Opskrift på sunde boller...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26.238 visninger
5 svar
0 synes godt om
6. maj 2008

Pia.

både til mig selv, mine egne børn og dagplejebørnene...

er kørt træt i den gode gamle opskrift hvor jeg har udskifter det usunde med det sunde - så som gulerødder og havregryn, men jeg gider dem ikke rigtig mere. ungerne klager nu ikke, men jeg savner noget nyt..

Sidder I inde med en god opskrift på boller....

En anden ting er at I aften skal vi have hjemmelavet burger hvor vi har købt de skide dyre, sunde burger boller,.... en der sidder inde med en sund opskrift, så jeg næste gang kunne lave dem selv...

Knus fra Pia.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2008

rlyn

Jeg har en opskrift, som jeg er virkelig glad for. Det giver ca 30 boller, og jeg bager en portion hver weekend. Vi bruger dem til alt. Halvdelen laver jeg i alm. bollestr. og resten i store boller, så de kan bruges til sandwich.
Det er langtidshævede boller, men jeg laver dejen om aftenen og lader den stå til næste formiddag.
Da der hverkan skal æltes i dejen eller bollerne skal rulles, er de virkelig nemme at have med at gøre.

1 pk gær.
1,05 l vand
3 tsk salt
2-3 spsk sukker
3 spsk smør/margerine/olie
200 gr havregryn
100 gr rugmel
Ca 1100 gr hvedemel
Der kan tilføjes fx solsikkekerner, revet gulerod eller hvad du nu synes.

Gæren udrøres i det kolde vand. fedtstof, salt og sukker tilsættes. Derefter havregryn og rugmel. Tilsidst hvedemel. Dejen skal være en ensartet og hænge sammen i en stor klump, men den skal ikke være fast som en alm. bolledej, der kan æltes. Det kan godt være der skal æltes en lille smule, for at få al melet rørt ind i dejen.
Dæk med film og stil på køl natten over.

Dag 2:
Ovnen tændes på 200 grader (ca 180 ved varmluft). Bollerne formes med en ske, der dyppes i varmt vand. Efterhæver 10-15 min inden de pensles med mælk og bages i 20-25 min.

Knus
Rikke

Anmeld

6. maj 2008

Pia.

Tusind tak Rikke - en kopi er taget... lyder lækkert og dejligt nemt..

(H) - fra Pia.

Anmeld

6. maj 2008

sttina

Den her har jeg lavet tit.. Og de er bare super gode, og fedt at man lige kan bruge hvad man har i skabet :)

De nemmeste og bedste grovboller

1/3 pk. gæ
½ l. koldt vand
3 tsk. salt
½ tsk. kardemomme
1 l blandet mel.
evt. solsikkekerner og hørfrø

Du rører gæren ud i vandet og tilsætter salt og kardemomme.
Så tager du alt frem af de forskellige typer mel og kerner du har i huset: alm. hvedemel, fuldkorns hvedemel, rugkerner, rugmel, sigtemel, havreklid, knækkede hvedekerner, rugkerner, havregryn, grahamsmel osv..

Du tager ca. 5-6 dl. hvedemel og rører ud i gærvæsken. Herefter tager du bare "lidt af dit og lidt af dat" af det grove mel og kerner... i alt 4 dl, og rører ud i dejen.
Dejen skal være til at røre rundt med en ske men dog "stivere" end alm. kagedej!!!
Når dejen har en konsistens du er tilfreds med tilsætter du solsikkekerner og hørfrø, sesamfrø eller andre "ikke sugende" kerner og frø -- rører det hele sammen og stiller det i køleskabet 6 - 12 timer.

Når dejen er færdig med at langtids/koldhæve, rører du den om igen -- det er IKKE nødvendigt at ælte dejen, bare rør den rundt m. skeen.
herefter sættes dejen i store klatter/ kugler på bagepapir og bages v. 200-225 gr. i ca. 10 -15 minutter alt efter størrelse.
Det nemmeste er at bruge 2 spiseskeer og dyppe dem i et glas varmt vand mellem hver bolle formes - så klistrer dejen ikke fast på skeerne og det er nemt at forme bollerne flot.

Herefter sættes de direkte i den varme ovn (SKAL IKKE EFTERHÆVE) og bages til de er lysebrune og gennembagte.
De er sprøde når de er nybagte, men bliver lækkert bløde og "seje" når de bliver køligere.

Bollerne holder sig lækkert saftige og friske i 2-3 dage i en pose.

Vil du lave en "hurtigere" version, skal du bruge en hel pakke gær og lunt vand + 1-2 tsk. sukker... men ellers er fremgangsmåden nøjagtig den samme - dejen skal så bare hæve ½-1 time et lunt sted inden den bages

Anmeld

7. maj 2008

rlyn

Hej Pia.

Dejligt du kunne bruge den.
Jeg vil gerne høre, hvad du synes om dem, når du får dem bagt.

Knus (H) Rikke

Anmeld

7. maj 2008

ka li ja

ja her kommer en opskrift på de lækreste sunde boller, mmmmm

Grovboller med spinat
Tilberedningstid: 60+ min.
Årstid: Hele året
Antal: 24 boller

4 dl mælk
50 g gær
150 g optøet, frossen helbladet spinat
250 g Cheasy Hytteost 1,5%
1 spsk groft salt
1½ dl solsikkekerner
100 g fuldkornshvedemel (ca. 1½ dl)
800 g hvedemel

Pensling
1 sammenpisket æg

Bagetid: Ca. 15 min. ved 225º.

Hæld mælken i en skål og rør gæren ud heri. Hak spinaten groft med fx en kniv og tilsæt spinaten sammen med de øvrige ingredienser. Slå dejen godt sammen. Dæk skålen med fx et låg og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1 ½ time. Slå dejen igennem med en grydeske - stadig i skålen. Dyp 2 spiseskeer i varmt vand og form 24 boller ved at sætte klumper af den bløde dej på plader med bagepapir. Lad bollerne efterhæve tildækket i ca. ½ time. Pensl bollerne med æg og bag dem næstøverst i ovnen.

god fornøjelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.