Hjælper manden til derhjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.852 visninger
9 svar
0 synes godt om
11. december 2009

LineD

Hejsa tøser

Sidder og er lidt nysgerrig for at høre om jeres mand hjælper til derhjemme, grunden til jeg spørger er at vi jo har fået en lille søn for små 17 dage siden og manden havde jo så 14 dages barsel, hvor han bare sad på hans flade på sofaen, mens jeg måtte multitaske, baby på armen, amme, skifte, gøre rent, lave mad, rydde op og vaske tøj - ja jeg kunne blive ved...

Jeg regnede med at det var fordi han bare trængte til at holde lidt fri, men nej, det varede ved i de 14 dage, nu er han jo så startet på arbejde igen, og intet har ændret sig, han sover hele natten, vågner ikke engang når jeg står op og skifter og ammer Liam - det er jo også iorden, han skal jo trods alt på arbejde...

Men dælme om ikke når han så kommer hjem 15.40 så lægger han sig til at sove på sofaen indtil vi skal spise, for så at spise og så lægge sig til at sove igen, så står han op kl. 21 - går på nettet, og så i seng bagefter...

GUD hvor jeg dog savner lidt voksen tid, har prøvet at forklare ham at jeg jo altså kun får 3 timers søvn pr. døgn og at det ville være dejligt om han kunne tage Liam lidt når han kom hjem, eller rydde op og gøre rent, så jeg kunne tage en middagslur sammen med Liam i stedet for at gøre rent i løbet af dagen... Men kommer ikke rigtig nogen vegne..

Er det mig der er lidt sippet, eller burde han ikke være bare LIDT på hjemme også?

Eller hvordan foregår det hos jer? Er far aktiv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2009

lollandpigen

Hejsa..

Synes bestemt ikke det er dig der er sippet.... I har et barn sammen og derfor er det også rimeligt det er jer begge der hjælpes ad med barnet og de huslige opgaver. Selvføgelig skal han ikke lave det hele når han samtidig har et arbejde men det er rimeligt han deltager bare en lille smule.

Har 2 børn fra et tidligere forhold og min eks kæreste gad heller ikke hjælpe til sad bare foran computeren hele tiden det gad jeg ikke til sidst og vi valgte at gå hver til sit. Je ghar nu været sammen med min nuværende kæreste i 14 måneder og han hjælper bare til så godt han kan. Han står op om natten hvis min datter græder og hjælper min søn med lektier, støvsuger, laver mad det kører bare perfekt.

Min mening er sat ham på plads fortæl ham hvor skabet skal stå og hvis han ikke forstår det og synes det er dig der er gal på den så overvej om det ikke er nemmere at være alene mor end mor til 2. Da jeg blev alene mor med 2 børn en på 4 måneder og 1 på 5 år blev alt meget nemmere der var pludselig ikke 3 man skulle rydde op efter men kun 2 og det hjælper meget...

Håber du kan bruge mit råd selvom det måske er meget hårdt og lige på men du skal også bare husle at tænke på dig selv.

De bedste tanker fra Dorthe

Anmeld

11. december 2009

TbCp

Puha.. din mand skal da vist have et gok i nødden!
Tror desværre mange mænd mener man har "ferie" når man er på barsel og ikke forstår hvor meget der faktisk er at se til med sådan en lille en.
Han skulle næsten prøve at være alene med ham og se hvor meget han så fik nået.

Herhjemme skiftes vi til at lave mad, vi er fælles om rengøring og som regel er det min mand der vasker tøj... han har kontor i kælderen lige ved siden af vaskerummet så det er så nemt for ham

Det har næsten altid været mig der tog Liva om natten fordi min mand slet ikke høre hende.... og hvis jeg først skal til at vække ham for at få ham til at gå derind så er jeg alligevel vågen og gør det så i stedet for.
Det er som regel også mig der står op med hende om morgenen, jeg får alligevel de første dagplejebørn kl. 7.15 så jeg er jo tideligt oppe alligevel.... kunne dog godt ønske mig at han indimellem tog hende i weekenden men de kommer altid "op at slås" og så kan jeg alligevel ikke sove for deres brøleri, så vil jeg hellere stå op og nyde en tidelig kop morgenkaffe

Så lige bortset fra at jeg stort set står for alt med Liva så hjælpes vi rigtig godt herhjemme.

Anmeld

11. december 2009

DK

Min mand og jeg klarer 50/50 herhjemme, men jeg tænker at når/hvis jeg engang kommer på barsel så forventer han nok at jeg kan nå mere, når nu jeg går hjemme. Jeg tænker her mest ting som opvasken, sætte en vask over i ny og næ, hvilket vil være helt fint med mig!

