Ide til mad til fødselsdag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.736 visninger
9 svar
0 synes godt om
3. januar 2010

Jordbærpigen

Min kæreste har snart fødselsdag og vi vil gerne inviterer familien til lidt mad. Vi plejer altid "bare" at inviterer til kaffe og kage osv., men da det er en fredag, vil vi gerne have at folk kommer og spiser. Vi har snakket om at det gerne må være nemt, og gerne kold mad, da vi bliver 12 og jeg har først fri fra job kl. 16 den dag. Vi snakkede om at lave en simpel omgang rugbrød og franskbrød med lækkert pålæg, efterfulgt af kaffe og lidt kage, men jeg er tør for ideer. Kan kun komme på ting som æg, rejer, varm leverpostej osv.

Har I andre spændende forslag?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2010

titte

Hvad med lasagne, den kan laves dagen før og er altid meget bedre dagen derpå  så skal den bare smides i ovne og varmes inden gæsterne kommer og så lave lidt råkost eller salat til  og evt. brød...

Anmeld

6. januar 2010

Lone Jakobsen

jeg tænker på noget som tarteletter....der kan fyldet også laves i forvejen, og så skal det bare lige varmes op.... men det er måske kun herhjemme at vi bruger det som en hovedret....

Anmeld

6. januar 2010

Ina33

Sidste år holdte vi sønnens fødselsdag med franskbrød/rugbrød, lune frikadeller, lun leverpostej og æg og rejer. Det var rigtig nemt, og vi sørgede for at pynte med karse, citron, bacon, champignon osv.

Bagefter var der kage og kaffe.

Det var en succes, og jeg synes ikke der manglede noget.

Held og lykke med projektet.

Louise

Anmeld

6. januar 2010

lsvendsen

Hvad med en dejlig varm suppe, den kan også laves dagen før..

Sådan en lækker ungarsk paprika/tomatsuppe, den er altid et hit i min  familie... sender dig gerne en opskrift... :0) Jeg har også en fantastisk opskrift på koldhævede boller som også kan forberedes dagen før og så bages i sidste øjeblik... Bare sig til..

Hilsen Line

Anmeld

6. januar 2010

Nadi

Jeg ville også foreslå suppe, det er dejlig nemt og som skrevet det kan laves dagen før. Plus at det er super hyggeligt i denne kolde tid. Der findes mange spændende varianter, det behøver ikke være den kedelige med kød- og mel-boller. Og så noget lækkert brød til.

Ellers har jeg en opskrift på en super nem og lækker karryret som skal serveres med ris til. Den rækker til mange mennesker og kan også sagtens laves dagen før, selvom den nu ikke tager lang tid at lave.

Anmeld

6. januar 2010

Mussen2

en gang mørdbradgryde-mummm

Og det kan laves før. evt. med pommes fritter og ris.

Meget nemt og lækkert

Anmeld

6. januar 2010

Jordbærpigen

lsvendsen skriver:

Hvad med en dejlig varm suppe, den kan også laves dagen før..

Sådan en lækker ungarsk paprika/tomatsuppe, den er altid et hit i min  familie... sender dig gerne en opskrift... :0) Jeg har også en fantastisk opskrift på koldhævede boller som også kan forberedes dagen før og så bages i sidste øjeblik... Bare sig til..

Hilsen Line

Ihh det lyder lækkert. Opskrift modtages gerne

Anmeld

6. januar 2010

lsvendsen

Jane25 skriver:

Ihh det lyder lækkert. Opskrift modtages gerne

Her har du opskrifterne, held og lykke, hvis du vælger at bruge dem... :0)

Til suppen skal du bruge:

2 Løg 4 fed hvidløg, som skæres i fine tern 

8 gulerødder, 4 peberfrugter, 4 persillerødder 3 porrer og 10 tomater, som skæres i grove tern.

2 kg skært oksekød, 4 spsk paprika, 2 spsk stødt spidskommen, 1 spsk peber 1 spsk salt og ca 400 gr tomatpure (jeg bruger gerne det i tube fra coop)

Fremgangsmåde:

Godt med olie kommes i en stor gryde, løg og hvidløg ristes heri, tilsæt kødet og krydderierne samt ca. 1 L vand. (kød og krydderier må ikke svitses!!!!!) Lad dette koge i 1-1,5 time og tilsæt så alle grøntsagerne, tomatpureen og 4 L vand. Kog suppen til grøntsager og kød er mørt. Smag til med salt, peber og evt mere paprika.

Til de koldhævede boller skal du bruge en skål der er rigelig stor, dejen hæver nemlig rigtig meget og en silicone muffinsform. Papir kan også bruges men så skal du have 3 papirsforme i èn, medmindre du køber de dyre forstærkede papirsforme.

Til 12 boller:

50gr gær

4 dl lunkent vand

25 gr margarine

11/2 tsk salt

1 tsk sukker

500 gr hvedemel

1 1/2 tsk bagepulver

Udrør gæren i vandet, tilsæt smør, salt sukker, æg og melet der er blandet med bagepulveret

Dejen skal være lind og smidig (næsten flydende)

Dejen sættes i køleskab i op til 5 dage og når man skal bruge dem kommer man dem med en ske i muffinsformene og bager dem i ovnen ved 225 grader i ca 15 min

Anmeld

7. januar 2010

Jordbærpigen

lsvendsen skriver:

Her har du opskrifterne, held og lykke, hvis du vælger at bruge dem... :0)

Til suppen skal du bruge:

2 Løg 4 fed hvidløg, som skæres i fine tern 

8 gulerødder, 4 peberfrugter, 4 persillerødder 3 porrer og 10 tomater, som skæres i grove tern.

2 kg skært oksekød, 4 spsk paprika, 2 spsk stødt spidskommen, 1 spsk peber 1 spsk salt og ca 400 gr tomatpure (jeg bruger gerne det i tube fra coop)

Fremgangsmåde:

Godt med olie kommes i en stor gryde, løg og hvidløg ristes heri, tilsæt kødet og krydderierne samt ca. 1 L vand. (kød og krydderier må ikke svitses!!!!!) Lad dette koge i 1-1,5 time og tilsæt så alle grøntsagerne, tomatpureen og 4 L vand. Kog suppen til grøntsager og kød er mørt. Smag til med salt, peber og evt mere paprika.

Til de koldhævede boller skal du bruge en skål der er rigelig stor, dejen hæver nemlig rigtig meget og en silicone muffinsform. Papir kan også bruges men så skal du have 3 papirsforme i èn, medmindre du køber de dyre forstærkede papirsforme.

Til 12 boller:

50gr gær

4 dl lunkent vand

25 gr margarine

11/2 tsk salt

1 tsk sukker

500 gr hvedemel

1 1/2 tsk bagepulver

Udrør gæren i vandet, tilsæt smør, salt sukker, æg og melet der er blandet med bagepulveret

Dejen skal være lind og smidig (næsten flydende)

Dejen sættes i køleskab i op til 5 dage og når man skal bruge dem kommer man dem med en ske i muffinsformene og bager dem i ovnen ved 225 grader i ca 15 min

Tusind tak. Det lyder rigtig lækkert

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.