun må jo bruge en frygtelig masse energi på bare at være...

og så er der jo den obligatoriske ´banken oven i mit eget hovede´ for de gange hvor jeg har været irriteret/sur over at hun ikke hørte efter, eller var træt og pylret eller hang på mig når vi var i byen...

øvøvøvøv...

ville vist ikke så meget..bare lige lufte lidt ud

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Du får da lige en ordenlig krammer herfra!!! - Det er naturligt at du får dårlig samvittighed, men det skal du INGENLUNDE have!!!... Dicte har jo altid levet sådan og har jo ikke kendt andet, så derfor har hun heller ikke kunnet fortælle dig at der var noget galt. - Hun har jo ikke selv vidst at der var noget galt.

Jeg syntes det er ekstremt flot at hun har kunne følge med i skolen! Og TILLYKKE med at I har fundet ud af det! Det skal nok gå i fremtiden og du må prøve at slippe den dumme følelse og blive glad for at I nu har fundet ud af det. Det er fantastisk

Anmeld

19. februar 2010

Ranarupta

HELT enig med Zafir.

Du må ikke punke dig selv - hvor skulle du have vidst det fra? 

Min ene søster har lige fået høreapparat i januar. Hun er 14. Hun er selvfølgelig glad for kunne høre alt, men hun er også glad for at kunne tage dimsen ud, når der er lidt for meget larm  
(Og vi andre er glade for, at der nu ikke længere er behov for at gentage 17 gange/at vi skal råbe/osv.)

Og hvor er Dicte bare enormt sej! Tænkt at kunne lære at læse og skrive, når øjnene ikke er helt på hendes side! 

Anmeld

21. februar 2010

Rikke Houmøller Thaarup

Du må ikke begynde at dømme dig selv for ikke at have opdaget noget. 

Jeg har selv en datter fra 99´ med +8 på begge øjne og bygningsfejl. Ingen havde drømt om at hun havde en synsnedsættelse. Hun lagde puslespil og fungerede lige som andre børn.. 

Hun var 2½ da hun fik briller og vi kom kun til øjenlæge fordi at hun begyndte at skele. Ellers var der gået lang tid inden vi havde opdaget det. Hendes øjne kompenserede jo ret godt.

Det kom som et chok for os at vores datter skulle have briller. Men hun klarede det  fint. Og det er jeg også sikker på Dicte vil.. 

Når synsnedsættelsen er over +5 (mener jeg), så har i ret til at få dækket hendes briller gennem kommunen og en anden instans indtil hendes 10. år. Vi skulle slås lidt med kommunen omkring det, men det har i ret til iflg. serviceloven.

Og i kan få svømmebriller med styrke i hos brillemanden Wichmann i Herning (både net- og fysisk butik), hvis det er nødvendigt.. 

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål.

Endelig ikke dømme dig selv. Ungerne skjuler det rigtig godt og er gode til at kompensere for deres mangler. Så man har ikke en chance. Op på hesten og tag den herfra... Så længe hun er glad, så er der ingen grund til være andet selv. 

Anmeld

21. februar 2010

Lone Jakobsen

kan godt forstå at du har dårlig samvittighed, men som andre skriver så er børn bare super gode til at dække over deres "handicaps" jeg har fx. en søn der ikke kan udtale bogstavet K, så han vælger bare ord hvor lyden ikke indgår.

jeg synes det er fantastisk at jeres datter nu får den hjælp hun har brug for. det vil ændre hele hendes opfattelse af verden omkring hende.

men hvor er jeg imponeret over at hun (selv med så store problemer) allerede kan både læse og skrive....fantastisk

Anmeld

24. februar 2010

lotte32

først tak for jeres svar, hvor er i søde 

her er vi efter det første chok, ved at vænne os til tanken, og idag skal vi ind og hente Dicte´s briller, jeg er superspændt på hvad hun siger til det, hun har bestemt ikke været begejstret for tanken om briller, men regner med at hun hurtigt vænner sig til dem.. når styrken er så stærk, går der jo nok ikke så længe før hun slet ikke kan undvære dem

i ugen der er gået, er jeg dog blevet mere og mere forundret, for det første har alle jeg har talt med, udtrykt at det da er imponerende hvor godt hun klarer sig, trods dårlige øjne/ører, og så syntes jeg det er ret imponerende/uforståeligt at man med så dårlige øjne, stadig kan læse, skrive (pænere end sin 12-årige bror) se tv, brodere, klippe meget små ting ud, og meget præcist...

tager sgu hatten af for min dygtige datter

Anmeld

24. februar 2010

ditdot

hej,

blev lidt rørt over dit indlæg, jeg er selv hørehæmmet i sådan en grad at jeg har høreapparat på det ene øre og er næsten helt døv på det andet. Mine forældre opdagede det først omkring 4 års alderen og man syntes dengang ikke at det var så slemt at jeg behøvede nogle hjælpemidler, nok desværre meget pga mine forældre. Fik mit første høreaparat i 10 års alderen, men brugte det sjældent. Det er egentligt først nu i mine voksne år at jeg for alvor gør brug af det og gud hvor gør det bare livet meget nemmere! Har i det sidste 7 år brugt det dagligt på arbejde og i skole og det er utroligt hvilken forskel det har betydet. Det jeg egentligt vil sige er at det er supervigtigt for jeres datter at det bliver en fast del af hendes liv at bruge høreapparat og at i opmuntrer hende til at bruge det sådan at det bliver en naturlig del af hendes identitet, men det lyder det da også som om i er indstillede på det, selvom det nok må føles noget mærkeligt i starten.

Der findes også forskellige tilbud for hørehæmmede som ophold sammen med andre hørehæmmede børn, uanset hvad, er det altid skønt at møde andre mennesker i samme situation som én selv. I en årerække var jeg en uge afsted på ophold og har mange dejlige minder derfra. Har også gået på en efterskole hvor 50% af børnene var hørehæmmede, men det ligger jo nok noget tid ude i fremtiden lige i jeres situation. Der findes i hvert fald masser af hjælp og muligheder at få derude.  Held og lykke med det hele.

Knus herfra 

Anmeld

24. februar 2010

Mor.sander

HOLD DA OP HVOR ER DET FLOT AT HUN BÅDE LÆSER OG SKRIVER!
Hvor er det fantastisk at hun få den hjælp der skal til for at gøre det hele meget nemmer for hende. Ikke noget at sige til at hun har været træt og uoplagt, kan slet ikke forstille mig hvor mange resusers hun har måtte skulle bruge for at komme igennem en hel dag. Jeg er sikker på at i kan få dækket hendes briller oh evt. høreapperat under servislovens §41

Kender det godt med den dårlige samvittighed, men det nytter ikkke noget at gå og banke sig selv oven i hoved.. I har jo ikke vist det  Jeg har både været sur, gal og ked af det, efter at jeg fandt ud af min søn havde ADHD, for der var så mange ting både jeg og folk omkring ham, havde gjort forkert og derfor gjort det endnu svære for ham. Men jeg ved også i dag at vi ikke har kunnet gøre andet når vi ikke viste det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.