Fælles storrengøring har vi altid været fælles om, og det kan jeg ikke forestille mig vil ændres fordi at jeg er på barsel. Det har det i alt fald ikke gjort når jeg har haft laaang sommerferie og lign fra studiet.

Anmeld

11. december 2009

Bubbi

Hej Line.

Nej det er bestemt ikke dig der er noget galt med.. Han skal have et gok i hoved, også skal han til at hjælpe til skal han.. Han skal jo ikke overtage alt, men han er også velsignet med to arme og to ben, som kan det samme som dine, han har bare ikke en baby siddende 24-7

Vel går de kære mænd på arbejde, men altså de skulle da lige være en uge alene hjemme, også ville de lære at vi også er på job

Man er to om at lave en barn og om at have en hjem og derfor hjælper man hinanden.

Herhjemme blev der talt med store bogstaver, og fik meget klart fortalt, at jeg ikke gad og gå og være hende den sure..
Så enten hjalp han til, eller også gik vi hver til sit, og jeg kunne tage ud og få penge for at gøre rent

Anmeld

11. december 2009

mortil(nichlasogmathias)

LineD skriver:

Hejsa tøser

Sidder og er lidt nysgerrig for at høre om jeres mand hjælper til derhjemme, grunden til jeg spørger er at vi jo har fået en lille søn for små 17 dage siden og manden havde jo så 14 dages barsel, hvor han bare sad på hans flade på sofaen, mens jeg måtte multitaske, baby på armen, amme, skifte, gøre rent, lave mad, rydde op og vaske tøj - ja jeg kunne blive ved...

Jeg regnede med at det var fordi han bare trængte til at holde lidt fri, men nej, det varede ved i de 14 dage, nu er han jo så startet på arbejde igen, og intet har ændret sig, han sover hele natten, vågner ikke engang når jeg står op og skifter og ammer Liam - det er jo også iorden, han skal jo trods alt på arbejde...

Men dælme om ikke når han så kommer hjem 15.40 så lægger han sig til at sove på sofaen indtil vi skal spise, for så at spise og så lægge sig til at sove igen, så står han op kl. 21 - går på nettet, og så i seng bagefter...

GUD hvor jeg dog savner lidt voksen tid, har prøvet at forklare ham at jeg jo altså kun får 3 timers søvn pr. døgn og at det ville være dejligt om han kunne tage Liam lidt når han kom hjem, eller rydde op og gøre rent, så jeg kunne tage en middagslur sammen med Liam i stedet for at gøre rent i løbet af dagen... Men kommer ikke rigtig nogen vegne..

Er det mig der er lidt sippet, eller burde han ikke være bare LIDT på hjemme også?

Eller hvordan foregår det hos jer? Er far aktiv?

sådan var min mand også lige da vi havde fået nichlas. jeg blev ved med at brokke mig og sige hva han sku gøre, intet blev gjort af sig selv. en nat hvor jeg skældte ud og sagde at nu ku han godt fise op og give en ren numse, så blev han helt mundlam og måtte spørge om jeg ikke ville gå med (han var nervøs for at gøre tingene selv) fordi nichlas var så lille.som om han gik i stykker. om dagen er jeg der jo hele tiden der ku jeg ikke lade vær med at smile lidt.. men det der med at de ikke lige tager støvsugeren, støvkluden osv. det er for dårligt, de sku bare vide hvor hårdt det er ikke at få sin søvn samtidig med at man skal ordne hus, lave mad,rydde op, pase barn..bla bla bla.. du må have fat i ham. vi lavede en aftale om at vi hver anden dag stod op om natten, så han ku mærke det på ejen krop, i weekenden ku han jo så godt stå op med lillemanden, mens jeg sov lidt videre. han er god til at tage støvsugeren nu..

jeg vil lige sige hatten af for min mand som lavede mad den første uge da vii kom hjem fra sygehuset, havde fået kejsersnit, så gjorde lidt ondt de første dage, men alt det andet blev der ikke hjulpet med, men det gør han bestemt nu..

knus karina 31+3

Anmeld

11. december 2009

Mca<3

Du skal godt nok give ham et ordentligt gok som de andre skriver   Min mand tager hjemmefra kl 6 om morgenen og er hjemme kl 17 hver dag   Han laver mad hver aften ,, Handler ind , Bader og putter Alexander hver aften ,,   Mangler jeg vasketøjet ordner han da også lige det og det er på trods af jeg er på barsel ..  Tror nu jeg har en meget sød og hjælpsom mand ,, Min ex mand var ligesom din

Anmeld

11. december 2009

Sesse89

Nu bor vi ikk sammen før næste månede og jeg har heller ikk født endnu. Men han hjælper alligevel til selvom jeg nogen gange skal logge ham til og gøre det

Også har han også sagt at han gerne vil stå op om natten for at ta den lille når det kommer. Men nu må vi se.

