Eksperthjælp: Deprifar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

529 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. januar 2010

Trine Hostrup Dahl

"Deprifar"

hej

Far er blevet deprimeret efter at vores søn er kommet til verden. Jeg synes det er hårdt at stå med et spædbarn og en depressiv mand ved min side. Jeg ved ikke hvordan jeg kan støtte ham optimalt samtidig med at have overskud nok til vores søn. Jeg giver alt hvad jeg har så vores søn har det godt men "far" føler sig derved ofte overset... Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg kan håndtere hverdagen med en deprifar og en baby med ondt i gummerne uden selv at gå helt ned med flaget...

glædelig jul fra den bekymrede mor til "2"

Trines svar

Kære Krillepigen

Det er blevet mere og mere "almindeligt" at fædre også kan opleve fødselsdepression - og i hvert fald føle sig overset, når mor og baby lever i deres egen lille symbiose.

Og det kan være svært at stå med sit lille nyfødte barn og så samtidig være omsorgsfuld kæreste, med alt hvad det indebære af kæreste-tid, elskov, mm.

Du skriver ikke, hvordan hans depression kommer til udtryk - har han fået diagnosen fra lægen eller er han "bare" nedtrykt!?

Jeg foreslår at I søger noget hjælp. At han evt får nogle samtaler hos lægen eller en terapeut - og at du spørger ham, om han ved, hvad han mangler. Der er ingen tvivl om, at han godt ved at han ikke "slår til". Det er meget svært for mænd, da de uvilkårligt føler at de skal beskytte deres familie, være klippen, forsøgeren mm. Det er han ikke lige nu og det er skamfuldt for de fleste mænd. Tal med ham om det - fortæ ham, hvad du synes han gør godt, og spørg ham om hvor meget han tror han kan overkomme i forhold til familien. Kan du klare at han ikke er så meget på i denne periode er det jo det bedste - da han primært har brug for ikke at føle pres.

Ved siden her af er det nødvendigt at han får noget hjælp, så det ikke trækker ud.

Skriv endelig igen, hvis du har brug for mere hjælp- håber dette gav dig lidt hjælp!

Kærligst Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.