Hjælp søges til ringslynge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.331 visninger
1 svar
0 synes godt om
21. januar 2010

MilleWachs

Jeg har en ringslynge som jeg bruger til min datter på 1 mdr. Jeg er dog i tvivl om jeg bruger den helt rigtigt. Jeg synes nemlig hun nemt kommer til at ligge lidt akavet deri med hovedet og kroppen drejet lidt underligt. Det virker nu ikke til at genere hende - hun elsker at ligge deri, men jeg er lidt bange for at skade hendes bette krop, når hun ligger så "skævt" deri. Jeg synes også jeg har svært ved at stramme den ind, for den glider nemt lidt så den bliver løs igen. Jeg har læst at barnets hoved skal hvile på kanten, men det kan jeg heller ikke rigtig få hende til, hun glider helt ned hver gang. Jeg har læst brugsanvisningen men det fik jeg ikke så meget ud af. Kan også kun finde ud af én af de stillinger barnet kan ligge deri - vuggestillingen. Har forsøgt ammestillingen et par gange, men kan ikke finde ud af at ligge hende så hun ikke ligger med hovedet nedad. Er der mon nogen der kan hjælpe lidt med instruktion i hvordan man bruger sådan en ringslynge korrekt? Jeg har også tænkt på at anskaffe mig en slynge mere som kan bruges på ryggen også - altså en anden slags end ringslyngen. Hvilke slags egner sig bedst til spædbørn?

Det skal lige siges at på mit profil billede hvor jeg har min datter i slyngen ligger hun faktisk meget godt, men det er kun fordi jeg holder fast i den ene side, og hun ikke er gledet helt ned endnu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2010

MiMa

Der er flere muligheder, men det er vigtigt at slyngen/bæredimsen kan strammes ordentligt ind.  Det er altafgørende for at barnet ligger godt og sikkert. Det kan være at en ringslynge af et andet mærke ville være bedre. Jeg har dog ikke selv den store erfaring med ringslynger.

Personligt fortrækker jeg en vikle til de helt små. Den støtter meget bedre, og de ligger mere sikkert. Der er mange flere variationsmuligheder for forskellige stillinger  (også rygbæring, dog ikke for spædbørn). Den hviler på begge dine skuldre og ryggen, så den er også mindre belastende for den der bærer. Her skal man så vælge om det skal være strækvikle eller fastvikle. Strækviklen kan være lidt lettere til spædbørn, mens fastviklen er lettere at stramme ordentligt og kan bruges til barnet er større.

En mulighed kunne være en Didymos vikle, som er en fastvikle, der er vævet med en speciel teknik så den kan strække sig på skrå. Den kan blandt andet købes på www.sneglehuset.dk

Ellers findes der også andre bæreseler, der egner sig til både mave- og rygbæring fx meitai og beco, men de kan ikke bruges til spædbørn.

Gå evt. ind på www.slyngebarn.dk, som er et forum for slyngemødre. Her vil du helt sikkert kunne få hjælp og rådgivning, men pas på! Man bliver afhængig af det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.