Syns ikk det duer hvis det hele kun hænger på en helt selv og man bare skal alt. Så kan man li så godt bo alene og evt være alene mor selvom det ikk altid er nemt. Men så har man ikk en mand at tænke på oven i alt andet.

Anmeld

11. december 2009

FrkT

Jamen Line dog. Så kan jeg da godt forstå at du er så ekstra træt og udkørt, når du skal klare arbejdet hjemme for to.

Du er absolut ikke gal på den. Selvom du går hjemme og han går på arbejde så er man altså fælles om tingene. Om det så betyder at I skal være fælles om alle tingene eller om I skal dele det nogenlunde lige op, det kan I bedst selv finde ud af.

Her har vi jo ikke barn endnu. Men som det er nu er det jo Jens der går hjemme og mig der arbejder. Og selvom jeg arbejder klarer jeg altså ligeså mange ting herhjemme som han gør. Han fejer som regel hver eller hveranden dag (hundene og kattene sviner jo meget), støvsuger er det meget forskelligt hvem af os der gør og det samme med gulvvask. Jeg tager som regel badeværelserne, og afstøvningen er også forskelligt. Og så tager jeg den daglige opvask, som altid er en enorm portion. Og så står jeg for al tøjvask (100% efter eget valg - VIL gøre det selv, kan ikke lide at andre skal vaske mit tøj, så ved jeg aldrig om det er vasket rigtigt). Og hundene får 2 lange gåture om dagen, på mine fridage går vi som regel sammen med dem begge ture (nogle gange kun den ene af os på en af turene). Når jeg har morgenvagt går Jens med dem om formiddagen og vi går som regel med dem sammen om eftermiddagen. Og når jeg har aftenvagt går vi sammen med dem om formiddagen og Jens tager dem om eftermiddagen - så det er mest ham.... og jeg lukker høns ud og ind og han fodrer dem. Også ham der fodrer kattene som regel, og jeg fodrer hundene. Så som du kan se laver jeg ligeså meget som han gør - og sådan synes jeg også det BØR være.

For det er jo ikke en permanent ting at han går hjemme, ligesom det heller ikke er en permanent ting at du går hjemme på barsel, og så kan man ligeså godt vænne sig til at være fælles om tingene, ellers bliver det bare endnu hårdere for ham når du skal igang igen efter din barsel.

Og så er det åbenbart rigtig svært at fatte for mange at det altså ER et fuldtidsjob at gå hjemme (ligemeget om man har 3 børn, 1 barn, ingen børn, dyr eller hvad man har) - der er bare rigtig meget at lave.

Men tag en snak med ham og få sat ham på plads, sig "Morten, nu må du fandme tage dig sammen!"  Hvordan er han opvokset med at hans forældre gjorde? For nogle fyre er stadig så gammeldags i deres opfattelse af hjemmet, at de synes at al der hedder børnepasning, rengøring og madlavning er kvindens job - og manden bringer så monetterne på bordet. Måske han er en af de mænd??

Anmeld

11. december 2009

4xGreve

Altså rent personligt syntes jeg det lyder til at din mand har det for let og udnytter at du ikke siger fra...

Dengang Daniella var spæd lavet frank det meste her hjemme da han tog hensyn til at jeg faktisk ikke fik noget søvn (af flere grunde), nu da hun er blevet lidt større så deles vi stadig om de huslige pligter selvom jeg går hjemme, for her hjemme er det lige, jeg sover det meste af formiddagendagen, efter at ha gåetmine 4km om morgen for at aflevere Daniella, så står jeg op gør lidt her og der man han hverke forventer eller forlanger at jeg gør noget for vi er jo fælles om det (skal ned til lægen og snakke om mit kæmpe søvnbehov)

Her hjemme har vi altid hjulpet hinanden og det er især vigtigt når man har en lille...

Og ja okay du tager nætterne da du er den der ammer og da han skal op på arbejde osv. man han kan evt. tag de gange hvor der ikke skal ammes i weekenderne?

også skal han da bare til at komme i gang med at lav noget lad vær med at skæld ham ud for det høre mænd sku ikke alligevel men sæt dig ned og snak med ham, eller bare smid noget i hånden på ham..

Held og lykke med det hele..

Stina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.