Hvor meget involverer I jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.588 visninger
10 svar
0 synes godt om
28. januar 2010

Bettemus

Jeg sad forleden dag og snakkede med min veninde omkring hvor meget vores børn bliver involveret i det daglige derhjemme. Hun har en datter på 6 og jeg en datter på 6. Min datter har en mening om mange ting, og jeg tager hende gerne med i beslutninger omkring ting derhjemme. F.eks. aftensmad. Nogle dage er hun med til at bestemme hvad vi skal have at spise. Min venindes datter derimod bliver aldrig spurgt om, hvad hun synes og jeg oplever tit at hun "bare følger med"

Hvordan er det hjemme hos jer? Lader I jeres børn deltage i det daglige eller mener I at det udelukkende er de voksnes beslutning?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2010

chakrahealer

har to små børn på 2 og 4 - de bestemmer selvfølgelig ikke så meget, men tror det er vigtigt at børn allerede fra de er helt små har lidt medbestemmelse tror det er en god ting for den videre udvikling og er blandt andet med til at styrke deres selvtillid.  De store beslutninger skal forældrene tage på egen hånd det skaber tryghed og mindre forvirring for barnet ( "der er nogen der har styr på det, det behøver jeg ikke at tænke på" ).  Man skal nok også passe på med at give dem alt for meget medbestemmelse, så kan de gå hen og blive styrende - alt med måde

Anmeld

28. januar 2010

Bettemus

chakrahealer skriver:

har to små børn på 2 og 4 - de bestemmer selvfølgelig ikke så meget, men tror det er vigtigt at børn allerede fra de er helt små har lidt medbestemmelse tror det er en god ting for den videre udvikling og er blandt andet med til at styrke deres selvtillid.  De store beslutninger skal forældrene tage på egen hånd det skaber tryghed og mindre forvirring for barnet ( "der er nogen der har styr på det, det behøver jeg ikke at tænke på" ).  Man skal nok også passe på med at give dem alt for meget medbestemmelse, så kan de gå hen og blive styrende - alt med måde

Ja lige nøjagtig. Sådan ser jeg også på det. At børnene gerne må føle, at deres mening har en bestydning. Men at de naturligvis ikke skal være med til at tage store beslutninger. Det vil kun skabe usikkerhed hos dem. Men sådan noget som hvad man skal have at spise en lørdag aften hvor der skal hygges. Eller vil du i bad før eller efter vi har spist - det tror jeg også på, skaber selvtillig/selvværd for børnene. Sjovt som man kan være så forskellige, for min veninde ser slet ikke sådan på det. Og et af hendes argumenter var at det også er meget nemmere hvis hun selv tager beslutningerne.

Anmeld

28. januar 2010

Ansemusen

Jeg har endnu ikke en lille endnu, eller jo i mavsen selvfølgelig ) Men jeg mener helt bestemt at det er rigtig sundt at tage børnene med på råd på det niveau de nu er på! Altså fx. mht. aftensmad indimellem, evt. foreslå forskellige retter, som de så kan vælge imellem, hvis man ved de vil vælge noget usundt og man ikke lige synes det er tid til en 'syndedag'. Eller hvilket tøj de vil have på, hvilken film de gerne vil se osv. Små simple ting, selvfølgelig med mere ansvar jo ældre de bliver! SYnes også sagtens at børn tidligt kan lære at bære deres tallerken ud osv. og dække bor når de bliver gamle nok til det. Er sikker på det er sundt at lære, at tingene ikke ordner sig selv og at man hjælper hinanden som familie, uden at børnene bliver overbebyrdet med pligter!

[url=http://www.pregnology.com/pregnancy/05/12/2010][img]http://www.pregnology.com/preggoticker120/555555/CCFFFF/~%20Lillemanden%20~/05/12/2010.png[/img][/url][url=http://www.pregnology.com]Make a pregnancy ticker[/url]

Anmeld

28. januar 2010

chakrahealer

min svigermor som har tre voksne børn idag gav mig et godt råd for et stykke tid siden, som kan afhjælpe problemer med at børnene ikke vil spise den aftensmad som kommer på bordet.

Hun lavede en uge madplan sammen med børnene.  de kunne bestemme hvad de skulle have een dag om ugen hver især (selvfølgelig noget ordentligt sundt mad ) og resten bestemte hun.  På den måde vidste de hver dag hvad der kom på bordet om aften og ingen var utilfredse for alle havde været med til at bestemme.

Anmeld

28. januar 2010

chakrahealer

tillykke med bebse i maven

Syntes også at børn har godt af at lære at man skal hjælpe til som du siger

Anmeld

28. januar 2010

chakrahealer

tror også at det er forskelligt fra barn til barn hvor meget medbestemmelse de skal have.  Der er stor forskel på mine to børn kan mærke at den ældste har meget mere tildens til at blive styrende så det prøver vi at passe lidt på med.  Det er ikke p.g.a. alders forskellen sådan har han altid været.  Det er også det vi hører fra børnehaven. 

Anmeld

28. januar 2010

Honningblomst

Jeg mener det er mit ansvar at tage beslutninger men de små ligegyldige ting som feks hvad vi skal spise, det er da super de er med til det....men altså, jeg er mor til tre drenge og de er sgu ret ligeglade med det hele, bare de får mad og fred...

Knus Eva..

" Det eneste du aldrig kan flygte fra er dig selv....."

Anmeld

28. januar 2010

Kloster

Eva skriver:

Jeg mener det er mit ansvar at tage beslutninger men de små ligegyldige ting som feks hvad vi skal spise, det er da super de er med til det....men altså, jeg er mor til tre drenge og de er sgu ret ligeglade med det hele, bare de får mad og fred...

Knus Eva..

" Det eneste du aldrig kan flygte fra er dig selv....."

SÅÅÅÅ enig, Eva...

Nu har jeg jo også 3 drenge og de er altså bare ikke så imponeret over de samme ting, som vi kvinder

Jeg går også ind for voksenstyret her hjemme, men jo ældre drengene bliver, jo mere indflydelse og medbestemmelse får de.

Jeg spørger fx ikke, hvad vi skal have til aften, men jeg spørger om de har nogle ideer til aftensmaden.

De bliver spugt om det, de har et VALG om. Og kan de svare hvad som helst ell ja ell nej, ja så er det et valg de må tage.

Fx... Hvis jeg spørger mine drenge: hvad skal vi have til aften... De vil øjeblikkelig svare: pandekager, is, lasagne, tomatsuppe, fritter, burgere osv. Men hvis jeg nu har taget oksefars op, har de jo ikke et frit valg.

Fx spørger jeg heller ikke om noget, hvis jeg faktisk mener, de ikke har et valg.

Fx: Vil du gå ud med skraldespanden? De har et valg. Hvis de siger nej, må jeg jo selv gå ud med den...

Blev vist en lang rodet smøre...

Anmeld

28. januar 2010

Miamaja

Puha, ja alt med maade synes jeg ogsaa men det fungere aabenbart ikke saa godt i praksis herhjemme. Det er meget nemt for baade mig og far at forkaele hele familiens mindste lidt for meget, og gore som han lyster og det er ikke godt. Det har bl.a resulteret i at guldklumpen nu insistere paa at bestemme hvad han vil spise alle dagens 3 maaltider og de sidste par dage har jeg givet efter med at lave to forskellige slags aftensmad, morgenmad paa den bekostning.

Han bestemmer virkelig alt for meget, saa nu maa mor og far lidt paa banen. Smaa born har kun godt af at vide at den voksne bestemmer, ellers kan det hurtigt blive et problem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.