Provera, pergotime men ingen metformin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.845 visninger
9 svar
0 synes godt om
12. november 2009

Dorthe1986

Ja så er det bekræftet, jeg har også PCO

Har ikke haft min mens i over 8 måneder, så havde det jo på fornemmelsen. Var på gynækologisk ambulatorium for anden gang igår, men er lidt utilfreds med det hele... Den første gynækolog jeg havde var den sødeste unge kvinde så gik ud fra at jeg skulle op til hende igen anden gang, men nej denne gang var det en overlæge og en ung studerende tror jeg. Problemet var bare at de begge var polske og hans dansk var virkelig ringe, ikke så fedt i en situation der er så vigtig. Men han var dog rimelig professionel. Han satte mig på Provera (det samme som Perlutex), hvor jeg skal tage to tabletter i 10 dage og så når min mens kommer skal jeg så tage pergotime. Da jeg er noget overvægtíg mente jeg selvfølgelig også at det var en ide at komme på metformin, som en hjælp til vægttab, som han også nævnte. Men det ville han ikke rigtig, han mente jeg selv skulle klare det, dog ville der være mulighed for det senere. Men nu har jeg læst bogen Spis dig gravid, og der står at metformin er godt de første uger af graviditeten, uanset hvad, da det modvirker de mange spontane aborter som PCO-piger desværre kan komme igennem. Så ved ikke rigtig hvad jeg skal synes....

Kan man måske gå til sin egen læge? og få hende til at give metforminen, eller skal jeg vente og se det hele lidt an?

Synes det er lidt forvirrende det hele....

p.s nogen der ved hvor hurtigt det går med Provera? altså hvor hurtigt man får sin mens?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2009

Mutti2

Dorthe1986 skriver:

Har ikke haft min mens i over 8 måneder, så havde det jo på fornemmelsen. Var på gynækologisk ambulatorium for anden gang igår, men er lidt utilfreds med det hele... Den første gynækolog jeg havde var den sødeste unge kvinde så gik ud fra at jeg skulle op til hende igen anden gang, men nej denne gang var det en overlæge og en ung studerende tror jeg. Problemet var bare at de begge var polske og hans dansk var virkelig ringe, ikke så fedt i en situation der er så vigtig. Men han var dog rimelig professionel. Han satte mig på Provera (det samme som Perlutex), hvor jeg skal tage to tabletter i 10 dage og så når min mens kommer skal jeg så tage pergotime. Da jeg er noget overvægtíg mente jeg selvfølgelig også at det var en ide at komme på metformin, som en hjælp til vægttab, som han også nævnte. Men det ville han ikke rigtig, han mente jeg selv skulle klare det, dog ville der være mulighed for det senere. Men nu har jeg læst bogen Spis dig gravid, og der står at metformin er godt de første uger af graviditeten, uanset hvad, da det modvirker de mange spontane aborter som PCO-piger desværre kan komme igennem. Så ved ikke rigtig hvad jeg skal synes....

Kan man måske gå til sin egen læge? og få hende til at give metforminen, eller skal jeg vente og se det hele lidt an?

p.s nogen der ved hvor hurtigt det går med Provera? altså hvor hurtigt man får sin mens?

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med svar.

Ville bare lige sende dig mine varmeste tanker. Jeg håber virkeligt at det snart lykkedes for jer!!

Jeg krydser alt hvad jeg kan for jer

KÆMPE knus Pernille

Anmeld

12. november 2009

Becks

Dorthe1986 skriver:

Hejsa...

