Eksperthjælp: Pige24 med jalous kæreste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.062 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. januar 2010

Trine Hostrup Dahl

"Pige24 med jalous kæreste"

Hejsa Trine.

Jeg er en pige der sidder i en meget dum situation! Jeg er gravid - i 16 uge. Jeg er sammen med min mand, og ved ikke om jeg skal gå fra ham... Det er sådan at det hele startede før vi blev gravide. Vi blev gift, og lige pludselig der efter, begyndte han bare at forandre sig. Han blev meget styrende og manipulerende. Jeg græd det første lange stykke tid, men håbede sammentidig på det var en periode. Han er den sødeste kæreste når han er i godt humør mm, men når han bliver sur på mig, er han bare så ond! Når jeg siger ond, er det ikke sådan han slår mig eller noget... Han kan istedet finde på at kalde mig rigtig grimme ting, og sige han håber jeg dør mm. Den situation kommer vi i hvis jeg er sur en dag, hvilket han ikke kan acceptere. Han forstår ikke at jeg kan være i dårligt humør en dag, eller at jeg for eksempel er en person der elsker at disskutere om alt mellem himmel og jord. Han har også haft en periode hvor han blev sur hver gang jeg var sammen med min bedste veninde. Han bryder sig ikke om hende fordi hun har været sammen med en del fyre. Men det har jo ikke noget med mig at gøre, og vi har bare altid hunget sammen. Han har så endelig lagt det på hylden, men jeg er stadig en lille smule nervøs når jeg ser hende. Han bliver så sur hvis jeg ikke fortæller at vi er sammen, før han ringer og spørger hvad jeg laver. Han mener jeg skal fortælle alt hvad jeg laver, inden jeg laver det! Han siger hvis jeg ikke gør det, deler vi ikke alt. Han er også meget jaloux, han tjekkede feks. min facebook forleden, fordi jeg tit er der inde. ´Da jeg var gået fra computeren havde en ven (fyr) skrevet, og han flippede helt ud, og mente jeg var ham utro. Han kaldte mig det ene og andet, og sagde det var forbi. Fordi der har været så meget med ham, sagde jeg bare okay så hyg dig, for jeg har bare fået nok. men til sidst ringede han og spurgte om jeg virkelig havde skrevet med ham. Jeg sagde nej, og han undskyldte. Jeg har flere gange haft en snak med ham om alt det her, og at jeg bare ikke kan holde til det. Han vil for det første aldrig snakke om problemerne, det er helt udelukket. Men de få gange jeg har nået igennem, så lover han aldrig kalde mig ting igen. Men gang på gang falder han i, og kan ikke styre det. Han siger det er mig der driver ham der ud??? Jeg føler mig også skyldig, er blandt andet derfor jeg ikke er gået. Jeg skriver nu fordi jeg naturligvis ikke vil acceptere dette når jeg er gravid! Jeg vil bare først høre om du har nogen råd, om jeg skal give dette en chance´, eller om jeg kan gøre mere? Jeg kan bare ikke få mig til at gå før han går amok igen... Han er så følsom, at jeg er bange for han går helt under. Han hiver altid fat i mig hvis jeg siger ok, nu går jeg fra dig... Så siger han altid noget i retningen af "neeeej bliv nu her, du ved jeg ikke mener det" Men om han mener det eller ej, så kan jeg bare ikke holde til det mere. Jeg ved jo heller ikke om det kan skade mit bette barn når det er inde i maven. Jeg har også tilbudt ham at vi går til psykolog, men det vil han slet ikke! Mit sidste spørgsmål går på, om jeg bør tænke over hvad jeg gør af forkerte ting? Altså jeg er jo nok heller ikke perfekt. Han siger hver gang at jeg driver ham der ud, men hvordan? Jeg blir nemt sur/irreteret ind imellem, men det er vel fordi jeg er gravid. Jeg har bare sådan brug for et skub i den rigtige retning. Jeg har brug for der er en erfaren, der siger til mig, at der ikke er noget at gøre, og det aldrig stopper...

Håber ikke det her lyder helt hen i vejret...

Mange hilsner fra mig

Trines svar

Kære Pige24

Der er 3 ting, som jeg vil slå ned på. For det første er vold ikke "kun" fysisk vold - vold er i lige så høj grad den psykiske. Og at din kæreste/mand kalder dig grimme ting, og ønsker at du var død, er så grelt at alle mine alarmklokker ringer. Det er simpelthen ikke i orden. Der sker det samme som der gør ved den fysiske vold, at man langsomt brydes ned, man mister selvværd og selvtillid og man smuldre indeni. Det sker ikke fra den ene dag til den anden. Og det du udsættes for kan du ikke blive ved med at holde til. Jeg sporer allerede, at du begynder at tage ansvar for hans reaktioner og undskylde, hvad der sker.

Du ønsker formentlig heller ikke, at jeres barn skal vokse op i så utrygt et miljø, hvor far kan sige, hvad der falder ham ind til mor. At det skulle være dig, der tricker ham til ændre sin personlighed holder ikke. Det kan godt være, at der er noget ved dig, der provokerer ham, og det er hans ansvar - han må spørge sig selv, og du kan passende stille ham det samme spørgsmål, hvad vil han gøre ved at han har giftet sig med en dum, grim kone (eller hvad han kalder dig?) som han ønsker død? Slå dig ihjel, lave dig om, gå fra dig - blive og acceptere hans valg af kone? Det handler om at han må tage ansvar for sine egne følelser - de er ikke dit ansvar. Ligesom du naturligvis må i sidste ende spørge dig selv, hvad du vil gøre ved at du har en mand, der kalder dig grimme ting? Han er ikke stoppet med det endnu! Tror du fremtiden ser anderledes ud?

Det er ikke let at være den, der vælger at bryde ud af ægteskabet/ parholdet - og jeg tænker, at du ikke behøver en ekstra gang til for at gå - måske er det bedre at fortælle ham, at du overveje at gå fra ham på et tidspunkt, hvor bølgerne ikke går højt. På den måde er I fri for den uligevægt, der kommer ind, når han først råber og skriger og kalder dig navne - og du er den "lille", der tager i mod alle de grimme ord, og så skifter det, og bliver ydmygende for ham, fordi han så trygler og undskylder og lover bod og bedring. Du kan fortælle ham, hvor dejlig en kæreste og mand du synes han er, og at du ikke vil være med til de ture mere, og derfor har du overvejet at gå, hvad han har tænkt?

Til slut:

Som det sidste kunne jeg tænke mig at vide om du elsker ham? Gør du det synes jeg du skal fortælle ham det og at du gerne  vil kæmpe for jer, og at du ikke vil være med til at fortsætte som hidtil. Ved du, hvor hans vrede kommer fra? Vrede er oftest udtryk for at der er noget man vil have som man ikke får - ved du hvad det er? kan du spørge ham om det?

Håber det var et råd, som du kan bruge - du er naturligvis velkommen til at skrive igen.

Kærligst Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.