Jeg venter nummer 3
- og er 40 år, så jeg bad selv om at blive steriliseret, når nu jeg er åben alligevel. Efter 3 børn og 3 kejsersnit føler jeg at tiden er inde til at få det gjort.
Det sjove er, at min læge ikke var så meget for det, for som han sagde 'hvad nu hvis det ikke bliver et godt barn?' - men jeg er nu ret sikker på at vi ikke skal have flere uanset hvordan vores baby bliver.
Jeg ville nu nok blive lidt fornærmet hvis jeg kun var 30 og blev tilbudt at blive steriliseret. Jeg mener ikke læger og andre velmenende personer i sygehusvæsenet skal stille sig til doms overfor hvor mange børn vi skal have.
Læger skal vejlede og fortælle om mulighederne for prævention, og måske især hvis der er saglige begrundelser for at det vil være farligt for kvinden at blive gravid igen (gentagne kejsersnit er en risiko i sig selv).
I øvrigt tror jeg der er en regel om at papirerne til sterilisation skal være underskrevet senest i graviditetens uge 25, for at være sikker på at moderen faktisk ønsker det – og det ikke bare er en panik beslutning, når nu man ligger på briksen alligevel. Det var i hvert fald hvad jeg fik at vide, da jeg fik barn nr. 2 ved kejsersnit, og under operationen spurgte om de ikke lige kunne lukke af.
Link til gældende regler: http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=87
Nå, det var mine tanker om emnet. Nu vil jeg glæde mig til min datter kommer til verden om 6 uger J
Anmeld