Sprog!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.430 visninger
11 svar
0 synes godt om
21. april 2008

lonemus

Min datter er nu 20 mdr., men kan ikke sige så mange ord, hvilket bekymrer mig meget. Hvor meget kan I der har jævnaldrende børn sige? Min datter kan kun sige: ja, nej, okay, tak, puha, pyh, tak tak og nej tak. Syntes ikke det er så meget :( Det skal så lige siges, at hun kunne gå da hun var 1 år. Hun er meget lamgt fremme rent motorisk, men det sproglige glemmer hun lidt. Dog forstår hun alt hvad jeg siger og be'r hende om. Jeg har talt med min sundhedsplejerske om det, hun siger det nok skal komme, men fordi hun har så travlt med at lære og løbe, hoppe, klatrer mv., så har hun sat sproget lidt på stand by. Men hun mener at hun lige pludselig taler en hel masse. Hun siger jeg ikke skal bekymrer mig, men det gør jeg nu altså alligevelet :'( Vi læser bøger med hende dagligt, snakker meget med hende, forklarer og fortæller hende - hun forstår det, men kan ikke sætte ord på det. Vi taler ikke baby-sprog med hende, men rent, klart og tydeligt. Kan jeg gøre andet for at hjælpe hende ?? Lone - som er meget bekymret!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2008

Honningblomst

Hvorfor er du bekymret....sammenligner du eller har du læst et eller andet omkring sporgstimulering eller mangel på samme.
Min nummer to søn sagde far da han blev to år...måske også nej og tak, men tror ikke han sagde mere end fem ord.
Han og hans lillebror som siger lidt mere end brormand på samme alder(25mdr)gik da de var 9 og 10 mdr og er som din datter super dygtige motoriske og al logik siger jo at man ikke kan have fokus og være lige god til det hele på samme tid.
Ordene er der og skal nok komme...lad være med at bruge denne her skønne tid på bekymringer...forkuser på alt det dit barn kan og glæd dig over du har et sundt og raskt barn som gør hvad hun skal når hun er klar.
Min dreng talte som de andre da han var tre og har altid haft et meget flot ordforråd og hans begrebsverden er stor...og regner med det bliver det samme med Konrad.
SÅ STOP BEKYMRINGERne!!!! Spild af tid...ingen børn er ens.
Knus herfra...

Anmeld

21. april 2008

lonemus

Tak Eva for din dejlige og opmuntrende mail....(H)

Ja, du har nok ret, jeg bekymrer mig for meget.
Og ja....jeg sammenligner med min venindes dreng, hvilket jeg godt ved er forkert, både fordi børn ikke er ens og slet ikke drenge og piger.

Jeg "føler" bare, at andre jævnaldrende børn kan sige mange flere ord.........måske er det blot noget jeg bilder mig selv ind........:(

Du har sikkert ret, jeg bekymrer mig for meget.

Tak fordi du ville tage dig tid til at svare mig, jeg føler mig allerede meget mere afslappet (H)

Anmeld

21. april 2008

H+S Skjolgborg.

det enste du kan ikke gør anden af øve med hende min datter er 21 mdr den 13 maj hun siger sku meget men ikke helt ord men jubiiii hunb råber hun mor hvor før var ord ikke så tydligt mor....
Børn er ikke ens som eva skriver...
Men vi er bleve bedt om af victoria får tjekke sine øre af vuggestuen kun dem der syntes hun har lidt høreproblemmer...
farmor siger og far sig hendes øre fejler ingen ting men nu får vi dem lige tjekke her i maj.....
så nu må vi se hendes stor bror er jo ørebarn.....
øve med hende er mit råd og ellers hvis du her mega bekymmer så få tjekke hendes øre hos ørelægen det kraver ingen henvisingen og det tager 2-5 min...
knus fra henriette

Anmeld

21. april 2008

Honningblomst

lonemus skriver:

Tak Eva for din dejlige og opmuntrende mail....(H)

Ja, du har nok ret, jeg bekymrer mig for meget.
Og ja....jeg sammenligner med min venindes dreng, hvilket jeg godt ved er forkert, både fordi børn ikke er ens og slet ikke drenge og piger.

Jeg "føler" bare, at andre jævnaldrende børn kan sige mange flere ord.........måske er det blot noget jeg bilder mig selv ind........:(

Du har sikkert ret, jeg bekymrer mig for meget.

