Privat pasning - spørgsmål!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.235 visninger
21 svar
0 synes godt om
5. februar 2010

Halbschön

Hej i gæve kvinder og mænd!

Jeg er i den uheldige situation at jeg bare ikke kan få plads til lille Nicolai, når jeg starter i skole igen om tre uger. Han er på det tidspunkt lidt over 4mdr.. Og pga hans unge alder er det mere eller mindre umuligt! ÆV!

Jeg snakkede så med lederen for pladsanvisningen igår, og hun sagde at når barnet blev 24 uger kunne vi få et tilskud til privat børnepasning. Min svigermor vil gerne passe ham, men hun er på understøttelse fra fagforeningen, fordi hun blev fyret fra job pga. krisen, her i december måned.

Nu er mit spørgsmål så - er der nogen der ved om hun godt må stå som børnepasser når hun er på understøttelse?

- Renée, som ikke fatter en meter, men ikke kan få fat på Peter!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2010

Malthesmoar

Ordningen hedder pasning af eget barn

Hun vil få "løn", du kan se satserne på Din kommunes hj.side(ca 4000-5000)

Har selv været på ordningen max et år pr barn!

Mvh Susanne

Anmeld

5. februar 2010

Malthesmoar

Uddrag fra Google:

Nogle kommuner giver et økonomisk tilskud til forældre, der ønsker at passe deres egne børn i stedet for at benytte en dagtilbudsplads. Du kan se på din kommunes hjemmeside, om den giver tilskud til pasning af egne børn.

Får du tilskud til at passe dine egne børn, står du ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. Derfor kan du ikke samtidig modtage fx dagpenge eller kontanthjælp eller have en arbejdsindtægt.

For at du kan få tilskud til at passe dine egne børn, skal du have opholdt dig i Danmark i syv ud af de seneste otte år. Dette krav gælder dog ikke, hvis du er omfattet af EU-rettens regler om arbejdskraftens frie bevægelighed eller reglerne om sociale sikringsordninger for arbejdstagere og deres familiemedlemmer.

Anmeld

5. februar 2010

Halbschön

Malthesmoar skriver:

Ordningen hedder pasning af eget barn

Hun vil få "løn", du kan se satserne på Din kommunes hj.side(ca 4000-5000)

Har selv været på ordningen max et år pr barn!

Mvh Susanne

Hmm det jeg fik at vide var at jeg fik udbetalt beløbet på min konto som svarer til 75 % af mine udgifter til pasning. Og de er ikke skattepligtige for mit vedkommende.

Og så skal jeg aftale indbyrdes med børnepasseren, hvad hun skal have for at passe ham.

Men det jeg er i tvivl om, det er om det får indvirkning på hendes understøttelse fra fagforeningen, at hun står som "børnepasser" på nogle papirer ved kommunen.

Anmeld

5. februar 2010

mth1987

jeg mener ret bestemt at det kommer til at påvirker din svigermors understøttelse. hun er sikkert kun berettiget dem idet at hun ikke er i arbejde. og det kunne jeg forestille mig at de vil se det som hvis hun sku passe dit barn. men dem der udbetaler din svigermors understøttelse burde kunne svare på dit spørgsmål helt præcist. håber hvert fald du finder en løsning.

Anmeld

5. februar 2010

Halbschön

- skriver:

det gør det for så er hun reelt i job

også når hun ikke modtager penge fra mig for det?

Anmeld

5. februar 2010

Lullaby

Jeg har da aldrig tænkt over at hvis der er nogen der hjælper en mht pasning at de så skal have løn. Da jeg startede op i skolen passede Mathias' søster også Yazmin en hel måned uden at få løn..

Anmeld

5. februar 2010

Halbschön

MorpåSjælland skriver:

Jeg har da aldrig tænkt over at hvis der er nogen der hjælper en mht pasning at de så skal have løn. Da jeg startede op i skolen passede Mathias' søster også Yazmin en hel måned uden at få løn..

Altså.. Det der er , er at jeg IKKE kan få passet Nicolai i dagpleje eller vuggestue, da han er for lille og der ingen ledige pladser er. Derfor tilbyder kommunen en fritvalgsordning, hvor jeg som mor får et tilskud til privat pasning, et fast beløb hver måned, som så sættes ind på min nemkonto. DEN der så skal passe Nicolai skal godkendes af kommunen og skrive under på at vedkommende passer ham. Mig og vedkommende skal så indbyrdes finde ud af hvor meget hun skal ha for at passe Nicolai! Det kan være hele det tilskud jeg får fra kommunen, mere, mindre eller slet ingenting.

Det jeg er i tvivl om, det er om det kommer til at påvirke min svigermors understøttelse hvis hun står på papirerne i kommunen som børnepasser. (Kommunen ved jo ikke om hun får penge af mig eller ikke gør). Så det jeg mangler svar på er: 

Påvirker det hendes understøttelse at hun står som børnepasser UDEN at hun får penge for det??

Håber det var lidt forståeligt, kan være svært at få formuleret!

Anmeld

5. februar 2010

Honningblomst

Renée88 skriver:

Altså.. Det der er , er at jeg IKKE kan få passet Nicolai i dagpleje eller vuggestue, da han er for lille og der ingen ledige pladser er. Derfor tilbyder kommunen en fritvalgsordning, hvor jeg som mor får et tilskud til privat pasning, et fast beløb hver måned, som så sættes ind på min nemkonto. DEN der så skal passe Nicolai skal godkendes af kommunen og skrive under på at vedkommende passer ham. Mig og vedkommende skal så indbyrdes finde ud af hvor meget hun skal ha for at passe Nicolai! Det kan være hele det tilskud jeg får fra kommunen, mere, mindre eller slet ingenting.

Det jeg er i tvivl om, det er om det kommer til at påvirke min svigermors understøttelse hvis hun står på papirerne i kommunen som børnepasser. (Kommunen ved jo ikke om hun får penge af mig eller ikke gør). Så det jeg mangler svar på er: 

Påvirker det hendes understøttelse at hun står som børnepasser UDEN at hun får penge for det??

Håber det var lidt forståeligt, kan være svært at få formuleret!

Hej...

Hvor super at din svigermor kan passe, det er da det næsbedste når nu du skal have ham ud så tidligt....

behøver der være penge imellem, tænker om hun ikke bare kan passe ham de måneder indtil han er større og klar til vs, eller dp?

Knus Eva..

Anmeld

5. februar 2010

FrkT

Jeg går ud fra det du snakker om er den såkaldte Fritvalgsordning, er det ikke den??

For så SKAL hun stå som børnepasser for at du kan få udbetalt pengene fra kommunen. Og JA, så kommer det til at have betydning for din svigermors understøttelse, for så er hun i arbejde, og kan dermed ikke få understøttelse (lige gyldigt om hun så tjener 3000 eller 8000). Så for hendes skyld ville jeg nok ikke vælge at det var hende der skulle passe ham.

Men har jeg forstået det rigtigt, VIL hun gerne passe ham uden at få betaling for det? For kunne hun så bare ikke det? - altså du får ikke tilskud, men skal heller ikke betale noget. Ved ikke om der er nogle regler med det...?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.