surdej??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

670 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. januar 2010

Louise mortil4

nu har jeg startet min første surdej op lige nu står den på rediatoren og er godt i gang med at vokse (eneste sted der er ca 35 -40 grader som der står i bogen den skal ha) nu er jeg så lidt i tvivl om om jeg skal fodre den med noget her mens den er i gang med at blive til. Den er lavet af kærnemælk, fuldkornshvede mel og gær, der står den skal stå ude i 3 - 4 dage til den lugter svagt sur (lavede den mandag den 11 januar) men kan den godt vokse så længe uden at få næring? Hvordan skal jeg behandle den efter den er færdig med at blive lavet? Jeg bager normalt rugbrød hver 2 eller 3 dag ca. Kan den også bruges til at lave grovboller og grovfranskbrød af??

Forresten hedder den surmule aka suresen, et navn skulle den jo ha

Hvis det lykkes, er der så nogen der har nogle gode opskrifter på noget godt brød?

Håber i kan hjælpe tøser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2010

Louise mortil4

slet ingen?

Anmeld

14. januar 2010

CSB

Hej..

Jeg har brugt camilla plums opskrifter - super gode.

http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/boller%20af%20staal/opskrifter/20071119115544.htm

(scroll halvvejs ned og rugbrødsopskrifterne begynder - der er mange - også surdejs opskrifter)

Hun har desuden lavet et helt program kun om rugbrød - måske du kan finde det på dr's hjemmeside.

God fornøjelse..

Anmeld

14. januar 2010

CSB

... okay, måske ikke så mange rugbrødsopskrifter her - men hun lavede en hel masse forskellige rugbrød i programmet.

Prøv mogens brød - det er rigtig godt

Anmeld

14. januar 2010

Louise mortil4

CSB skriver:

... okay, måske ikke så mange rugbrødsopskrifter her - men hun lavede en hel masse forskellige rugbrød i programmet.

Prøv mogens brød - det er rigtig godt

mange tak det vil jeg helt sikkert prøve

Anmeld

15. januar 2010

Dictes mor

Jeg ville fodre den med grahamsmel og lidt vand hver dag de første par dage og derefter en gang om ugen ca. DEt behøver ikke være særlig meget, men den skal lige have lidt at leve af for ikke at blive for sur

Anmeld

15. januar 2010

Dictes mor

Hov med mindre det er en hvede-surdeJ?

Anmeld

15. januar 2010

Louise mortil4

Majastina skriver:

Hov med mindre det er en hvede-surdeJ?

den er lavet på kærnemælk, fuldkorns hvede mel, gær og vand, er det en hvede surdej??

Anmeld

15. januar 2010

Dictes mor

I det tilfælde, så ville jeg fodre den med lidt mere fuldkorns hvedemel, du kan også sagtens bruge grahamsmel til den surdej Og jeg lover dig, at du bare bliver så glad for de brød du får bagt, det kan bare ikke sammenlignes med noget andet, det smager som himlen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.