Den 20.04.04:
Stod op ved 8-tiden og spiste morgenmaden foran computeren, for at se om der var sket noget nyt i min mødregruppe på netbaby.dk, tiden gik og jeg kom til at tænke på, at barnet i maven ikke havde været så aktiv som den skulle være.
Da min kæreste kom hjem fra arbejde ved kl.17.30, ringede jeg til fødegangen og fortalte det som det var, at jeg havde mærket mindre liv.
På fødegangen kom vi ind på en modtagerstue, hvor en jordemor valgte, at køre en CTG, for at overvåge barnet, men hun kunne se på strimlen, at barnet ikke var så aktiv som det skulle være, så de valgte at scanne. Ind på stuen kom apparatet og en anden læge (tror jeg hun var) og en studerende. De scannede og fortalte, at alt ser fint ud.
Vi fik noget koldt at drikke og jeg fik 2 boller med marmelade, for at sætte skub i den lille. Der køres atter en CTG, for at se om barnet er blevet lidt mere aktiv, det var den. Vi fik så lov til at tage hjem.
Den 21.04.04:
Min kæreste skulle på arbejde og tog af sted ved 6-tiden, jeg kunne ikke sove mere, så jeg stod op og tændte for computeren, her sad jeg det meste af formiddagen og havde hellere ikke mærket meget til liv i dag. Nu gad jeg snart ikke mere. Jeg ringede atter til fødegangen, men her brød jeg grædende sammen, den jordemoder jeg snakkede med var meget sød og venlig, og ville meget gerne have mig ind til et tjek.
Så jeg satte mig ud i min bil og kørte af sted mod fødegangen.
Blev kl. 12.30 modtaget af en sød jordemoder, som viste mig ind på modtagerstuen. Her snakkede vi om, hvad der var sket de sidste 3 døgn. Jeg var meget grædende og spurgte, hvorfor jeg ikke måtte blive sat i gang, når jeg nu var 9 dage over termin.
Men jeg fik at vide at man kun satte fødslen i gang, hvis der var noget i vejen med barnet, eller hvis man var gået 14 eller flere dage over tid.
Jeg fik også at vide, at der kunne være komplikationer ved at sætte en fødsel i gang, det kunne være at fødslen trak ud og det så endte med kejsersnit også videre.
Jordemoderen valgte at kører en CTG. Den blev kørt i rigtigt lang tid. Hjertelyden lå meget fint. Barnet var dog ikke meget for at røre sig, så jeg fik noget koldt vand at drikke, for at få barnet til at bevæge sig. Jeg skulle prøve at skifte stilling, for at se om det ville gøre at barnet blev mere aktivt.
Efter alt det kolde vand var tissetrangen ved at være stor og jeg blev nød til at komme af med vandet. Jeg spurgte om man må snakke i mobiltelefoner på fødegangen, da jeg lige ville give min kæreste besked. Men det måtte man ikke, men man kunne ringe ude fra altanen af. Jeg fik fat i ham og fortalte, hvordan landet lå, han kom ud til mig.
Mens jeg ventede på ham, ventede jeg også på lægen, der skulle fortælle, hvad der videre skulle ske.
Da ham kom forklarede han, at han lige skulle snakke med overlægen om igangsættelse.
Der gik lidt tid og jeg/vi fik grøn lys for at blive sat i gang, der faldt en stor sten fra mit hjerte og jeg var ved at græde af bare glæde.
Kl. 17.00 kom jeg ind på stue 7 og op i sengen og slappede lidt af, efter ca. 40 min i sengen kom en ung jordmoder ind med en pille som skulle ligges op i skeden for at sætte fødslen i gang.
Jeg skulle ligge stille med pillen i ca. 1 time. Kl. 18.36 fik jeg CTG-apparatet på, som skulle overvåge barnet. Jeg lå og slapper af og lyttede til barnets hjertelyd, den skønneste lyd i hele verden, når man ikke havde mærket meget liv de sidste 3 dage.
Kl. 19.10: Barnets hjerte slog med 150-160 slag pr/minut, men på et tidspunkt steg den til 165-170 slag i minuttet og jordmoderen løb hele tiden med den strimmel, der kom ud af maskinen for at vise den til en læge, men det hele var som det skulle være. Jeg fik også taget temperaturen som viste sig at være 36,5 gr.
Imens jeg lå og slappede af kørte min kæreste hjem og hentede tasken og tog min mor med som skulle med til fødslen.
(fortsætter)
Anmeld