når "ikke myndige" får børn!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.684 visninger
10 svar
0 synes godt om
13. december 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Hej kloge kvinder.

Kom lige til at tale med en i dag om det med myndighed, arbejde, købt af tobak/alkohol og børn!

Hvordan fungerer det når "ikke myndige" får børn? Så vidt jeg har forstået bliver man myndig så snart man får barn? eller hvad?

Og hvad vil det egentlig sige at blive gjort myndig? hvis en pige på 13 år får barn, må hun så arbejde? og købe alkohol og tobak? og kan hun straffes som voksen?

Uha en masse spørgsmål, men blev pludselig i tvivl om hvordan det egentlig fungerer - ikke at jeg skal bruge det til noget, er bare nysgerrig!

Knus Caroline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2009

MorTilSnartFire <3

Caroline86 skriver:

Hej kloge kvinder.

Kom lige til at tale med en i dag om det med myndighed, arbejde, købt af tobak/alkohol og børn!

Hvordan fungerer det når "ikke myndige" får børn? Så vidt jeg har forstået bliver man myndig så snart man får barn? eller hvad?

Og hvad vil det egentlig sige at blive gjort myndig? hvis en pige på 13 år får barn, må hun så arbejde? og købe alkohol og tobak? og kan hun straffes som voksen?

Uha en masse spørgsmål, men blev pludselig i tvivl om hvordan det egentlig fungerer - ikke at jeg skal bruge det til noget, er bare nysgerrig!

Knus Caroline

Jeg mener det er sådan at hvis vi tager en 13 årig pige får et barn, bliver hun myndig over sig selv og hendes barn. Men det betyder kun at hun kan bestemme over sig selv og hendes barn. Hun kan ikke købe tobak eller alkohol.. Gå i byen eller få et kørekort, for den sags skyld Man skal kunne bevise man er myndig eller er 18, for at købe tobak og div. og hun får ikke et ID hvor der står hun gerne må købe div. fordi hun har et barn!

Anmeld

13. december 2009

SHERO

Caroline86 skriver:

Hej kloge kvinder.

Knus Caroline

Så vidt jeg har forstået så bliver man kun myndig i den forstand at man kan modtage kontant hjælp mv, men selvom man bliver mor som 16 årig får man ikke stemmeret, tvivler meget på at man må købe alkohol fordi man er blevet mor, men ved det faktisk ikke...

Anmeld

13. december 2009

MissSophie

Jo er ret sikker på at de kun bliver myndige over deres barn, og kan tage de beslutninger der nu skal tages på barnets vejne. Samt modtage kontanthjælp, som man jo ellers skal være 18 for at få. Ens forældre har jo forsøgerpligt indtil man er 18, eller får et barn. Men man får ikke stemmeret eller noget i den stil...

Anmeld

13. december 2009

Vingummien

Jeg mener at de kun bliver myndige over deres barn og at de så kan få penge som kontanthjælp og evt en bolig.

Anmeld

13. december 2009

feb.2010

man bliver myndig hvis man får barn under 18, det betyder ikke at man kan købe smøger eller alkohol eller stemme, men man kan skrive bindende under på ting, forældre/værge skal ikke skrive under.. Det betyder jo osse som nogen af de andre sagde at man kan få kontant hjælp..

Anmeld

13. december 2009

Moderator

kan ikke huske hvor, men jeg fik engang fortalt at hvis f.eks. en pige på 13 år bliver mor, skal der stadig være en værge som er overordnet ansvarlig for barnet OG moren.

Og tænker også at hvis man bliver mor som 13-årig bør man vel kunne straffes som voksen? Men jeg ved ikke om man kan det?

Synes lidt det er en selvfølge at man ikke kan få kørekort eller bør kunne køre alkohol og tobak, men man ved jo aldrig

Anmeld

13. december 2009

SHERO

Caroline86 skriver:

kan ikke huske hvor, men jeg fik engang fortalt at hvis f.eks. en pige på 13 år bliver mor, skal der stadig være en værge som er overordnet ansvarlig for barnet OG moren.

Og tænker også at hvis man bliver mor som 13-årig bør man vel kunne straffes som voksen? Men jeg ved ikke om man kan det?

Synes lidt det er en selvfølge at man ikke kan få kørekort eller bør kunne køre alkohol og tobak, men man ved jo aldrig

Ens forældre er stadig værge for en selvom man får børn som umyndig, tror ikke det også gælder barnebarnet  

Men som jeg har forstået det skal man have en værge fordi der er flere ting man ikke kan underskrive når man er under 18 og så hæfte for. Så i hvert fald i et gammelt afsnit af de unge mødre at en pige skulle have sine forældres underskrift på en lejekontrakt fordi hun ikke kunne blive retsforfuldt når hun var under 18 hvis hun smadret lejligheden, men det kunne hendes værge så...

hvis det giver mening.. :-)

Anmeld

13. december 2009

Moderator

Tullen85 skriver:

Ens forældre er stadig værge for en selvom man får børn som umyndig, tror ikke det også gælder barnebarnet  

Men som jeg har forstået det skal man have en værge fordi der er flere ting man ikke kan underskrive når man er under 18 og så hæfte for. Så i hvert fald i et gammelt afsnit af de unge mødre at en pige skulle have sine forældres underskrift på en lejekontrakt fordi hun ikke kunne blive retsforfuldt når hun var under 18 hvis hun smadret lejligheden, men det kunne hendes værge så...

hvis det giver mening.. :-)

det gav mening

Er et eller andet sted også SKIDE ligegyldigt.. kom bare til at tænke over det

Men hvad angår barnet burde en "ikke myndig" kunne retsforfølges/dømmes som en voksen hvis der begåes kriminalitet der angår barnet, synes jeg...

Anmeld

13. december 2009

DK

Hvis man er under 18 år og får et barn bliver man myndig. Men samfundets love, gælder naturligvis stadig for den nu myndige, så man skal stadig være ex. 18 år for at tage kørekort eller 16 for at købe spiritus. Disse ting er ikke myndigheds-betingede, men lovregulerede, så man skal have en vis alder for at købe/gøre tingene. En umyndig voksen, kan jo fx sagtens købe alkohol eller tage på værtshus. Bare personen er over 18 år.

Myndighed betyder kun at man kan tage beslutninger for sig selv, ex. hvor man vil bo, at man vil gældsætte sig, hvor ens børn skal i børnehave osv, uden at ens forædre/værge skal "godkende" ens valg/beslutninger.

Knus Ditte. Stud. jur.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.