Forhøjet risiko for overvægt!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

739 visninger
13 svar
0 synes godt om
16. januar 2010

Lise

Vi - eller rettere Simon - har modtaget et brev fra Institut for sygdomsforebyggelse idag. En invitation til at deltage i et forskningsprojekt, og hensigten er at hjælpe børn der har forhøjet risiko for at blive overvægtige

Så læser man videre i brevet. Simon er udvalgt da han er født med en høj fødselsvægt (over 4000 g) og derfor åbenbart er i risikogruppe. Men Simon vejede kun 3205 gram da han blev født

Kom til at tænke på at da jeg første gang fik besøg af sundhedsplejerske da Simon var fem dage, sagde hun noget agtig "Han er da ikke så stor - sig mig, hvad vejede han da han blev født?". Så viste det sig at en eller anden klaphat har skrevet et sted at han vejede 5200 gram  (Får seriøse undervognssmerter bare ved tanken!!!). Og så er det åbenbart aldrig rettet... tsk tsk.

Nå, det var bare det jeg ville

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2010

Lene76

hehe det er sku da lidt til grin at de ik har styr på det.......  spændende hva lillebror/søster vejer???

Anmeld

16. januar 2010

ivfmarie

skræmmende!!

Men spændende at der er gang i et projekt der tager fat i problemerne før det er for sent..

Anmeld

16. januar 2010

Lise

ivfmarie skriver:

skræmmende!!

Men spændende at der er gang i et projekt der tager fat i problemerne før det er for sent..

Ja, absolut. Tror også jeg/vi ville deltage hvis han rent faktisk VAR i målgruppen

Men jeg troede dengang at min sundhedsplejerske havde hørt forkert og skrevet de 5200 g på hendes eget lille papir - men det hænger altså et sted ude i systemet.

Anmeld

16. januar 2010

linemus

Står der noget om, hvad de vil gøre så tidligt for at forebygge overvægt? Og hvorfor de er i risiko?

Jeg spørger bare, fordi jeg aldrig har hørt om det før, og fordi Sebastian vejede 4650 g ved fødslen. Han har nu aldrig været nogen prop og har heller ikke et gram fedt for meget nu, men det er selvfølgelig heller ikke alle, der er udsatte. Eller kommer det mon senere?

Kan godt forstå du tænker "tsk tsk" over vægt-fejlen

- Line

Anmeld

16. januar 2010

Stumpen

Så e begge mine unger i risikogruppen, men man kan jo også bare se på moren -håber æ de hår fåt mi gener....

Men okay, det er forskning, for min læge sagde at man først kunne se anlæg for overvægt ved 4 års alderen...

Ps klaphat er da vist pænt sagt

Anmeld

16. januar 2010

Lise

Ja, altså, jeg har ikke helt sat mig ind i det, men...

Det er for det første et forskningsprojekt i Region Hovedstaden, hvor de inviterer udvalgte børn med høj fødselsvægt fra 2 til 5 år til at deltage. De skriver at det jo ikke er nogen selvfølge at han er overvægtig, eller nogen sinde bliver det, men at der er en væsentlig større sandsynlighed for det med tiden. Og det vil de gerne hjælpe med at forhindre ved at invitere til en målingsseance (hvad det så end indebærer) og kostvejledning, med henblik på at finde gode løsninger i hverdagen med både fredagsslik og diverse hygge.

Inden man skal komme til seancen og vejledning, skal man udfylde kostdagbog i fem dage samt et spørgeskema (som jeg ikke har kigget på).

Al data de indsamler vil de så videre bruge på projektet, der hedder Sund Start. Og så ved jeg ikke mere

Anmeld

16. januar 2010

Muffinmus

ha ha, ja det var dælme da også noget af en forskel må man sige:-)

En i min mødregruppe med Tor, hun fik ks HELDIGVIS, for hendes dreng vejde 6200 g da han kom ud...chok!

Anmeld

16. januar 2010

Lise

MariaE skriver:

ha ha, ja det var dælme da også noget af en forskel må man sige:-)

En i min mødregruppe med Tor, hun fik ks HELDIGVIS, for hendes dreng vejde 6200 g da han kom ud...chok!

Burde da videresende invitationen til dem så

Anmeld

16. januar 2010

Loggidut

whaaaaaat....5200, det var da ikke så lidt, lol

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.