Englebisse skriver:
Jeg tror min søn på 18 mdr har fået hånd-fod-mund sygdom. Der var et barn i min søns dagpleje som blev sendt hjem om torsdagen fordi barnet havde den sygdom. Da jeg henter min søn i fredags havde han feber, men ingen blære på hænder, fødder og mund. Igår savlede han ekstramt meget, men ingen feber, og i nat græd han hele tiden og virkede som om han havde ondt. Dog kunne jeg ikke se nogle blære eller røde prikker.
Han her heller ikke spist så meget. Her til aften for jeg set nogle røde prikker i hånden og nogle enkelte på fødder, men kan ikke se noget i munden.
Mit spørgsmål er så er det hånd-mund-fod sygdom, og skal jeg ringe til lægen imorgen??
På forhånd tak
Det smidter ved direkte kontakt og symptomerne opstår efter 4-8 dage.
Der er ingen egentlig behandling og sygdommen går over af sig selv. Og de vil være modstandsdygtige op til mange år frem.
Symptomer:
I munden samt på håndflader og fodsåler, især omkring negleranden, får barnet op til 5 mm store, skarpt afgrænsede blærer omgivet af en rød rand.
Udslættet klør ikke, men kan gøre ganske ondt. Hvis mundhulen er stærkt angrebet af blærer og sår, får barnet svært ved at synke. Men ellers er feberen mild og barnet ikke videre påvirket.
Efter 8-16 dage forsvinder udslættet og sygdommen er overstået.
SØG LÆGE FOR AT FÅ BEKRÆFTET DIAGNOSEN OG UDELUKKE BL.A. SKOLDKOPPER ELLER TRØSKE.
Taget fra politikens store bog om barnets sygdomme..
Anmeld