Jeg fik konstateret PCO i August 2007, jeg har altid haft mange problemer med min mens, hvor den udeblev flere måneder, det gjorde den også i 2007, og da jeg endelig fik min mens i starten af Agust, der blødte jeg så meget, så jeg blødte igennem hver 10 min af både bind og tampon, kom til lægen, der sendte mig akut på Hvidovre Gyn afd. Der scannede de mig, og jeg fik af vide at jeg havde PCO. De satte mig i behanding med nogle blødnings stoppende piller, og da min mens stoppede nogle dage efter, skulle jeg starte op på Perlutex i 10 dage, når jeg så ville få min mens igen, skulle jeg fremover tage perlutex på 16 dagen i 10 dage. Nu er jeg så på Provera fordi Perlutex jo er udgået.

Det burde gå rimelig stærkt, mit umiddelbare gæt er, at du vil få din mens en 10-14 efter du er færdig med pillerne. Skal du blive ved med og tage dem? Jeg har selv valgt det, da jeg ellers SLET ikke får min mens hvis jeg ikke tager dem. Hvad gør det der Pergotime? Jeg ville også gerne på Metformin, men min Gyn. vil heller ikke give mig dem, jeg har tænkt på at gå til lægen og håbe han vil give mig dem, da jeg også er overvægtig, har dog tabt en del kilo de sidste par måneder, men ville gerne på dem, så er der måske heller ikke så lang ventetid med projekt baby, når jeg finder manden i livet..

Knus Beck, som havde en SA i starten af året

Anmeld

12. november 2009

oo

åh nej dog

Jeg har ikke selv PCO, så jeg ved ikke ret meget om det eller om den medicin du får, men du skal alligevel have et kram, for det er så barskt en besked du har fået - og så i en halvdårlig situation, ØV!

jeg har selv taget Pergotime i min IUI behandling, som en del af ægmodningshormonerne og det har virket optimalt for mig alle gange pånær denne sidste gang, så forhåbentlig sker det samme for dig

Anmeld

14. november 2009

Dorthe1986

Tutter skriver:

Hejsa...

Jeg fik konstateret PCO i August 2007, jeg har altid haft mange problemer med min mens, hvor den udeblev flere måneder, det gjorde den også i 2007, og da jeg endelig fik min mens i starten af Agust, der blødte jeg så meget, så jeg blødte igennem hver 10 min af både bind og tampon, kom til lægen, der sendte mig akut på Hvidovre Gyn afd. Der scannede de mig, og jeg fik af vide at jeg havde PCO. De satte mig i behanding med nogle blødnings stoppende piller, og da min mens stoppede nogle dage efter, skulle jeg starte op på Perlutex i 10 dage, når jeg så ville få min mens igen, skulle jeg fremover tage perlutex på 16 dagen i 10 dage. Nu er jeg så på Provera fordi Perlutex jo er udgået.

Det burde gå rimelig stærkt, mit umiddelbare gæt er, at du vil få din mens en 10-14 efter du er færdig med pillerne. Skal du blive ved med og tage dem? Jeg har selv valgt det, da jeg ellers SLET ikke får min mens hvis jeg ikke tager dem. Hvad gør det der Pergotime? Jeg ville også gerne på Metformin, men min Gyn. vil heller ikke give mig dem, jeg har tænkt på at gå til lægen og håbe han vil give mig dem, da jeg også er overvægtig, har dog tabt en del kilo de sidste par måneder, men ville gerne på dem, så er der måske heller ikke så lang ventetid med projekt baby, når jeg finder manden i livet..

Knus Beck, som havde en SA i starten af året

Puha en omgang du har været i gennem Jeg fik at vide at hvis jeg ikke havde fået min mens en uge efter jeg var stoppet med perlutex skulle jeg til kontrol...

Pergotime det er for at give mig ægløsning.

Har virkelig også overvejet at gå bag om ryggen på min gynækolog og tage til min læge og hører om ikke hun vil give mig metformin. Det er jo ikke fordi jeg ikke vil gøre noget selv for vægttabet, men mere fordi at metformin til pco piger også skulle forebygge netop spontane aborter, svangerskabsforgiftning og alt det der, som pco piger lider lidt mere under end andre...

