Hvad ville du gøre ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

795 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. september

Anonym trådstarter

Jeg har tre børn. Den mindste går stadig i børnehave. Den store kommer senest i seng og er rigtig god til at styre det selv i forhold til hvornår vækkeuret ringer. Den mindste skal i seng 7:30 plus minus og sover på Max 15 minutter. Den mellemste plejer jeg for det meste at putte samtidig, ofte er hun træt, men hun kan slet ikke falde i søvn. Samtidig med det, er hun bare ofte super træt om morgenen. Men hun vender og drejer sig osv. og kan slet ikke falde i søvn. Nogle gange kan jeg ligge og putte hende i over en time. Hun vil ikke ligge “alene” hvor jeg går ud af værelset og det bliver hun ked af. Og ligger så bare og græder. Og det gør ondt. Det “ødelægger” ofte aftenhyggen med den store også. Da jeg også skal i seng, og rigtig gerne kl.21 da jeg skal op kl.5-5:30 og skal kunne fungere. 

Jeg har nu overvejet om jeg skal lade den mellemste blive længere oppe, og lade hende aftenhygge med mig og den store. 

hvad havde du gjort / hvad gør I hjemme ved jer ?

har brug for gode råd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har tre børn. Den mindste går stadig i børnehave. Den store kommer senest i seng og er rigtig god til at styre det selv i forhold til hvornår vækkeuret ringer. Den mindste skal i seng 7:30 plus minus og sover på Max 15 minutter. Den mellemste plejer jeg for det meste at putte samtidig, ofte er hun træt, men hun kan slet ikke falde i søvn. Samtidig med det, er hun bare ofte super træt om morgenen. Men hun vender og drejer sig osv. og kan slet ikke falde i søvn. Nogle gange kan jeg ligge og putte hende i over en time. Hun vil ikke ligge “alene” hvor jeg går ud af værelset og det bliver hun ked af. Og ligger så bare og græder. Og det gør ondt. Det “ødelægger” ofte aftenhyggen med den store også. Da jeg også skal i seng, og rigtig gerne kl.21 da jeg skal op kl.5-5:30 og skal kunne fungere. 

Jeg har nu overvejet om jeg skal lade den mellemste blive længere oppe, og lade hende aftenhygge med mig og den store. 

hvad havde du gjort / hvad gør I hjemme ved jer ?

har brug for gode råd 

For mig lyder det som en rigtig dårlig ide at lade hende være længere oppe når hun i forvejen er overtræt, hvilket højst sandsynligt er grunden til at hun ikke kan falde i søvn om aftenen. 

jeg ville i stedet putte hende tidligere inden at overtrætheden rammer hende. Måske 30 minutter tidligere end normalt. 

Anmeld Citér

22. september

Anonym

Da mit barn var mindre, fandt jeg ud af at putte tidligere end jeg lige havde forestillet mig. Han kom normalt i seng kl 20 og det tog mindst en time at putte. Så sagde en kollega at jeg sku prøve kl 19, det gjorde jeg, og han sov som en sten på 5 min.

Man skal ramme 'søvntoget'- er barnet først overtræt er det længe om at falde i søvn. 

Anmeld Citér

22. september

Anonym

Jeg hopper i med de andre - du skal tænke omvendt og putte tidligere. Det har været vores første træt med alle tre unger, når de i perioder har haft svært ved at give slip på dagen. 

Anmeld Citér

22. september

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Nu skriver du ikke aldre på børnene

Her kommer den 3 årige i seng kl 19

Den 6 årige kommer i seng mellem 19 - 20 afhænger af hvor træt hun er, det kan vi sagtens vurderer på humøret.

De store på 8 og 9 år kommer i seng kl 20.

Her afhænger det af om de kan komme op om morgenen, fremfor hvor længe de er om at falde i søvn - vi sidder ikke hos nogen af dem, det har vi ikke rigtig tid til, når de små bliver lagt laver vi ofte skoleting med de store, når de store bliver lagt gør vi klar til næste dag

Anmeld Citér

23. september

Anonym trådstarter

Hej igen. Tak for alle svar. Igår ende hun med først at sove 21:30, jeg puttede hende 20:15-20:30 og hun sov først 21:30. Hun sov igennem hele natten. Jeg har generelt erfaret at lægger jeg hende tidligere end jeg normalt ville have gjort, vågner hun om natten. 
Imorges vågnede hun først da hun blev vækket kl.6:30, helt frisk og fint humør. Intet at bemærke der. 
Jeg synes det er svært at vide hvordan jeg skal gribe det an. 

Anmeld Citér

23. september

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville nok lærer mit barn, at falde i søvn selv. Det er et skråplan, at skal bruge halve og hele timer på, at ens barn ikke kan sove selv. Der kan selvfølgelig være dage, hvor der er behov for ekstra omsorg, men ikke hver dag. 

Så ville jeg nok bare putte tidligere. Det ændre nok ikke noget på en dag, men på sigt

Anmeld Citér

23. september

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er svært at rådgive andre, for vores pædagogik og temperament er jo forskellig. Jeg ved heller ikke hvor gammel dit barn er.

Jeg er personligt på holdet med at putte lidt tidligere, fast rutine, ingen skærme og så fastholde at sove selv. Det andet ville for mig være urealistisk (med mindre der var tale om noget særligt en enkelt aften eller to), for vi har børn i forskellige aldre og har hverken tid eller temperament til lange putninger. Hvis barnet fx var 7-9 år gammel ville putning nok være ved 19.30 tiden, indholdende at man måske fik lov at ligge og læse lidt på egen hånd fx et kvarters tid. Derpå slukke lys, sætte en rolig lydbog på og så godnat og kys.

Anmeld Citér

23. september

Anonym

Anonym skriver:

Hej igen. Tak for alle svar. Igår ende hun med først at sove 21:30, jeg puttede hende 20:15-20:30 og hun sov først 21:30. Hun sov igennem hele natten. Jeg har generelt erfaret at lægger jeg hende tidligere end jeg normalt ville have gjort, vågner hun om natten. 
Imorges vågnede hun først da hun blev vækket kl.6:30, helt frisk og fint humør. Intet at bemærke der. 
Jeg synes det er svært at vide hvordan jeg skal gribe det an. 

Hvor gammel er hun?

Anmeld Citér

23. september

Anonym

Hvor stor er den store??

Her hedder det senest kl 20 for begge de er 11 og 13 med mindre sport eller andre angementer. 

Den store falder hurtigt i søvn. Den lille høre lydbog.. Gerne den samme om of om igen.

Og de kan være en flytbar højtaler hvis du er bange for det bliver telefon kiggeri. 

Til tider hvis hun er meget kropsligt urolig låner hun et vægtæppe.. Dette er ikke hver dag. Men noget jeg bruger engang imellem. Jeg lægger aldrig sammen med hende da det ikke er en god løsning. Hun har alle dage haft at hun skal igennem dagen på en anden måde end ham.

Men ofte er ens sengetider bedre fordi at så der ikke en der går glip af noget. Den store kan du så aftale med kan lægge og læse eller høre bog men at de skal være i seng samtidig.

Det der hygge noget er ofte bedre i fredstid sådan at der ikke er en føjelse af forskel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.