Hvad arbejder du med

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.720 visninger
22 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. maj

Anonym trådstarter

Hej. 

Jeg er uddannet pædagog i 2015 og nogle dage vil jeg virkelig ønske jeg viste hvor dårlige vilkår vi har i vores job. Så havde jeg valgt noget andet. 

Jeg vil noget andet nu. 

Jeg overvejer klasseleder altså 0 klasse pædagog. 

Eller om jeg skal være leder. 

Nogle der har læst pædagog og laver andet ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj

Anonym

Jeg har været uddandet pædagog, siden 2005.

Jeg har arbejdet indenfor special området, siden jeg blev uddannet, og jeg syntes også vores arbejdet er blevet hårde og hårde.

Især indenfor de sidste 10 år, har jeg oplevet fagligeheden falde, især pga at der bliver ansæt flere ufaglærte, end faglærte.

Sidste år skiftede jeg fra døgnområdet, til specialskole. I min klasse er vi 1 pædagog (mig) 1 lære, 1 flexjobber, der er der 4 timer hver dag, samt 1 social og sundhedshjælper, 1 assistent, og 1 fast medhjælper, samt 3 medhjælper der rotere mellem klasserne. 

Og det at vi er nok vokse, med en relevant uddannelse, gør bare en KÆMPE forskel.

Det er virkelig dejligt.

Udover det var jeg til sidst i mit gamle job, også ved at overveje at gå helt nye veje. Var enda ved at overveje, om jeg skulle prøve en ny udd. 

Men var bare helt blank på, hvad det skulle have været�� 

Men det ALTID, at skulle være noget for andre mennesker, det være sig borger, pårørende og kollegerne, er bare super hårdt. 

Så hvis du har lyst og mod, på noget nyt, så kast dig ud i det����

Anmeld Citér

26. maj

Anonym

Jeg er pædagog i vuggestue og jeg har også overvejet andre veje, men har svært ved at se mine muligheder

Jeg har overvejet personlig hjælper 

Anmeld Citér

27. maj

CKJ

Profilbillede for CKJ

Uuuh jeg udsætter mig selv lige nu tænker jeg…. 
men jeg har været vuggestuepædagog i 14 år. Jeg elsker mit job og ville ønske vi som fagpersoner nogle gange talte vores job lidt op hvad er det præcist du synes er dårlige vilkår? Jeg er med på vi ikke er de højst lønnede i samfundet. Men vi er bestemt heller ikke de dårligste. Jeg er på et højt løntrin, arbejder 33 timer om ugen, og med min pension får jeg noget i retning af 37.000. 

jeg er nysgerrig på om du tænker andre jobs får meget mere i løn eller blot har bedre vilkår og i så fald hvilke? 

det vildeste jeg synes er ekstremt nederen er at jeg skal betalte min kaffe selv men så får jeg til gengæld betalt min pause

jeg håber sådan, at andre har det som mig. At de elsker deres pædagogvirke. Fordi hvis alle er så nedslidte og udbrændte ér det måske årsagen de ekstremt dårlige anmeldelser daginstitutionerne lige har fået

Anmeld Citér

27. maj

Anonym

Jeg bliver faktisk rigtig oprigtigt nysgerrig efter at vide hvad det er der gør at mange pædagoger føler sig dårligt behandlet med dårlige vilkår. Hvorfor det er hårdt, opslidende og uatraktivt at være pædagog.

Jeg spørger nysgerrigt, anerkendende og uden fordomme fordi jeg ser så mange sige det, men uden konkrete eksempler..

Jeg er ikke pædagog, har faktisk overvejet flere gange at blive det, men tør heller ikke blive det fordi mange taler så dårligt om faget.

Kommer selv fra marketing og kommunikationsverdenen i det private og har del dårlige oplevelser i nogle af mine tidligere ansættelser.  Dårlige ansættelsesforhold og vilkår, ingen overenskomst, uretfærdig løn, forventninger om ubetalt overarbejde, man skal stå til rådighed nærmest 24/7 selv i ferier mm.  og får ikke tale om at der er en del uduelige chefer derude. 

SÅ - er der et par utilfredse pædagoger der vil liste de ting der gør at det er skidt at være pædagog. 

