For tidligt fødte tvillinger i skole som 5½ årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.586 visninger
2 svar
0 synes godt om
24. november 2009

hellemuzz

Hej,

Vil rigtig gerne høre fra andre forældre til for tidligt fødte børn evt. tvillinger der er startet i skole som 5½ årig (året før de fylder 6 år).

Normalt anbefales det er for tidligt fødte børn venter så længe som muligt med skolestart da mange af dise børn kan få problemer i skolen....

Men vi har vores grunde til at overveje en tidlig skolestart men også mange bekymringer!!!

Vores børn fylder 5 år 24. feburar 2010 og er født 3 mdr. for tidligt. Starten var især dramatisk for min søn men begge børn har siden hen indhentet meget og klarer sig flot.

Børnehaven siger de p.t. kan det de skal for at starte i skole og er på niveau med deres venner som er 6-9 mdr. ældre end dem, men de er i tvivl om de er følelsesmæssigt (pga. den umodne hjerne/ for tidlig fødsel)  er modne nok til at modstå skolens krav...

Suk det er en meget svær beslutning for alle deres bedste venner både i børnehaven og privat er fra 2004 og skal starte næste år. Hvis de bliver i børnehaven et år mere er der kun få børn tilbage som er fra '05 resten er jo små.......men på den anden side skal hjernen jo være moden nok og det kan et år mere i børnehaven give dem....men jeg synes hverken det ene eller det andet er godt nok.

Tror godt min søn kan nå at være klar til sommer, men er mere i tvivl om min datter. Min søn har lidt problemer med udtalelsen af S og T med arbejder godt på det og talepædagoen ser dte ikke som det store problem. Så tisser han i perioder i bukserne. Men han er nysgerrig og lærevillig. Kan stave til alle ugens dage og lægge tal sammen.

Min datter er helt renlig og hun er også intereresseret i skoelopgaver, men hun er spykisk mere følsom og trives bedst i velkendte rammer og når hun er godt forberedt.....

Det er en eget svær beslutning!!!

De skal jo skrives ind på skolen nu hvis de skal i skole til næste år.

Venligst Helle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2009

4xGreve

Heldigvis står jeg endnu ikke overfor den beslutning som du står overfor og det er faktisk en af dem jeg frygter mest, for træder man lidt forkert er jeg bange for at man kan gøre for meget "skade" men tænker lit som du beskriver dem atpå rigtig mange måder er de klar men der er nogen få måder de bestemt ikke er, men vil omvæltningen være så stor hvis det er deres egen venner de kommer til at gå med, hvis de kender næsten alle sammen? og hvad angår de voksene kan i jo evt. aftale at komme og mødes med dem et par gange inden skole start og komme og se skolen osv...

Forberede dem på alle mulige følesmæssige måder som det overhovedet kan lade sig gøre...

Men hvad føler du aller mest for?

Dengang Daniella skulle starte i DP (det er lidt noget andet men men men) der var hun slet slet slet ikke klar selvom hun var 1 år og 3 måneder, men vi havde ikke rigtigt noget valg og vi sprang derfor ud i det, det gjorde ondt de første par uger selvom jeg var med, men siden da er hun bare vokset og det var lige som om at det egentligt var godt for hende lige at få det "puf" i den retning, vi kan stadige have vores aftner hvor hun er overstimuleret men heldigvis har vi et godt samarbejde med hendes DP mor...

Jeg syntes du skal sætte dig ned og lytte til dig selv for jeg ved med sikekrhed at du rummer det rigtige svar for du står overfor et valgt hvor det er lige meget hvad du vælger så er det hverken det rigtige eller det forkert og jeg tror at du hæller mest til den ene side og havd så med at tag bind for øjene også gøre det du hælder mest til for det skal nok vise sig at være det rigtige!

Knus Stina mor til Daniella der er født i uge 26

Anmeld

4. december 2009

hellemuzz

Hej Stina.

Hvor har du egentlig ret!

Jeg hælder mest til en af siderne og det er at de skal følge deres venner så det er et godt råd tak.

Men er dog stadig meget i tvivl da fagpersoner der arbejder med børn ofte ser at de følsomme børn som FTF må gå om eller har svært ved tingene.....suk....

Har besluttet at vente med at tage nogen endelig beslutning til de fylder fem i slut februar.

God jul!

Venligst Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.