Jeg har lige været på en weekend tur til Sønderjylland og besøge familien. Lørdag aften sidder min tante, min mor og jeg og snakker og min tante fortæller om hendes angst og angstanfald. De symptomer hun nævner sidder jeg og kan nikke genkendende til, og det går op for mig: Det er da nok det jeg har! Angst!
Jeg har altid været meget følsom og tog alting meget nært. Samtidig tænkte jeg rigtig meget over ting, overanalyserede alt og var lidt småparanoid. I 2006 førte dette til en mindre depression med angst anfald, klaustrofobi, jeg blev mørkeræd og kunne ikke være alene, men heller ikke rigtig være sammen med andre mennesker. Det bunder alt sammen i nogle mindre traumer jeg har haft da jeg var mindre, og det hele kom op til overfladen i denne periode. Det gik over efter næsten et år, uden hjælp fra andre end mig selv og nogle fantastiske veninder. Tanken om terapi havde jeg da tænkt, men det var ALT for skræmmende på det tidspunkt. Følte mig slet ikke klar til det.
Jeg begyndte at være mere åben omkring det og siden har jeg ikke haft de store symptomer, men det kommer nogle gange lidt igen i form af at mine ben bliver lidt tunge og det kribler lidt i dem, og jeg føler enorm ensomhed, også selvom min kæreste ligger lige ved siden af.
Da det gik op for mig at det nok var angst jeg havde, fik vi snakket meget igennem hele aftenen. Det blev på en måde afmystificeret, og jeg fandt ud af at jeg ikke var den eneste der havde det sådan. En i min egen familie vidste lige præcis hvordan jeg følte! Fantastisk følelse og en utrolig lettelse! Nu kunne jeg mere præcist sætte ord på mine tanker og følelser, uden at føle at man ikke helt blev forstået.
Jeg har nu fået et lidt andet syn på min angst, og er ikke mere skrækslagen ved tanken om måske at skulle starte i noget kognitiv terapi. Med den nye støtte jeg har fundet og en større erkendelse og accept af hvad det er der sker, har jeg fået mere ro på mig selv og en større tro på at det hele nok skal gå 
Tak fordi du gad læse min historie, og håber at den kan inspirere nogle derude...
Glædelig jul alle sammen!
Anmeld