Listeria og ost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

503 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. maj

Anonym trådstarter

Kære alle, jeg fortryder lidt her til aften, at jeg har spist 10 gram af en prima Donna ost som jeg har haft opbevaret i køleskabet. Efter jeg har spist den prøver jeg at huske tilbage til hvornår jeg åbnede den, tror desværre det er omkring 5 uger siden jeg åbnede den, den har ligget i en lufttæt beholder og synes ikke den smagte eller så mærkelig ud eller havde synlige tegn på mug eller lign. Men alligevel er jeg bange for listeria måske kan opstå i denne ost? 
Er der nogen der tænker, at der er grund til bekymring, hvis ja; hvad skal jeg mon så gøre? Jeg er i uge 20+0. 
Kan også tilføje at der på pakken står 15 juli at den er holdbar til, men tænker at det er holdbarhedsdato hvis den ikke er åbnet, der står intet om “bedst før” eller skal indtages efter hvis antal tid, så ja, er lidt i tvivl og er meget nervøs. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj

Anonym trådstarter

Osten er pasteuriseret og det er en hård ost. 

Anmeld Citér

20. maj

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg ville tage det helt roligt. Som du skriver, er osten pasteuriseret, og der er heller ikke risiko for listeria i hårde oste. 

Anmeld Citér

20. maj

Anonym trådstarter

Lillehjerte skriver:

Jeg ville tage det helt roligt. Som du skriver, er osten pasteuriseret, og der er heller ikke risiko for listeria i hårde oste. 

okay, det lyder godt at du ville det, jeg tror bare jeg er virkelig nervøs for det listeria der :O men tak for svar! 

Anmeld Citér

21. maj

Timf

Profilbillede for Timf

Hvis der ikke står f.eks at den kan holde 2 uger efter åbning skal du regne med den dato som er ude på pakken 

Anmeld Citér

21. maj

Anonym trådstarter

Timf skriver:

Hvis der ikke står f.eks at den kan holde 2 uger efter åbning skal du regne med den dato som er ude på pakken 

der står ikke noget specifikt bagpå omkring dette andet end dato hvor der står d. 15 juli. Så håber det så er dertil og den derved ikke er for gammel :O 

Anmeld Citér

21. maj

Anonym

Jeg tænker bestemt heller ikke du skal være bekymret når osten er pasteuriseret. Fandt det her på Fødevarestyrelsens hjemmeside - ud fra det er der ingen grund til bekymring Men jeg kender godt den følelse du sidder med, sådan har jeg også haft det i mine graviditeter.

https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/god-koekkenhygiejne/undgaa-bakterier-og-virus/listeria-hvis-du-er-gravid

Anmeld Citér

21. maj

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tænker bestemt heller ikke du skal være bekymret når osten er pasteuriseret. Fandt det her på Fødevarestyrelsens hjemmeside - ud fra det er der ingen grund til bekymring Men jeg kender godt den følelse du sidder med, sådan har jeg også haft det i mine graviditeter.

https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/god-koekkenhygiejne/undgaa-bakterier-og-virus/listeria-hvis-du-er-gravid

Dejligt at læse at du heller ikke synes jeg skal være bekymret og du godt kan sætte dig ind i mine tanker. Har virkelig haft en dårlig dag i dag pga tankerne omkring det, men hjælper at læse dit/svarene herinde og mange tak for link☺️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.