Messengergruppe - er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

100 visninger
6 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
I går kl. 06:26

Anonym trådstarter

Det er ikke verdens største problem, men jeg vil gerne høre jeres mening: 

Er det okay at skrive (arbejdsrelaterede) beskeder i en Messengergruppe for seks kolleger midt om natten (mellem midnat og 5)? 
Bør den, der skriver, tænke på, om andre i gruppen evt. vågner ved, at beskeden tikker ind, eller er det de andres problem, at de sover med mobilen tændt og hører beskeden gå ind (og læser den i den tro, det er vigtigt)? 

Hvad er takt og tone her? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

I går kl. 07:19

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det må være modtagerens problem. Der er efterhånden ret mange muligheder for at indstille mobiler så uvigtige notifikationer ikke forstyrrer om natten. Jeg tilskriver det nysgerrighed hvis man ikke kan lade arbejdschatten ligge, men det må kunne tøjles.

Anmeld Citér

I går kl. 07:20

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg synes i det hele taget at det er mærkeligt, at arbejdsrelaterede beskeder foregår via Messenger. Det burde foregå ad mere officielle kanaler som mail eller sms.
Men der kan måske være jobs hvor det giver mening.

Men generelt synes jeg da heller ikke at man skal skrive til sine kollegaer om natten. Men hvis man f.eks. er syg og skal melde det, så kan det jo give god mening.

Dog vil jeg sige, at det er op til hver enkelt at have notifikationer slået fra når man sover.

Anmeld Citér

I går kl. 08:00

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Altid lydløs, når man sover. Men der ud over ja, hvis det er udelukkende arbejdsrelateret (og ikke privat), så synes jeg at det er en upassende kanal at kommunikere på. Vær desuden meget opmærksom på om det lever op til arbejdspladsens IT-sikkerhedskrav, GDPR, osv...

Anmeld Citér

I går kl. 09:30

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså tænker ikke at man skriver noget arbejdsrelateret på Facebook eller messenger, det forgår vel over arbejdsmail, men hvis det er sådan en besked ala " ej nu kaster kornelia op, er der nogen som kan åbne for mig i morgen"

Synes jeg det er ok 

Anmeld Citér

I går kl. 12:58

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg er udpræget B-menneske og sidder derfor tit om aftenen og arbejder især da børnene var små for så gav det mening at arbejde kortere i dagtimerne og lægge noget arbejde efter sengetid.

Og personligt skriver jeg ofte mails efter kl 16 - men og her kommer den med takt og tone ind - jeg forventer på ingen måde at nogen reagerer på de mails før tidligst næste dag. 

Når man har en kollega gruppe på sociale medier får den lidt en karakter af en blanding mellem privat og arbejde - og tænker egentlig at hvis personen skriver kl 1 om natten, så er det fordi de arbejder og vil være sikker på ikke at glemme at informere og derfor sender den afsted - og måske forventer at de fleste enten har notifikationer slået fra mens man sover eller ikke sover med telefonen ved sengen. Men er det et problem, så må man jo tage samtalen omkring hvornår der må skrives i tråden og omkring hvad. For alle har helt sikkert deres helt egne holdninger, og der er sikkert også forskel fra firma til firma hvordan man plejer at gøre det.

Anmeld Citér

I går kl. 14:40

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Jeg ville dælme aldrig lave en messengergruppe der var arbejdsrelateret. Men det er nok pga mit fag at man ikke gør det. Arbejder med kommunikation. Og Jeg er sjældent venner med kolleger på Facebook.  Men:

1) synes man bør lave fælles spilleregler hvis man vælger at bruge et socialt medie til arbejdsrelaterede emner - fx hvornår må man forstyrre og hvad må man skrive om.

2) jeg sender aldrig mails udenfor arbejdstid - kan “time”mine beskeder så de sendes om morgenen hvis jeg af en eller anden grund skriver om aftenen. Synes det er et virkelig dårligt signal at sende hvis man sender mails til kolleger om natten eller sygt tidligt om morgenen. 

3) det må være virkelig stressfremkaldende at slå sin tlf fra forstyr ikke om morgnen og så starte dagen med en lang messengertråd som man skal forsøge hitte ud af. Så personligt synes jeg at i bør overveje om I skal bruge Messenger som kommunikationskanal. For hvad vil I gøre den dag det kommer en kollega der ikke er på Messenger/facebook? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.