Passe på sin teen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Ville du lade 3 mænd sove udenfor din teens dør, uden du selv var i nærheden?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.415 visninger
10 svar
27 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. juli

Anonym trådstarter

Sagen er den at min mand skal have 3 venner (mænd) på besøg. De skal spille brætspil, drikke et par øl. Vi bor i et meget stort hus, hvor vi har værelse i den ene ende, og min to på 10 og 14 ligger på førstesalen, hvor de har hver deres værelse og der er vores store stue op til deres værelser. 

Min mand ønsker så at de her 3 voksne mænd, skal sove her på førstesalen, mens min 14 årige er hjemme og sover deroppe også, og vi er helt her nede i den anden ende af huset.

Jeg var udsat for et overgreb da jeg var 14, og derfor er jeg måske farvet. Men er det forkert af mig at jeg synes det er en smule upassende at de her voksne mænd skal sove lige uden for min teens dør?

Min mand er meget utilfreds med mig, han synes jeg er langt ude.

Jeg kender ikke de her mænd så godt. Min mand ser dem til druk/spilaftener 1-2 gange om året, men de har kendt hinanden i mange år.

Han siger at han er sikker på hans venner ikke er pædofile. Tror heller ikke sådan om dem, men jeg er alligevel ikke villig til at tage nogen chancer. Man flager jo nok ikke med den slags tendenser.

Ved ikke hvordan jeg skal udtrykke mig, jeg synes bare ikke det er så passende med den sove konstellation.

Hvad tænker i?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Helt umiddelbart ville jeg ikke skænke det en tanke hvis min man fik spil-venner på besøg som også skulle overnatte. Men du har dine årsager til at være utryg ved det. Så mit forslag  er at du sover med dine børn i du og din mands seng/værelse og så sover din man på førstesalen med sine venner på madrasser eller i børnenes seng. Dog ville jeg ikke mistænkeliggøre alle mænd overfor dine børn men fortælle at det er fordi de har spillet og været oppe længe og skal have lov at snorke i fred. 

Anmeld Citér

30. juli

Anonym

Personligt ville jeg heller ikke have skænket det en tanke, men med din historik kan jeg godt forså du bliver bekymret/bange. Og den følelse skal du acceptere. Så lav du en hyggelig sleep-over med dine børn i dit soveværelse og lade mændene sove ovenpå. Fortæl at det er bedst, så de ikke kommer til at forstyrre når de engang går i seng. 

Anmeld Citér

31. juli

Anonym

Det er ikke upassende, at de tre mænd sover der, men du har de tanker, du har, og du skal kunne være tryg ved arrangementet, så sov med dine børn i soveværelset.
Jeg forstår godt, din mand har svært ved din indirekte mistænkeliggørelse af hans venner - det ville også såre mig, hvis nogen troede, at min mand kunne finde på at forulempe en teenager, og som mand må det være svært at rumme, at nogen kan få den tanke. Fortæl ham, at du godt ved, du er særligt følsom på dette punkt, og at det ikke handler om, at du ikke har tillid til hans dømmekraft.
Du nævner ikke bekymring for din 10-årige? 

Anmeld Citér

31. juli

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg ville personligt også blive meget ked af den mistænkeliggørelse der ligger i dine tanker - og jeg vil også foreslå at du er meget opmærksom på ikke at overføre din frygt og bekymring til dine børn. Det som er sket for dig er ekstremt tragisk og gør mig ondt, men heldigvis er det jo meget sjældent og ikke noget børn almindeligvis skal gå og frygte.

Noget helt andet er så: børn og teenagere skal vel som udgangspunkt ikke omgives af stangstive voksne - og det skal din mand og hans venner naturligvis tage hensyn til. Hvis deres druk er så voldsom (som jeg lidt synes at det lyder til i din besked), så hører det måske ikke helt til i et hjem med børn?

Anmeld Citér

31. juli

Anonym

Jeg har stemt ja

Det er venner af din mand, I er i huset, det er voksne mennesker, det er altså de færreste som kunne finde på at røre mindre årige og så især når det er en vens børn. Jeg synes faktisk din tanke er vildt skræmmende og tænker du bør søge hjælp, hvad gør du når de begynder at gå i byen osv .

Anmeld Citér

31. juli

Ekko

Profilbillede for Ekko

Jeg synes også, at du har brug for at bearbejde dine oplevelse. Det lyder som om, at du ser spøgelser. Det du har været udsat for er slet ikke normalt og kan godt forstå, at din mand stejler over sådan en mistanke mod hans venner. Hvis problematikken handlede om, at det er upassende, at de drikker sig fulde, mens børnene er hjemme, så kunne jeg forstå det. Men almindelige mennesker begår ikke bare lige vupti et seksuelt overgreb 

Anmeld Citér

31. juli

Anonym

Selvfølgelig skal du da passe på din 14 årige datter med fulde mænd i huset. Få hende ned til dig at sove og holde hygge tøse aften. Og ja måske er du farvet, men du passer godt på din datter

Anmeld Citér

1. august

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er vigtigt, at du viser forståelse for din mand i dette. Forestil dig, at du skal have veninder på besøg, og din mand vil have jeres værdigenstande låst inde imens for at undgå, at én af dem stjæler dem.
Det, du antyder, hans venner ville kunne gøre, er langt, langt værre end tyveri. Den mistanke må gøre ondt på ham, både som mand og som ven til de mænd, han har inviteret ind i jeres hjem. Han kan meget vel føle, at du indirekte sår tvivl om, at han kan passe på sin familie. 

Samtidig duer det jo ikke, at du vil være utryg, når de er der, så ja, lad børnene sove hos dig - men du er nødt til at erkende både for dig selv og for din mand, at det er din angst, der “driller”, og at der ikke er noget upassende eller forkert ved, at voksne mænd overnatter i et værelse ved siden af dine børns værelser. At voksne mænd, der kommer som gæster hos jer, i det hele taget ikke er farlige.
Det er ikke mindst vigtigt, at dine børn ikke får opfattelsen af, at alle mænd er potentielle krænkere, og at de ikke kan stole på, at deres far passer godt på dem. 

Anmeld Citér

1. august

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Jeg kan godt forstå med din historik at du er nervøs. Men det er din egen historie og angst der spiller ind og det er ikke fair at din mands venner skal mistænkes for at kunne gøre sådan en forfærdelig ting. Jeg tror måske du skal arbejde på den del med en psykolog når angsten fylder så meget. Det er helt normalt med overnattende gæster som du beskriver. 

Men - du føler dig ikke tryg i det og det er okay at have det sådan. Så må du sige fra og sige at det kan du ikke gå med til. Også arbejde med angsten så den ikke styrer jer sådan og du ikke får den overført til dine børn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.