Anmeld Citér

27. maj

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Jeg bliver faktisk rigtig oprigtigt nysgerrig efter at vide hvad det er der gør at mange pædagoger føler sig dårligt behandlet med dårlige vilkår. Hvorfor det er hårdt, opslidende og uatraktivt at være pædagog.

Jeg spørger nysgerrigt, anerkendende og uden fordomme fordi jeg ser så mange sige det, men uden konkrete eksempler..

Jeg er ikke pædagog, har faktisk overvejet flere gange at blive det, men tør heller ikke blive det fordi mange taler så dårligt om faget.

Kommer selv fra marketing og kommunikationsverdenen i det private og har del dårlige oplevelser i nogle af mine tidligere ansættelser.  Dårlige ansættelsesforhold og vilkår, ingen overenskomst, uretfærdig løn, forventninger om ubetalt overarbejde, man skal stå til rådighed nærmest 24/7 selv i ferier mm.  og får ikke tale om at der er en del uduelige chefer derude. 

SÅ - er der et par utilfredse pædagoger der vil liste de ting der gør at det er skidt at være pædagog. 

Jeg vil lige sige, at det slider i albuer og skulder, knæ og hofter i vuggestue men altså…. Som du siger, i andre fag er der mindst ligeså meget nedslidning af kroppen

Anmeld Citér

27. maj

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
CKJ skriver:

men jeg har været vuggestuepædagog i 14 år. Jeg elsker mit job og ville ønske vi som fagpersoner nogle gange talte vores job lidt op hvad er det præcist du synes er dårlige vilkår? Jeg er med på vi ikke er de højst lønnede i samfundet. Men vi er bestemt heller ikke de dårligste. Jeg er på et højt løntrin, arbejder 33 timer om ugen, og med min pension får jeg noget i retning af 37.000. 

jeg er nysgerrig på om du tænker andre jobs får meget mere i løn eller blot har bedre vilkår og i så fald hvilke? 

det vildeste jeg synes er ekstremt nederen er at jeg skal betalte min kaffe selv men så får jeg til gengæld betalt min pause

jeg håber sådan, at andre har det som mig. At de elsker deres pædagogvirke. Fordi hvis alle er så nedslidte og udbrændte ér det måske årsagen de ekstremt dårlige anmeldelser daginstitutionerne lige har fået

Jeg er vildt glad for at læse din besked. Det er jo et håb for alle forældre, at deres børns pædagoger trives og synes deres job giver mening. Selvfølgelig pga. børnene - men så sandelig også pga. dem selv :-).

Anmeld Citér

27. maj

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er ikke pædagog, men jeg tør nu godt give et bud. Den undersøgelse af danske børnehaver, som blev offentliggjort for få dage siden - og den foregående fra 2023 af daginstitutioner for 0-2-årige - taler sit/deres eget tydelige sprog. Når kvaliteten i institutionerne halter bl.a. på områder som normering og faglighed, påvirker det selvfølgelig børnene, men i høj grad også personalet. Det er dybt utilfredsstillende ikke at kunne leve op til de standarder, man fagligt og personligt kan stå inde for, og det giver sig selv, at man er hårdt spændt for, når man forsøger at kompensere fx for dårlig normering. 
Jeg har oplevet pædagogerne råbe højt i det offentlige rum om udfordringerne i snart mange år, og det er trist, at det først for alvor er kommet på dagsordenen i medier og af Børne- og Undervisningsministeriet med undersøgelsens lancering. Til gengæld glæder det mig, at det ikke har ført til, at der peges fingre ad pædagogerne selv, men af rammerne. 
Selvfølgelig bliver nogle udbrændte og nedslidte af at lappe huller,  gå på kompromis med deres faglighed og idealer etc. - men at give dem skylden/ansvaret svarer til først at pisse på dem og så bebrejde dem for, at de lugter. 
Jeg kan næsten 1:1 relatere til mit eget felt som folkeskolelærer - jobbet kan være helt fantastisk og givende, når man har forudsætninger for at udføre det tilfredsstillende, men det tærer på én at gå på kompromis, acceptere utilstrækkelige forhold for eleverne og at bide moralsk stress i sig som et vilkår. 
Jeg håber, at pædagoger og forældre med undersøgelsen som afsæt vil kunne finde fælles front og kræve, at der handles fra politisk side - og lige nu er ministeren og befolkningen lydhøre. 