Anmeld

14. november 2009

ønskebørn74

Dorthe1986 skriver:

Hej Dorte..

Jeg har i lang tid været klar over at vi ikke kunne få børn normalt... Men først nu fået at vide jeg har PCOS... Jeg har taget Provera de sidste 2cyklus... Under den nye udredning... Og de er bare super til mig... Perlutex gav slet ikke den samme menstruation... Jeg fik den 2-4dage efter jeg stoppede med pillerne... Og jeg kunne bare mærke... at nu er det på vej... Den negative del var humøret... Gik fra ekstace... Til kuldkælderen... Men jeg tager det som tegn på at det virker... Det er jo sådan jeg har det ved min naturlige mens... Engang hvert 2.år...

Lene

Anmeld

14. november 2009

MM1987

Hej...

Jeg har også lige fået konstateret PCO, jeg indtil videre kun cyster, mine hormon tal er normale..

Jeg har fået provera som skal tages i 10 dage, og har så fået afvide at min mens burde komme 2-3 dage efter jeg er stoppet med pillerne. 

Jeg kan ikke lige huske hvilken dag, me efterfølgende skal jeg så tage pergotime. På 10. dagen skal jeg så til scanning igen for at se om det har virket og om der er nogen gode æg på vej...

Håber det virker for dig...

Anmeld

14. november 2009

Becks

Dorthe1986 skriver:

Puha en omgang du har været i gennem Jeg fik at vide at hvis jeg ikke havde fået min mens en uge efter jeg var stoppet med perlutex skulle jeg til kontrol...

Pergotime det er for at give mig ægløsning.

Har virkelig også overvejet at gå bag om ryggen på min gynækolog og tage til min læge og hører om ikke hun vil give mig metformin. Det er jo ikke fordi jeg ikke vil gøre noget selv for vægttabet, men mere fordi at metformin til pco piger også skulle forebygge netop spontane aborter, svangerskabsforgiftning og alt det der, som pco piger lider lidt mere under end andre...

Hej igen..

Ja, det har været hårdt - Men det hårdeste har dog været, at jeg fik af vide jeg ikke ville kunne få børn på naturligvis, det var sgu et hårdt slag for mig!

Har været til kontroller de sidste par måneder, og der fik jeg af vide, at jeg slet ikke ville kunne få børn ved fertilitetsbehandling heller, fordi jeg slet ikke danner ægløsninger overhovedet.. Undre mig meget min gyn ikke har nævnt pergotime for mig  Måske jeg skulle tage op til lægen og snakke med ham om dem også, for hvis de kan sætte en ægløsning i gang hos mig, ville det da være PERFEKT..

Anmeld

14. november 2009

Pia

Nu har jeg ikke lige læst de andres svar, men jeg spurgte også min læge og gyn om metformin, da vi var i behandling, netop for og tabe mig..

Men da alle de blodprøver de havde taget ikke vidste den mindste smule spor af at mit stofskifte skulle være i uorden, så ville de ikke give mig det..

Metformin er jo et sukkersyge præparart og det er jo ikke noget man bare sådan lige skal tage..

Kan sagtens følge dig i at det er træls du ikke må få det.. Men tror bare heller ikke din egen læge gir grøn lys for det..

Men held og lykke med det andet.. Håber det lykkes for dig..

Anmeld

16. november 2009

Dorthe1986

Tak for jeres svar

Ved godt at man ikke bare giver metformin, men læste i "Spis dig gravid" at det ikke handler om hvorvidt ens stofskifte er dårligt eller ej, hvorvidt de giver metformin, men det hjælper til et stabilt insulinniveau. Mange piger med pco kan hjælpes med en insulinsænkende kost og det er netop det metformin kan hjælpe med. Og så er der jo lige det med de spontane aborter, svangerskabsforgiftninger som pco-piger har større risiko for end "de normale" det hjælper metforminen også på.

Håber bare sådan det hjælper det vi er i gang med nu

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.