Jordbærtærte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.830 visninger
7 svar
0 synes godt om
23. april 2008

SaNiNa

Nogen som har sådan en opskrift...

Har fået 3 kg jordbær af min forældre :D men ved ikke lige hvad jeg skal bruge 3 kg til...

så tænke at en jordbærtærte ville være lækkert... vi får gæster lørdag så kan de få den der...

Sanne som har proppet sig med jordbær hele eftermiddagen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2008

H+S Skjolgborg.

har nogle stykker...

her er en af dem..

Du skal bruge følgende til opskrift på Jordbærtærte.

Dej:

150 g smør.
250 g mel.
50 g sukker.
1 dl makronrasp.

Fyld:

400 g friske eller frosende jordbær.
4 spsk ribsgele.

Fremgangsmåde for Jordbærtærte:

Smørret smuldres i melet, sukkeret tilsættes og dejen samles med let hånd. Lad dejen hvile 30 min på et køligt sted (ikke køleskabet). Rul dejen ud , så den passer til en tærteform (24 cm i diameter). Beklæd formen med dejen og klem den godt fast hele vejen rundt i kanten.
Tærtebunden sættes i ovnen ved 200 grader på midterste rille og bages i 25 min. Tærtebunden tages ud, lad den stå i formen til den næsten er kold.
Vend forsigtig tærtebunden ud og sæt den på et serveringsfad. Fordel markronraspen i bunden og læg jordbærene på. Tærten overtrækkes med ribsgéele, der lunkent bliver tykflydende.
Serveres med flødeskum.

Anmeld

23. april 2008

H+S Skjolgborg.

Ingredienser:

Du skal bruge følgende til denne opskrift på jordbærtærte:

0,5 deciliter sukker
1 æg
3 deciliter mel (hvede)
0,5 teskef. salt
1 teskef. sukker (vanille)
100 gram margarine eller smør
Jordbær og fløde (flødeskum) til pyntning af tærten

Fyld:
2 deciliter fløde (piskefløde)
3 spiseskef. citronsaft
1 liter jordbær
2 spiseskef. maizena
2 spiseskef. sukker

Fremgangsmåde:

Sådan laver du dejen: Tag ægget og pisk det. Tag en skål og kom salt, hvedemel, sukker og vanillesukker i og mix det med det valgte fedtstof. Kom så ægget op i og lav det til en dej. Dejen skal hvile i 60 minutter. Find en form og kom dejen i den. Kom den i ovnen i 20 minutter ved 175 til 200 grader. Sådan laver du fyldet: Tag 0,5 liter jordbær og kom den i en gryde og mas dem. Kom så sukker, maizena og citronsaft op i og varm det op, mens du passer det. Pisk fløden til flødeskum og bland det medjordbærmassen (når den er blevet kold). Kom blandingen over i formen og pynt med fløde og bær

Anmeld

23. april 2008

H+S Skjolgborg.

den er jeg så meste vild med den her...
fra Karolines Køkken

Jordbærtærte
Tilberedningstid: 60+ min.
Årstid: Forår, Sommer
Antal: Dessert til 4-6

Tærtebund
150 g hvedemel (ca. 2.5 dl)
100 g koldt smør
3 spsk florsukker
1 æggeblomme

Fyld
500 g friske jordbær
4 spsk jordbærsyltetøj
4 spsk kogende vand
2 blade husblas

Tilbehør
¼ liter piskefløde pisket til flødeskum eller cremefraiche 18%

Bagetid: Ca. 20 min. ved 200°.

Tærtebund: Smuldr smørret i melet. Tilsæt sukker og saml dejen let med æggeblommen. Tryk dejen ud i en tærteform og op langs formens side. Stil tærtebunden koldt ca. 1 time. Bag bunden øverst i ovnen til den er gylden.

Fyld: Læg jordbærrene, evt. halverede, ganske tæt på den afkølede bund. Rør jordbærsyltetøjet op med vand. Pres det igennem en sigte. Tilsæt den udblødte, smeltede husblas. Hæld geléen hen over bærrene, lige inden den er stivnet.

Tips: Friske jordbær kan erstattes af frosne, optøede jordbær. Geléen er da lidt længere tid om at stivne. Ved frysning: Bag den optøede bund i ca. 20 min. ved 200°.

Anmeld

23. april 2008

H+S Skjolgborg.

Nååå tre er vel nok ellers blever du da helt forvirre...*GH*...
Hvis du ikke er bleve det..
håber den blever godddddd... guf guf...det er min elske kage ikke nået bedre ind jordbærtærte.....

Anmeld

23. april 2008

SaNiNa

takker rigtig mange gange tror det bliver den sidste den lyder rigtig lækker og det gør de andre osse...

Anmeld

4. maj 2008

Piaa

Blev den god ? Prøv næste gang at smøre bunden med smeltet chokolade :P

Anmeld

5. maj 2008

SaNiNa

Piaa skriver:

Blev den god ? Prøv næste gang at smøre bunden med smeltet chokolade :P

ja nåede ikke selv at smage men de andre kunne rigtig godt lide den...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.