Tak fordi du ville tage dig tid til at svare mig, jeg føler mig allerede meget mere afslappet (H)

det var da så lidt...:) Der er og bliver forskel på børn og din datter er garanteret helt speciel, fantastisk og unik...
Og glemte at skrive at det lyder som om I gør alt hvad man kan og skal gøre og hun forstår helt sikkert ALT, ikke.
Børn lærer bedst af at bruge sproget i brug og hjemme hvor der er mulighed for en til en kontakt...faktisk er børn af hjemmegående generalt hurtigere og bedre til at tale end børn i institution.
Er glad for du har det bedre og hvis du kører helt op igen, så skriver du bare, så får vi dig ned på jorden igen..;)
Stort kram...

Anmeld

22. april 2008

Pia.

som du allerede har fået at vide skal du bestemt ikke bekymre dig... jeg bekymrede mig modsat dig... Ingen af mine tre børn har gået før de var 1½ år og ingen af dem har kravlet, med den første troede jeg der var noget galt men lærte med tiden at der var stor forskel på børn - til gengæld har de alle tre talt rent som 2 årig og smidt bleen som 2½ årig, så hvis man ikke bekymre sig om det ene så er det noget andet, men det høre sig jo med til at blive forældre....

Din datter er lige præcis så hurtig som hun skal være... :)

Knus Pia
(H)

Anmeld

22. april 2008

lonemus

Tusind tak for jeres beroligende ord (H)

Det har virkelig været dejligt at vende det med jer, jeg tager det allerede meget mere roligt nu, for jeg kan jo nu se al min bekymring er helt ubegrundet.

EVA: det kan være jeg skriver til dig en anden gang, hvis jeg får brug for lige at komme ned på jorden igen - takker (H)

Hvor er I alle bare nogle dejlige tøser :D

Rigtig god dag.

Stort kram fra
Lone

Anmeld

22. april 2008

Pia.

Det var da så lidt Lone, det er det vi er her for :)

Stort knus til dig...

Anmeld

22. april 2008

1977

Profilbillede for 1977
Hej Lone,

Jesse har længe talt "dårligt", men de sidste 3 uger er hans sprog eksploderet :P

Han er 26 mdr, så det skal nok komme til din lille prinsesse :D

Anmeld

22. april 2008

MUTT3

Jeg er bekymret på min søsters vejne, hun har en pige på 2½ som stadig kun kan meget få ord, og taler baby-sprog (nej de taler ikke selv babysprog) hendes sprog er så dårligt at selv ikke hendes forældre kan forstå hvad det er hun siger, naturligvis kan de forstå mere end jeg, men ofte må de få hende til at gentage og bede hende pege samt helt opgive.
Her er tale om en pige som er noget nært et gennemsnits barn på alle andre områder, altså ikke noget med at hun har tonset der ud af med alt muligt andet og derfor lagt sproget i baggrunden, dvs hun forstår også alt hvad der bliver sagt til hende.
Pigen er lige begyndt med nopget indslusnings tam tam til BH´en, og jeg skal da lige love for at det ahr hjulpet på hendes sprog, ikke at hun taler lige så godt som jeg er vand til børn i den alder gør, men sikke en udvikling... sådan er det tit når de begynder i BH, så er de bare tvunget til at tale så det kan forståes, og så gør de det også.

Lige det med at de forstår hvad der bliver sagt, er en ret stor faktor, det at de forstår på det nivo de skal kunne, fortæller også at deres sprog i langt de fleste tilfælde nok skal komme med, og de ekstrem få der ikke kommer med, kan få hjælp allerede fra BH´en af, og så skal de nok lære at tale så de kan forståes. Men forstår de ikke det der bliver sagt på det nivo de bør, så har man et problem... et problem din datter jo altså ikke har ;-)

Jeg kan nu godt følge din bekymring, mine 2 store unger har bægge tonset der ud af både med sproget og motorikken (de har været flere måbneder forand gennemsnittet, den store har så lige glemt de sociale spilleregler, ikke overderevet, men de er lidt svære for ham, mens den melmste som er 1 år ældre end hun entligt er på alle områder, har så ladet den boglige (tal og bukstever) blive tilbage på den alder hun entligt har) står jeg så med den yngste og hun stadig ikke kan gå når hun bliver 1 år, eller tale så hun er forstålelig for de fleste, tror jeg altså at jeg dør, eller noget i den stil, ikke at det er spor unormalt, det ved jeg udemærket godt, men mine børn går/taler alrtså bare ikke så "sent", det er jeg slet ikke vand til. Det mest tossede er at jeg gerne vil at den yngste netop ikke er lige så hurtig som de 2 store, men at hun er bedre til at følge gennemsnittet, samtidig ved jeg jo udemærket (både ved og erfaret) at der er kæmpe forskæld på børn, så at jeg sider nu og nærmest både frygter og håber at hun bliver mere normal, er dybt åndsvagt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.