Meheju skriver:
Hejsa
Vi har et hold venner, hvor deres drenge går godt i spænd med vores dreng og de sidste år har vi også holdt nytår sammen.
Dog kan det for mig virke lidt underligt, når vi evt snakker om vi skal noget sammen (det er oftest mig og veninden) alle sammen, så bliver svarene lidt tøvende, og hvor parret egentlig ikke melder tilbage på noget. Vi havde for eks snakket om for et par år tilbage at vi skulle til sverige, det får vi intet svar på, men jeg finder ud af senere hen at de er taget afsted med nogle andre. Det er jo ikke forbudt men så vil jeg egentlig gerne at de melder klart ud at de ikke gider.
Her op mod jul havde vi snakket om vi skulle på juletur og igen det her tøven og intet svar. Vi aftaler det så med vores nabopar at vi vil afsted og da jeg fortæller veninden det, bliver hun meget fornærmet kan jeg hører, og får af vide om det ikke var det vi havde aftalt. Men de var jo aldrig vendt tilbage med en dato.
Fornærmelsen kom bag på mig og vidste slet ikke hvad jeg skulle sige. Nu er spørgsmålet kan jeg tillade mig at uddybe det for hende hvorfor vi vælger naboparret så hun ved det eller skjal jeg bare lade den ligge og igen til næste forslag af ting vi skal finde mig i det tøvende svar??
Hvis aftalen var, at de skulle vende tilbage med en dato, og at det skulle ske inden en bestemt dato, er der ikke nogen grund til hendes fornærmelse/skuffelse. Men hvis det ikke er blevet formuleret, så synes jeg, det ville have været god stil fra jeres side at kontakte dem og høre, om de var interesserede, for nu ville I gerne have det på plads.
Deres tøven skyldes formentlig, at de ikke er tidligt ude med diverse planlægning og kalenderjonglering. Jeg ville nok heller ikke kunne regne ud, at en tur op mod jul skulle fastlægges i starten af november. Så hvis nogen gerne ville afsted med os, ville jeg værdsætte, at de lige meldte tilbage, at nu var tiden altså inde til at beslutte en dato.
Jeg tror, det vil være hensigtsmæssigt, at I skriver sammen om den slags, så I - begge parter - har på skrift, hvad I aftaler eller ikke aftaler. Hvad der bliver sagt i en snak, bliver sjældent så konkret, at begge parter ved, hvad hinanden forventer. Så følg det op med en sms eller lignende.
I er ikke ens, når det gælder planlægning, men hvis I gerne vil foretage jer noget sammen, så er det da en skam at lade det ødelægge af jeres forskelligheder.