Storesøskende er de klogeste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.568 visninger
4 svar
0 synes godt om
16. april 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Nyhedsavisen

Hvis storebror eller storesøster opfatter sig selv som mest intelligent, så er det mere end ren og skær indbildning, viser ny undersøgelse.

Altid hurtigst i replikken. Altid dygtigst i skolen. Altid mest kvik.

Sådan er det ofte med storesøskende – ikke blot ifølge deres egen selvopfattelse – men nu også ifølge ny forskning.

En netop offentliggjort tysk undersøgelse i Tidsskriftet Intelligence fastslår således, at de ældste børn i en søskendeflok oftest har en højere IQ end deres yngre søskende. Det skriver det engelske dagblad The Times.

Mindre opmærksomhed
Undersøgelsen er baseret på gentagne IQ-tests af omkring 1000 børn, som er blevet foretaget fra de blev født til de fyldte 18 år. Og her viste tallene, at den rækkefølge, børn bliver født i, har indflydelse på intelligensen. Den førstefødte klarede sig således bedre ved samtlige test end den andenfødte, som så igen klarede sig bedre end den tredjefødte, og så videre.

En af de mest udbredte og anerkendte forklaringer på fænomenet er, at en families overskud, både fysisk, psykisk og økonomisk, skal fordeles på flere børn. Det betyder, at det ældste barn vil komme til at opleve mere udelt opmærksomhed og stimulering fra sine forældre, end de yngre børn.

Mindre overvægt
Udover intelligens peger forskning også på, at søskenes placering i flokken kan være med til at bestemme personligheden, moralen, og ja, endda vægten. Ifølge en japansk undersøgelse var de yngste børn i en søskendeflok således mindre tilbøjelige til at blive overvægtige end deres storesøskende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2008

Honningblomst

Ja, da...det kan da ikke være anderledes..;) og sådan tror jeg også det er med mine unger. I hvert fald hvis vi taler klogest når det handler om at kunne det der forventes...dygtig i skolen osv. Men nu er der jo heldigvis mange forskellige intelligenser.
Knus Eva...ældst..;)

Anmeld

17. april 2008

Bamseboet :D

jeg 28 år er den ældste..

mine søskende er

25år Hel søster
19år halv søster
17år halv søster
14år halv Bror

Jeg ved ikke om jeg vil give undersøgelsen ret i det...

specielt søster 25 og 17 er ret "kloge". vi andre 3 vil jeg betegne som ganske almindelige, dog en smule skøre, som fx opdrætter rokker ved navn Ricco osv...

mht overvægt, vil jeg sige, JA jeg er klart den største af alle os søskende, men jeg er først blevet stor efter jeg i 2001 mødte min nu værende mand. HAN kan lave mad!! :P

(H)knus fra Helle, som synes det er en mærkelig undersøgelse:S...

vi kan ikke alle være lige kloge, og een skal jo være det, så skal vi ikke bare sige det er mig ???

Anmeld

17. april 2008

Pia.

tja.... min søster og jeg følges nu meget godt i dumhed ;) *GG* eller var det omvendt...:P
Af mine egne tre børn er det lidt svært at sige, men Mikkel er meget kvik og langt foran de andre i skolen.. Nu må jeg se med Mille hvordan hun bliver I skolen Her hjemme er Mille nok lidt gammel klog men Mikkel har stadig svar på det meste.. og lidt de sjoveste ting...

KNUS PIA - som er storesøster, og faktisk når jeg tænker over det er klogere end min søster på mange områder...

Anmeld

17. april 2008

finkedinke

Tja, selv om jeg er den ældste:-) og helt sikkert vil huske at fortælle min bror om undersøgelsen, tror jeg nu ikke meget på alle de undersøgelser der dukker op fra tid til anden.
Min yngre bror er helt klart den klogeste til at regne ud hvordan han skal få tingene vendt til sin egen fordel, han er helt klart bedre til at læse kort, til at regne, til at køre bil og meget andet.
Men jeg er da heller ikke helt uden evner det er bare på andre områder. (noget skal jeg jo bilde mig selv ind haha) Vi kan i virkeligheden ikke sammenlignes.

Mine egne børn er heller ikke ens den store pige var og er stadig hurtig til alt. Den yngste pige er ørebarn og har været forsinket med sprog og motorik pga ørene.

Min mand er også storebror og helt klart den kvikkeste i den del af byen. Men niveauet er også ret lavt i den familie. Kan nogen se glimtet i øjnene:)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.