Ondt i maven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.067 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. maj 2008

Lullaby

Ja så startede det allerede med lille Yazmin. Knap 2 uger gammel og har allerede problemer med sin afføring. Hvad gør jeg? Idag havde hun meget ondt, ville ikke sove og peb hele tiden. Til sidst tog jeg en gang microlax og skulle til at indføre det men inden jeg nåede så langt så kom det. Åbenbart hjalp det, at der kom tryk på derinde..
Men det er jo ikke en løsning der fungerer så derfor help me..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2008

Kvindemin

Celina havde også problemer med hendes mave, som helt lille. Vi gav hende Lactulose dagligt, og det hjalp. Og for at hjælpe hende på vej, når jeg kunne se at hun prøvede at presse eller det kunne tyde på at hun havde ondt i maven pg.a. afføring. - så puttede jeg lidt vaseline på en vatpind og duppede blidt omme ved numsen, så hun kunne 'åbne' lidt, samt kørte min hånd BLIDT i i en cirkel på hendes mave (man siger at det løsner lidt op indeni) og på den måde gik det meget nemmere :) Knuser

Anmeld

14. maj 2008

mimojeba

Du kan også prøve at lave "cyklebevægelser" med hendes ben, sørg for at knæene kommer helt op og rammer maven. også atsamle hendes knæ,føre dem op mod maven og så rundt i cirkel om navler, med uret, det skulle også hjælpe. i brugte det med min søn da han var helt lille.

Anmeld

14. maj 2008

Carina Martens Rasmussen

Det kan også være at hun har det man kalder for kolik. Så kan mylicon hjælpe men din læge skal anbefale det før du må bruge det. Så snak med lægen hvis hun græder meget når hun skal prutte.

Anmeld

14. maj 2008

Lullaby

[citat]Det kan også være at hun har det man kalder for kolik. Så kan mylicon hjælpe men din læge skal anbefale det før du må bruge det. Så snak med lægen hvis hun græder meget når hun skal prutte. [/citat] Jeg tror ikke det er kolik. Min første datter havde kolik og det her er anderledes. Der prøvede vi både zoneterapi og kiropraktor men intet hjalp. Og det er ikke hendes prutter der er poblemet men mere hendes afføring. Hvorfor skal jeg snakke med lægen? Sidste gang sagde min sp'er at jeg skulle købe det...

Anmeld

14. maj 2008

Mette-Marie

Uha...Microlax er da ikke så godt at bruge til sådan en lille størrelse :-(, hvem har anbefalet det?

Det eneste man må bruge til små med maveproblemer (udover mavemassage som Christinap beskriver fint) er Lactulose og Movicol.

Jeg synes du skal tale med din SP eller læge igen og stoppe med at bruge Microlax - lov mig det

Ammer du?

Mette-Marie

Anmeld

14. maj 2008

1977

Profilbillede for 1977
Hejsa,

Jesse havde ofte hård mave da han var spæd, og vi fik det igang igen ved at lave cykeløvelser, cirkler omkring navlen og en smule massage omkring endetarmen. Det virkede :P Men der er jo også den måde dyrene gør det i naturen, så der må være noget om det ;)

Anmeld

15. maj 2008

Lullaby

Det var min sp'er der sagde, at en sjælden gang imellem måtte man gerne og der var jeg altså desperat :'( Men i hvert fald lactulose har hjulpet, siden igår har hun haft 3 gange afføring og hun er ikke ked af det mere :) Men nu er spm så bare, hvornår skal jeg udfase det igen? Og hvordan? Ja jeg ammer fuldt ud. Så ved jeg godt, at de siger, at så klarer hendes mave det selv men her er det et prblem :S Jeg er stoppet med at drikke mælk og spiser hverken hvidløg eller løg. Heller ikke chokolade osv men intet hjalp :(

Anmeld

15. maj 2008

Mette-Marie

Hej igen :D
Jeg fandt lige lidt info til dig vedr. afførringsmønster hos bebser der bliver ammet.

Afføringsmønster: Det er normalt at have afføring fra flere gange dagligt til en gang om ugen eller sjældnere. Der kan i sjældne tilfælde gå helt op til tre uger imellem afføringerne.

Kun hvis barnet er generet af de lange intervaller imellem afføringen, vil man give laktulose.

Brysternærede børn har som oftest hyppige afføringer indtil to til tre måneders alderen og de er typisk remouladefarvede

Det er altså helt normalt at der går lang tid mellem afføring. Der gik nogen gange 5-6 dage mellem Oskar havde afføring.

Mirolax er en MEGET dårlig løsning, og jeg er virkelig ked af at læse at det er din SP der har anbefalet det. Det man mest frygter er, at barnet bliver tilvænnet og "dovent" og derfor ikke kan finde ud af at trykke afføring ud - og så skal man rigtig igang med at bruge afføringsmidler. Så det kan blive en meget ond spiral.

Hjælp hende også med babymassage. Hæld olie på din hånd og lav cirkelmassage rundt om maven/navlen i retning med uret. Cykel med hendes ben. Bøj knæene let, når du har fat om fodleddet, og før dem skiftevis frem og tilbage i en let cyklende bevægelse. Læg hende på maven og lav strygninger ned over ryg og ben. Hun skal være nøgen imens

Laktulose er ikke vanedannende, så stop med at give hende det , specielt når hun har haft afføring 3 gange på en dag. Det er bedst at udfase det over et par dage

:D

Kh
Mette-Marie, der selv lider af kronisk forstoppelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.