Eksperthjælp: søskende jalousi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

380 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. december 2009

Rikke L. Rahm

"søskende jalousi"

Hej Rikke..

Jeg skrev til dig for et par måneder siden, der var jeg gravid med mit andet barn..

Nu er Ida så kommet til verden, hun er 7 uger i dag..

Jeg skriver til dig, da storesøster Laura (5 år) pludselig er blevet "lille" igen, hun kan ingenting selv mere og skal have hjælp til alt (selvom vi godt ved at hun kan)..

Om morgenen er det mig som sørger for det praktiske og følger Laura i børnehave..         (far tager tidligt på arbejde)

Jeg kan sige til hende mange gange, at hun skal tage sit tøj på, hun gør det ikke, hun griner, rækker tunger, siger at hun ikke vil høre på mig og laver andre ting, hun taler meget grimt til mig.. Det ender ofte med at jeg giver hende tøj på, ellers kommer vi ikke afsted..

Det er meget frusterende og jeg bliver både ked af det og vred, jeg føler ikke at hun respektere mig..

Jeg bliver stresset og irritabel, når Laura ikke gør hvad jeg beder hende om, samtidigt med at jeg også har Ida, som jeg skal tage mig af..

Når far er hjemme, er hun den sødeste pige og gør alt hvad far siger til hende, hun er fars pige.. (specielt efter vi har fået Ida)

Jeg kan sige pænt til hende flere gange, at hun skal ryde op på sit værelse, det gider hun ikke, hvis far siger at hun skal rydde op, gør hun det med det samme..

Jeg vil så gerne have en god morgen og start på dagen sammen med Laura, med det ender ofte med at vi bliver uvenner og kede af det..

Jeg tror at det er noget jalousi, men hvad gør jeg.. ?? (HJÆLP)

Vh.

Pernille (en ulykkelig mor)

Rikkes svar

Hej Pernille

Beklager det meget sene svar.

Det lyder som om din ældste datter er jalou på lille søster. Hun kæmper det bedst hun har lært for ikke at miste dig og din kærlighed. Det er en helt normal reaktion og heldigvis noget som også går over igen.

Mit råd til dig er at slække lidt på kravene, sådan at den kontakt i har med hinanden ikke er fyldt med konflikter. Lad hende være lille hvis det er det hun har brug for. Vil du ikke ryde op, tilbyd din hjælp. osv. Forsøg at stryge hende lidt med håret og fortæl hende at hun elsker hende.

Det din datter forsøger at fortælle dig er at hun er bange for at miste dig. Hvis det er muligt for dig/jer at lave nogle mor/datter ting sammen, spille spil mv uden forstyrrelser så er det sagen.

Held og lykke

Venlig hilsen Rikke Rahm

God jul

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.