En umuligt økonomisk situation ved skift fra dagpl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

782 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. maj

Anonym trådstarter

Jeg har brug for lidt råd, for jeg er så ked af det lige nu, og ved ikke hvem jeg ellers kan spørge.
Min dreng går hos en privat dagplejemor, og har gjort det i lidt over et år. For et par måneder siden fandt vores dagplejer ud af  at hun nok ikke har kompetencer til at beholde min dreng, da han udviser tegn på autisme og er blevet lidt vanskeligere at håndtere. Det er jo fair nok.
Hun har spurgt ind til hvornår vi kan få plads til det offentlige tilbud, som vi står nr.1 til, men har jo i længere tid bare takket nej til, da han trivedes fint i nuværende private tilbud. Hun har sagt, at det ikke haster, men vi måtte gerne sige ja næste gang  vi får tilbuddet. Jeg har hele tiden oplyst om, at vores behovsdato var automatisk blevet rykket til 1.november.
Vi har ellers inddraget ppr, og hendes tilsynspædagog, for at fremskynde udredning, lige så snart hun udtrykte, at nu er der behov for det.
For et par uger siden, siger hun så, og skriver til mig, at jeg gerne skal ringe til pladsanvisningen og rykke behovsdatoen til 1.maj, og at det mener hendes tilsynspædagog også. Det gør jeg. Og i denne her uge får vi så tilbud om opstart allerede 1.juni.
Problemet er så bare, at ifølge kontrakten, skal jeg betale for løbende måned, + en fuld måned. Samtidig får jeg brev fra kommunen om at tilskud til privat pasning ophører fra 1.juni, da drengen jo starter i det offentlige. Så jeg står med en regning på 13000 til dagplejen for juni, for det koster det uden tilskud, + betaling for det offentlige for juni. Det er lige 17000 jeg skal diske op med her den 1.juni.
Jeg er helt vildt ked af det. Forstår godt vi har en kontrakt, men vi har en særlig situation, og dagplejemor har selv bedt om at rykke behovsdatoen. Men hun har ikke tænkt sig at afvige fra kontrakten. Jeg har altså ikke bare alle de penge liggende, hvad gør jeg?��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj

Anonym

Altså i princippet er der vel hende som ophæver kontrakten fordi hun siger hun ikke her kompetencerne og beder jer rykke datoen til 1 maj, så tænker vel ikke hun kræver betaling for løbende månede ? Har I snakket med hende ?

Anmeld Citér

14. maj

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Altså i princippet er der vel hende som ophæver kontrakten fordi hun siger hun ikke her kompetencerne og beder jer rykke datoen til 1 maj, så tænker vel ikke hun kræver betaling for løbende månede ? Har I snakket med hende ?

Ja, hun henviste bare til kontrakten, og så grinte hun lidt og sagde mod min søn "ja, du er da en dyr dreng, hva'?"

Anmeld Citér

14. maj

Anonym

Anonym skriver:

Ja, hun henviste bare til kontrakten, og så grinte hun lidt og sagde mod min søn "ja, du er da en dyr dreng, hva'?"

Der må være nogle I kan rådføre jer med. Det er ikke rimeligt at I på dagplejers opfordring skal fremskynde datoen for opstart i ny pasning, for så at skulle dobbeltfaktureres.  

Er muligheden at det nye tilbud kan begynde 1. juli i stedet, så I kan nå jeres opsigelse hos nuværende dagplejer? Og så må hun jo have jeres barn en måned mere. Medmindre hun vil indgå en aftale med jer om at I stopper betaling fra 1. juni. 

Nogle kan finde pengene og andre kan ikke. Men uanset så er det mange penge for en ydelse man reelt ikke får og som man ikke selv har valgt. 

Anmeld Citér

14. maj

Anonym

Anonym skriver:

Ej det ville jeg simpelthen ikke acceptere, når du faktisk bare har gjort hvad hun har bedt om, så ville jeg sige til hende, at jeg så måtte være nødt til at lade ham være hos hende indtil børnehave, medmindre vi selvfølgelig så bort fra den løbende månede når han nu bliver rykket på hendes opfordring, fordi hun ikke er i stand til at varetage hans behov, som hun vel også skal ifølge kontrakten 

Du er nødt til selv at tage den, for der er ikke noget hjælp at hente ved kommunen eller andre steder 

Anmeld Citér

16. maj

Anonym

Dét er dælme frækt det der.. jeg er selv privat og har samme bestemmelse og vil altid holde på den hvis forældre opsiger pladsen. Men hvis JEG opfordrer folk til at smutte før tid så er det moralsk ikke rimligt at opkræve betaling for fuld opsigelsesperiode.. 

Har hun en forventning om at hun ikke skal passe barnet den sidste måned? 

Når nu I har det på skrift at det er hendes opfordring så vil jeg mene at det bør fritage jer for betaling. I gør jo kun som hun har ønsket, og hun ved jo godt I får tilbudt en plads hurtigt ved at rykke behovsdatoen frem.. Jeg ville på skrift oplyse at I nægter at betale for pladsen den sidste måned, da I udelukkende har gjort som hun har ønsket og har opfattet hendes ønske om at rykke behovsdatoen som et udtryk for at hun har ønsket at afslutte kontrakten før tid. Det har I valgt at imødekomme, da opfordringen til dels bunder I at hun selv har sagt at hun ikke har kompetencerne til at imødekomme jeres barns behov. Dermed har hun selv givet afkald på den sædvanlige løbende måned + 1 md. 

Men måske skal I prøve lige at skrive inde i "spørg en advokat" på fb.. de kan måske hjælpe jer med et svar. Vil godt understrege at jo mere I har på skrift om at hun ikke kan understøtte barnets behøv ordentligt og at hun ønsker I opsiger pladsen osv så bedre står I.

Hun skal i øvrig selv tage den i retten, evt med hjælp fra hendes fagforening for at kræve den måneds løn udbetalt

Skynd dig også at ring til pladsanvisningen. De kan ikke gøre noget ifht den private plads men I kan måske få rykket opstarten en måned det nye sted. Sig det som det er at det er på den privates opfordring I har rykket behovsdatoen men nu holder hun på fuld opsigelsesperiode og I ikke har pengene til en dobbeltplads. Måske I er heldige at de kan rykke den og så må den private jo passe jeres barn den sidste måned også.. 

Øv jeg bliver helt vred på jeres vegne.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.