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-national-undersoegelse-kun-ni-procent-af-de-danske-boernehaver-er-gode

https://www.dr.dk/nyheder/indland/boernehaveundersoegelse-vaekker-vrede-paa-christiansborg-det-er-politisk

https://www.dr.dk/nyheder/indland/boern-faar-ikke-troest-og-hjaelp-i-boernehaver-paedagogerne-har-et-svaert-job-i-dag

https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-slaar-ned-paa-find-selv-ud-af-det-paedagogik-i-ny-undersoegelse

Anmeld Citér

27. maj

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
CKJ skriver:

Hvis du med “dårlige anmeldelser” mener undersøgelsen fra EVA og VIVE, så synes jeg ikke, der er belæg for at pege på nedslidte og udbrændte pædagoger som årsag - men snarere som et symptom på, at forholdene ikke er tilfredsstillende. 

Anmeld Citér

27. maj

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Jeg er ikke pædagog, men jeg tør nu godt give et bud. Den undersøgelse af danske børnehaver, som blev offentliggjort for få dage siden - og den foregående fra 2023 af daginstitutioner for 0-2-årige - taler sit/deres eget tydelige sprog. Når kvaliteten i institutionerne halter bl.a. på områder som normering og faglighed, påvirker det selvfølgelig børnene, men i høj grad også personalet. Det er dybt utilfredsstillende ikke at kunne leve op til de standarder, man fagligt og personligt kan stå inde for, og det giver sig selv, at man er hårdt spændt for, når man forsøger at kompensere fx for dårlig normering. 
Jeg har oplevet pædagogerne råbe højt i det offentlige rum om udfordringerne i snart mange år, og det er trist, at det først for alvor er kommet på dagsordenen i medier og af Børne- og Undervisningsministeriet med undersøgelsens lancering. Til gengæld glæder det mig, at det ikke har ført til, at der peges fingre ad pædagogerne selv, men af rammerne. 
Selvfølgelig bliver nogle udbrændte og nedslidte af at lappe huller,  gå på kompromis med deres faglighed og idealer etc. - men at give dem skylden/ansvaret svarer til først at pisse på dem og så bebrejde dem for, at de lugter. 
Jeg kan næsten 1:1 relatere til mit eget felt som folkeskolelærer - jobbet kan være helt fantastisk og givende, når man har forudsætninger for at udføre det tilfredsstillende, men det tærer på én at gå på kompromis, acceptere utilstrækkelige forhold for eleverne og at bide moralsk stress i sig som et vilkår. 
Jeg håber, at pædagoger og forældre med undersøgelsen som afsæt vil kunne finde fælles front og kræve, at der handles fra politisk side - og lige nu er ministeren og befolkningen lydhøre. 

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-national-undersoegelse-kun-ni-procent-af-de-danske-boernehaver-er-gode

https://www.dr.dk/nyheder/indland/boernehaveundersoegelse-vaekker-vrede-paa-christiansborg-det-er-politisk

https://www.dr.dk/nyheder/indland/boern-faar-ikke-troest-og-hjaelp-i-boernehaver-paedagogerne-har-et-svaert-job-i-dag

https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-slaar-ned-paa-find-selv-ud-af-det-paedagogik-i-ny-undersoegelse

Jamen det er også helt fint og godt med de henvisninger. Det står, som i mange andre fag, rigtig skidt til.  

Men hvad er det af helt konkrete ting i hverdagen der gør det surt at være pædagog. Er der andet end de dårlige nomeringer? Det er det, jeg er nysgerrig efter af vide.

Er det fx også manglende pauser, manglende mulighed for ferie, for lav pension, dårlig ledelse, sure pædagoer/kolleger, sure forældre, uopdragne børn, dårlige faciliteter…? jeg gætter bare, men er nysgerrig efter at vide hvad det er ud over normeringerne der gør det så dårligt og uattraktivt at være pædagog.  For jeg har brug for at vide det for at finde ud af om det er et fag jeg kunne skifte til. 

Jeg kan i øvrigt ikke se hvor i mit tidligere spørgsmål jeg har givet skylden på pædagogerne selv og pisset på pædagogerne fordi jeg spørger ind til det! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.