Eksperthjælp: Acceptere hinanden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

427 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. december 2009

Rikke L. Rahm

"Acceptere hinanden"

Hej Rikke

Jeg har et lille problem, men først vil jeg lige fortælle om min familie, da det nok giver dig lidt mere indblik.

Jeg er 24 år, gravid for første gang. jeg har lejet et hus langt væk fra familie og venner

men jeg har lejet det sammen med min mor, far og tre søskende

vi har gjort det sådan at jeg er lejer min mor er lejer og min far er lejer. det fungere faktisk fint

jeg har to søstre på 13 &15 og en lillebror på 4

vi har så det problem at vi aldrig har boet sammen før )

dvs at jeg er aldrig flyttet hjemmefra, har boet hos mor altid, mor har lillebror med en anden og jeg har jo så været der siden han blev født. mor,lillebror og jeg har så boet alene sammen i lidt over 3år

far har jeg ikke boet sammen med siden jeg var 4år.

han har også pigerne med en anden og har dem kun hveranden weekend

vi holder alle sammen meget af hinanden og efter far og mor har besluttet at give deres forhold en chance til (efter 20år) er vi kommet til denne løsning med huset

men problemet er at ingen af os er vant til hinandes støj.

mor og jeg har det lidt svært ved høj musik ved computeren + tv'et der er skruet op på max og far der skal høre sine plader i stuen så højt at ingen kan tale sammen.. det er også irriterende at lillebror bliver så vild af alt det høje støj (det skal nok siges at vi er vant til at leve meget stille og at der er ro efter kl 19.30)

far synes at lillebror larmer og er vild og jeg kan mærke at han synes det er irriterende

MEN DET STORE SPØRGSMÅL ER SÅ : HVORDAN LÆRE MAN AT ACCEPTERE ET HØJRE STØJ NEVAU

det må da være en måde hvorpå vi alle kan lære at give plads

mit problem er at jeg ikke synes at jeg kan tænke når alting er så højt og nu med den lille er jeg bange for at jeg bare kommer til at trække mig tilbage og ligge og blive mere og mere sur, fordi ingen tager hensyn

jeg ønsker virkelig at denne ordning kommer til at fungere men jeg ved ikke mine levende råd til hvordan

jeg håber du kan give lidt gode råd eller nogle øvelser

på forhånd mange tak for hjælpen

Rikkes svar

Hej Mette

Beklager det sene svar.

Mit råd til dig er at i en gang om ugen/hver 14 dag, holder familiemøde, hvor alle kan sætte punkter på dagsordnen. Vælg en ordstyre.

På disse møder er det vigtig at alle kommer fra med det de har på hjertet, sådan er der ikke er nogle som går og brænder inde med usagte ting og følelser.

Hvis i har svært ved at få det op og kører, kan i jo overveje at invitere en psykoterapeut ind til at hjælpe jer på vej.

Venlig hilsen

Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.