Jeg er bekymret på min søsters vejne, hun har en pige på 2½ som stadig kun kan meget få ord, og taler baby-sprog (nej de taler ikke selv babysprog) hendes sprog er så dårligt at selv ikke hendes forældre kan forstå hvad det er hun siger, naturligvis kan de forstå mere end jeg, men ofte må de få hende til at gentage og bede hende pege samt helt opgive.
Her er tale om en pige som er noget nært et gennemsnits barn på alle andre områder, altså ikke noget med at hun har tonset der ud af med alt muligt andet og derfor lagt sproget i baggrunden, dvs hun forstår også alt hvad der bliver sagt til hende.
Pigen er lige begyndt med nopget indslusnings tam tam til BH´en, og jeg skal da lige love for at det ahr hjulpet på hendes sprog, ikke at hun taler lige så godt som jeg er vand til børn i den alder gør, men sikke en udvikling... sådan er det tit når de begynder i BH, så er de bare tvunget til at tale så det kan forståes, og så gør de det også.
Lige det med at de forstår hvad der bliver sagt, er en ret stor faktor, det at de forstår på det nivo de skal kunne, fortæller også at deres sprog i langt de fleste tilfælde nok skal komme med, og de ekstrem få der ikke kommer med, kan få hjælp allerede fra BH´en af, og så skal de nok lære at tale så de kan forståes. Men forstår de ikke det der bliver sagt på det nivo de bør, så har man et problem... et problem din datter jo altså ikke har ;-)
Jeg kan nu godt følge din bekymring, mine 2 store unger har bægge tonset der ud af både med sproget og motorikken (de har været flere måbneder forand gennemsnittet, den store har så lige glemt de sociale spilleregler, ikke overderevet, men de er lidt svære for ham, mens den melmste som er 1 år ældre end hun entligt er på alle områder, har så ladet den boglige (tal og bukstever) blive tilbage på den alder hun entligt har) står jeg så med den yngste og hun stadig ikke kan gå når hun bliver 1 år, eller tale så hun er forstålelig for de fleste, tror jeg altså at jeg dør, eller noget i den stil, ikke at det er spor unormalt, det ved jeg udemærket godt, men mine børn går/taler alrtså bare ikke så "sent", det er jeg slet ikke vand til. Det mest tossede er at jeg gerne vil at den yngste netop ikke er lige så hurtig som de 2 store, men at hun er bedre til at følge gennemsnittet, samtidig ved jeg jo udemærket (både ved og erfaret) at der er kæmpe forskæld på børn, så at jeg sider nu og nærmest både frygter og håber at hun bliver mere normal, er dybt åndsvagt.
Anmeld